Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Köpa importerad ng900T utan servicebok.??

  1. #1

    Köpa importerad ng900T utan servicebok.??

    Hejsan..
    ska iväg och kolla på en ng900T -94 som har rullat snart 10 000mil.
    Importerad i år men utan servicebok, hur stabilt är det. ??

    Vad går en 10 000mil service på ? kan man man göra den utan att ha en servicebok.?
    Hur funkar det. ?

    Acc, skinn, träinredning, manuell, 5dr, bra sommar och vinter däck på alufälgar.
    har inte varit och kollat på än men han säger att den ska vara i ett väldigt bra skick både in och utvändigt.

    vad är ett rimligt pris.??

    mvh Steve.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 165
    det är 11000 som är den största och dyraste servicen. Klart man kan göra den utan servicebok.

    Kostar väl kring 5000:- att göra det på saab. Materialkostnad är ungefär 1800-2000 om du tänker göra det själv.

    Finns iaf anleding att ngn har trollat bort serviceboken. Tycker inte serviceboken/stämplar är egentligen så viktiga men när de bara försvinner så är det inget annat än att dölja bilens historik

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 280
    riktigt snorbilligt ska det vara 20k kanske eller mindre....
    finns det ingen doku är något oftast fel, folk stjäl inte serviceböker som alla påstår....

    rent generellt är det bättre med en dokumenterad bil på 25k mil än en på 10k som kanske gått 30k mil eller mer....

    man et ju NADA, så som sagt, ska man ha bilen som ett objekt o bygga på o det är BILLIGT SOM ***** då kan det vara interessant, samtidigt som för billigt = något stort fel.

    Är bilen dessutom importerad från tyskland är 10k mil HÖGST orimligt, räkna med att en normal tysk bil går ca 2000-2500 mil per år.... ja du kan ju räkna själv sen...

    men titta, pröva o bedöma kan man ju göra
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 614
    En -94 som bara gått 10000 mil låter lite latjo.. min -94, tysk import har rullat 24, även den saknar dock servicebok men har å andra sidan en hel del andra papper som ex besiktningsprotokoll med mera som ger en hyfsad bild av miltalet..

    Sen är det ju bara att utgå från skicket på bilen.. I mina ögon är skicket betydligt viktigare än miltal..

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    En tyskkörd 94:a på 10.000 mil?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    23
    I "värsta" fall är denna -94 uttagen redan i augusti-september 1993, så det är inte många mil per månad den har rullat i snitt... Att den saknar servicebok är ett tecken på att något inte stämmer.

    Ha också i åtanke att Saabar sällan börjar sina liv hos folk som kör under 1.000 mil per år utan snarare hos tjänstebilsberättigade.

    Lågt miltal+lågt pris går sällan att kombinera. Även om man gärna intalar sig själv något annat.

    Rimligt pris, om du fortfarande är intresserad, är väl nånstans runt 20-25.000 kr.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    377
    Hej

    Alltid kul med alla experter på importbilar

    Saabar i tyskland är i första hand INTE tjänstebilar som dom är här.
    Att tyskar kör mer än svenskar är rent skitsnack, VARFÖR skulle dom göra det ??? Tyskland är bara hälften så långt som Sverige !

    Dock tycker jag också det låter lite lustigt med 10 000 mil på en -94 som dessutom saknar servicebok.
    Men är bilen fin och går riktigt och priset är rätt så kan man ju skita i vad mätaren visar.

    mvh Mats S. (skyldig till snart 100 tyskimporterade saabar )
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Saabar i tyskland är i första hand INTE tjänstebilar som dom är här.
    Nästan alla tyska Saabar jag tittat på har varit antingen f d tjänstebilar eller ägd av någon doktor. Om jag tittat på "fel" bilar vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Att tyskar kör mer än svenskar är rent skitsnack, VARFÖR skulle dom göra det ??? Tyskland är bara hälften så långt som Sverige !
    Jag har inte importerat 100 Saabar, men anser mig ändå veta att så gott som alla premiumbilar (Saab, Volvo, BMW, Audi, Mercedes etc) köps för att användas, inte för att transportera äldre damer mellan ett torp och kyrkan i byn nedanför. Jämför du Tysklands vägnät med det svenska så finner du tämligen omgående att det inte är hälften så stort.

    God jul på dig också!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av and
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Saabar i tyskland är i första hand INTE tjänstebilar som dom är här.
    Nästan alla tyska Saabar jag tittat på har varit antingen f d tjänstebilar eller ägd av någon doktor. Om jag tittat på "fel" bilar vet jag inte.
    Värt att notera är att alla akademiker i Tyskland tituleras Herr Doktor...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    377
    Citat Ursprungligen postat av and
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Saabar i tyskland är i första hand INTE tjänstebilar som dom är här.
    Nästan alla tyska Saabar jag tittat på har varit antingen f d tjänstebilar eller ägd av någon doktor. Om jag tittat på "fel" bilar vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Att tyskar kör mer än svenskar är rent skitsnack, VARFÖR skulle dom göra det ??? Tyskland är bara hälften så långt som Sverige !
    Jag har inte importerat 100 Saabar, men anser mig ändå veta att så gott som alla premiumbilar (Saab, Volvo, BMW, Audi, Mercedes etc) köps för att användas, inte för att transportera äldre damer mellan ett torp och kyrkan i byn nedanför. Jämför du Tysklands vägnät med det svenska så finner du tämligen omgående att det inte är hälften så stort.

    God jul på dig också!

    Kan informera dej om att MÅNGA SAABar körs av välstälda äldre damer mellan torp och kyrkan i grannbyn.
    Sen är det rätt att många SAABar köras av "DR" , menar DU då att dessa människor sitter i sina bilar och fräser runder hela dagarna ?
    Att tyskland vägnät är större är väl självklart när dom är 90 miljoner människor och vi 9 miljoner.
    I tyskland konkurerar inte SAAB med BMW,Audi,Mercedes etc utan dom körs av människor som vill ha ngt udda, kan jämföras med hur tex vi ser på Alfa el Citroen.

    God jul på dej själv.
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    I tyskland konkurerar inte SAAB med BMW,Audi,Mercedes etc utan dom körs av människor som vill ha ngt udda, kan jämföras med hur tex vi ser på Alfa el Citroen.
    Instämmer helt. De Saabar jag har kikat på i Tyskland har genomgående varit i bättre skick, mer välservade och givetvis med mindre rost än motsvarande svenskkörda bilar.

    En Saab i Tyskland är, förutom i undantagsfall, inte en slit-och-släng-bil som det är i Sverige utan en bil som man köper för att man är mer än genomsnittligt bilintresserad och vill ha något "speciellt".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 375
    Tjenare !

    Ser att flera av de som svarat är ju killar som själva kör eller tar in Saab från tyskland. Jag själv kör uteslutande bara importbilar om det inte är så kallade "dragkrokar"

    Dvs en extra slit och slängbil. Jag har tagit hem bilar från Tyskland, Frankrike, Belgien och Italien. T.o.m en från Spanien. Hur många från Tyskland vet jag tyvärr inte men ett flertalet hundra i alla fall. Jobbade ju tillsammans med olika bilfirmor förr genom att ställa upp som förare och köra hem bilarna till Sverige. Så jag har provat flertalet bilmärken och modeller. Vidhåller fortfarande att Saab är det märke som ger mest för pengarna. Sen kanske "drömbilen" är något helt annat

    Ja ja. Personligen så köper jag inte hem en bil till mig själv som saknar servicebok. Dock har det varit tillfällen då den saknats när jag följt med en köpare ner. Det känns ändå lite som att det kvittar. Bilens skick och hur den uppför sig säger ändå mer om hur bra den mår än vad en servicebok gör. Den talar bara om att detta var vad det stod på mätaren när vi bytte olja osv.

    Tyvärr är det så att många importbilar får "nya" mätarställningar innan de reggas i Sverige och detta har bidragit till "dåligt" rykte eller att folk är allmänt skeptiska till importbilar. Dock så kör flertalet nu omkring i importbilar här omkring i alla fall. Man kan ju inte köra in till stan (ca en mil) utan att se flera importbilar.

    JAG hade kollat mer på bilen än i serviceboken. Saab i Tyskland är ett märke som inte den vanliga "Svenssontysken" köper i Tyskland. Det är som det står ovan lite mer utbildade personer med gott om pengar som köper Saab. Många bilar ( särskillt 9-5) går även som leasingbilar. Men detta behöver inte menas i dålig mening. Alla vet ju att då blir service gjord som den ska. Och i Tyskland så fortsätter de att göra service på auktoriserad firma även EFTER 10 000 milaservicen och inte som här "Det kan jag göra själv" för att man är för snål för att lämna in den.

    Som sagt, kolla upp BILEN i första hand. Inte serviceboken. Att den finns med är givetvis bra och bör så vara. Att den kommit bort kan ju hända och så men föga troligt. Har tyvärr själv lyckats med att slarva bort en servicebok. Dock fanns det mycket annan dokumentation på bilen som jag hittade, men serviceboken var som bortblåst.

    Personligen så köper jag hellre en bil som rullat 20 000 mil på autobahn än en som rullat 10 000 mil i Stockholm, men det är ju jag det.

    Att man sedan slipper mycket av den rost som lika gamla Svensksålda bilar har fått är ju bara ett stort +, eller ?

    Jag personligen är mycket nöjd med de bilar jag importerat och de jag har hjälpt har sagt det samma. Har flertalet som jag tagit hem fler bilar till. Att man sedan kan bli lurad, det kan man ju var man än köper sin bil.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    578
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    riktigt snorbilligt ska det vara 20k kanske eller mindre....
    finns det ingen doku är något oftast fel, folk stjäl inte serviceböker som alla påstår....

    rent generellt är det bättre med en dokumenterad bil på 25k mil än en på 10k som kanske gått 30k mil eller mer....

    man et ju NADA, så som sagt, ska man ha bilen som ett objekt o bygga på o det är BILLIGT SOM ***** då kan det vara interessant, samtidigt som för billigt = något stort fel.

    Är bilen dessutom importerad från tyskland är 10k mil HÖGST orimligt, räkna med att en normal tysk bil går ca 2000-2500 mil per år.... ja du kan ju räkna själv sen...

    men titta, pröva o bedöma kan man ju göra

    ca 2000-2500 mil per år = stämmer INTE en normal tysk kör lätt 4000-6000 Mil per år det är inte ovanligt...
    Varför Aero när det finns Viggen

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    578
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    riktigt snorbilligt ska det vara 20k kanske eller mindre....
    finns det ingen doku är något oftast fel, folk stjäl inte serviceböker som alla påstår....

    rent generellt är det bättre med en dokumenterad bil på 25k mil än en på 10k som kanske gått 30k mil eller mer....

    man et ju NADA, så som sagt, ska man ha bilen som ett objekt o bygga på o det är BILLIGT SOM ***** då kan det vara interessant, samtidigt som för billigt = något stort fel.

    Är bilen dessutom importerad från tyskland är 10k mil HÖGST orimligt, räkna med att en normal tysk bil går ca 2000-2500 mil per år.... ja du kan ju räkna själv sen...

    men titta, pröva o bedöma kan man ju göra
    Varför Aero när det finns Viggen

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av wox
    ca 2000-2500 mil per år = stämmer INTE en normal tysk kör lätt 4000-6000 Mil per år det är inte ovanligt...
    Hej,

    Var får du den siffran ifrån? 2-2.500 mil per år är en hel del. Tyskar kör inte såååå våldsamt mycket mer än svenskar.

    Självklart finns det, precis som i Sverige, dock folk som kör väldigt mycket. Men att "en normal tysk" skulle köra 4-6000 mil per år låter väldigt taget ur luften.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    578
    Är bilen dessutom importerad från tyskland är 10k mil HÖGST orimligt, räkna med att en normal tysk bil går ca 2000-2500 mil per år.... ja du kan ju räkna själv sen...

    men titta, pröva o bedöma kan man ju göra[/quote]

    kan säga så att det är INTE ovanligt att en medel Tysk kör 4-6000 mil / år

    kan vara bra att ha i åtanke...

    jag skulle inte slanta en krova över 20,000:- för nå såndan här skum bil.
    Varför Aero när det finns Viggen

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    578
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Hej

    Alltid kul med alla experter på importbilar

    Saabar i tyskland är i första hand INTE tjänstebilar som dom är här.
    Att tyskar kör mer än svenskar är rent skitsnack, VARFÖR skulle dom göra det ??? Tyskland är bara hälften så långt som Sverige !

    Dock tycker jag också det låter lite lustigt med 10 000 mil på en -94 som dessutom saknar servicebok.
    Men är bilen fin och går riktigt och priset är rätt så kan man ju skita i vad mätaren visar.

    mvh Mats S. (skyldig till snart 100 tyskimporterade saabar )
    har du varit i tyskland ?? som jag skrev tidigare så finns det studier på hur långt medel tysken kör med bilen. ca 4-6000/ år är inte nå ovanligheter. men sedan finns de ju dem som kör 100 mil oxå med HÖGST ovanligt. sedan kan jag hålla med dig att de flesta tyskar som har tjänstebilar kör INTE SAAB eller VOLVO som vi gör här hemma. en vanig tjänste bil där E ex: MB BMW och OPEL undrar ni varför slå upp en uppslagsbok. sök på DUM DUM

    Mvh WoX
    Varför Aero när det finns Viggen

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    377
    Citat Ursprungligen postat av wox
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Hej

    Alltid kul med alla experter på importbilar

    Saabar i tyskland är i första hand INTE tjänstebilar som dom är här.
    Att tyskar kör mer än svenskar är rent skitsnack, VARFÖR skulle dom göra det ??? Tyskland är bara hälften så långt som Sverige !

    Dock tycker jag också det låter lite lustigt med 10 000 mil på en -94 som dessutom saknar servicebok.
    Men är bilen fin och går riktigt och priset är rätt så kan man ju skita i vad mätaren visar.

    mvh Mats S. (skyldig till snart 100 tyskimporterade saabar )
    har du varit i tyskland ?? som jag skrev tidigare så finns det studier på hur långt medel tysken kör med bilen. ca 4-6000/ år är inte nå ovanligheter. men sedan finns de ju dem som kör 100 mil oxå med HÖGST ovanligt. sedan kan jag hålla med dig att de flesta tyskar som har tjänstebilar kör INTE SAAB eller VOLVO som vi gör här hemma. en vanig tjänste bil där E ex: MB BMW och OPEL undrar ni varför slå upp en uppslagsbok. sök på DUM DUM

    Mvh WoX


    Undrar vem fan som är DUM ?
    Det är ett rent jävla skitsnack att medeltysken skulle köra 4-6000 mil om året, VARFÖR SKULLE HAN GÖRA DET ????
    OM han så gör det så trodde jag vi var överäns om att medeltysken INTE KÖR SAAB.

    mvh Mats S
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 697
    Varför skulle en tysk köra mer än en svensk?
    Finns väl inget som säger det?
    En tysk lever för sitt jobb och tillbringar gärna hela dygnet där om det krävs (jag vet eftersom jag har en tysk företag som arbetsgivare).
    Hur ska dom då hinna åka så mycket?
    Dessutom är det kanske inte lika långa avstånd i tyskland som i sverige.

    Jag kan ha fel men álla tyskar kan ju inte bo i bilen

    Ingen rost, bra mycke bättre med utrustning mm motiverar varför man ska köpa tyska bilar, dessutom är det int vilket slödder som helst som köper saab utan man kan ju räkna med att bilarna är servade och skötta.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    578
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Citat Ursprungligen postat av wox
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Hej

    Alltid kul med alla experter på importbilar

    Saabar i tyskland är i första hand INTE tjänstebilar som dom är här.
    Att tyskar kör mer än svenskar är rent skitsnack, VARFÖR skulle dom göra det ??? Tyskland är bara hälften så långt som Sverige !

    Dock tycker jag också det låter lite lustigt med 10 000 mil på en -94 som dessutom saknar servicebok.
    Men är bilen fin och går riktigt och priset är rätt så kan man ju skita i vad mätaren visar.

    mvh Mats S. (skyldig till snart 100 tyskimporterade saabar )
    har du varit i tyskland ?? som jag skrev tidigare så finns det studier på hur långt medel tysken kör med bilen. ca 4-6000/ år är inte nå ovanligheter. men sedan finns de ju dem som kör 100 mil oxå med HÖGST ovanligt. sedan kan jag hålla med dig att de flesta tyskar som har tjänstebilar kör INTE SAAB eller VOLVO som vi gör här hemma. en vanig tjänste bil där E ex: MB BMW och OPEL undrar ni varför slå upp en uppslagsbok. sök på DUM DUM

    Mvh WoX


    Undrar vem fan som är DUM ?
    Det är ett rent jävla skitsnack att medeltysken skulle köra 4-6000 mil om året, VARFÖR SKULLE HAN GÖRA DET ????
    OM han så gör det så trodde jag vi var överäns om att medeltysken INTE KÖR SAAB.

    mvh Mats S

    kanske inte kör Saab men de är som sagt inte ovanligt att en medeltysk kör 4-6000 mil per år... 6000 mil är väl kanske inte så vanligt men 4000 mil är desto vanligare.

    WoX
    Varför Aero när det finns Viggen

Liknande ämnen

  1. Köpa bil utan full servicebok?
    Av bananmanen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 21:16
  2. Köpa bil utan servicebok?
    Av Mr.Barbeque i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 00:53
  3. Köpa Saab 9000 utan servicebok?
    Av yuion i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 23:44
  4. Köpa 9-3 utan ifylld servicebok?
    Av Linux i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 11:18
  5. Importerad NG900T
    Av anakha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •