Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Äger du en 9000 av 96-98 års modell?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    139

    Äger du en 9000 av 96-98 års modell?

    Jag skall åka till Baltikum och tänkte passa på byta ut delar som snart kommmer att kunna behöva bytas pga ålder på bilen(arbetskostnaden på aukt. Saabverkstad är ca300kr/timmen där).

    Att hydraulslangen till slavcylindern på många 9000 av årsmodell 96-98 behöver bytas vet jag redan. Vad har ni som äger Saab 9000 av dessa årsmodeller varit tvungna att byta på era bilar senaste tiden?

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Värmeväxlaren till värmen i "hytten" är ju inte fel att ha den nya som är helt i aluminium.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Värmeväxlaren till värmen i "hytten" är ju inte fel att ha den nya som är helt i aluminium.

    Mvh TD04
    Menar du värmepaketet?
    Mitt läcker ju en aning... så det finns alltså ett som är bättre än det som sitter i nu? (-93).
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Menar du värmepaketet?
    Mitt läcker ju en aning... så det finns alltså ett som är bättre än det som sitter i nu? (-93).
    M.V.H.

    Japp, finns ett helt i aluminium att köpa hos Saab handlaren, bytte i höstas på min(eller kanske det var förra hösten?).

    Minns ej prislappen men gott att slippa behöva byta det något mer iaf.

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Passar aluminiumvarianten på en 89:a också?
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Menar du värmepaketet?
    Mitt läcker ju en aning... så det finns alltså ett som är bättre än det som sitter i nu? (-93).
    M.V.H.

    Japp, finns ett helt i aluminium att köpa hos Saab handlaren, bytte i höstas på min(eller kanske det var förra hösten?).

    Minns ej prislappen men gott att slippa behöva byta det något mer iaf.

    Mvh TD
    Vaddå, det är ju original, åtminstone på de äldre. Bytte mitt alu-paket med stora kanaler när det pajade. Köpte ett i koppar istället med flera mindre platta kanaler (billigt pirat). Jäklar vilken skillnad det blev i värmekapacitet. Blev mkt snabbare varmt med piratvärmepaketet!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd The Robs avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    344
    Saker som är mycket vanligt på 9000 är ju tändkasseten, bränslepumpen och startkontakten..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av The Rob
    Saker som är mycket vanligt på 9000 är ju tändkasseten, bränslepumpen och startkontakten..
    Bränslepump kan jag passa på att byta. Tändkassetten är redan åtgärdat (har en reserv liggandes i bilen också). Vart sitter startkontakten? Vad gör den? Finns det nåt beskrivet om den i Haynes, så kan jag titta där?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    139
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":1kikrq45

    Menar du värmepaketet?
    Mitt läcker ju en aning... så det finns alltså ett som är bättre än det som sitter i nu? (-93).
    M.V.H.

    Japp, finns ett helt i aluminium att köpa hos Saab handlaren, bytte i höstas på min(eller kanske det var förra hösten?).

    Minns ej prislappen men gott att slippa behöva byta det något mer iaf.

    Mvh TD
    Vaddå, det är ju original, åtminstone på de äldre. Bytte mitt alu-paket med stora kanaler när det pajade. Köpte ett i koppar istället med flera mindre platta kanaler (billigt pirat). Jäklar vilken skillnad det blev i värmekapacitet. Blev mkt snabbare varmt med piratvärmepaketet![/quote:1kikrq45]

    Hur många mil hade din bil gått när värmepaketet la av?


    Ingen som vet hur många år bromsskivor håller vid normal körning? Tycker dem ser rostiga ut runtomkring där beläggen inte tar vid. Kanske skall passa på att byta dem nu? Kärran har gått 12500 mil och är en A50 av 1997 års modell.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Värmepaketet är inte "mil beroende".
    Du kan mycket väl få ett läckande v-paket idag, eller om fem år !

    Bromskivor får bedömmmas, kan vara helt OK vid 60 000 km, eller bytas mogna, beroende på omständigheterna.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Värmepaketet är inte "mil beroende".
    Du kan mycket väl få ett läckande v-paket idag, eller om fem år !

    Bromskivor får bedömmmas, kan vara helt OK vid 60 000 km, eller bytas mogna, beroende på omständigheterna.
    Mitt problem är att jag har 17 tums fälgar med ekrar som gör att bromsskivorna syns. Det blir inte så snyggt med blänkande aluminiumfälgar och kantrostiga bromsskivor. Jag tror inte bromsskivorna är bytta sen bilen tillverkades. Men om bromsskivorna hålller 4000 mil (2 år till) till kan jag vänta med byte, annars passar jag på att byta när jag ändå är i ett lågprisland på aukt. Saab verkstad.

    Så frågan blir väl: Hur kan man bedöma om det är dags att byta bromsskivor inom ett år?

Liknande ämnen

  1. Se modell mha chassinummer på 9000
    Av grewen i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-05-22, 01:38
  2. Ni som äger/ägt 9-3 Turbo-X vad har ni för erfarenheter?
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 22:53
  3. Vem äger vem av biltillverkarna numera?
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 10:23
  4. Är det någon här som äger/vet nåt om den?
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 01:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •