Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ibland har man bara tur i oturen vid ett bilköp!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    21

    Ibland har man bara tur i oturen vid ett bilköp!

    Hej på er!
    Ville bara dela med mig av min historia om mitt senaste bilköp.. :-)
    Det började med att jag och smabon ville ha en ny "familjebil". Vi hade fått loss 60´ genom att lägga om lånen på huset.. Sambon har alltid kört Saab så det var en Saab vi snabbt bestämde oss för att köpa.
    Kollade överallt för att få ett hum om vad bilarna stod i för pris. Vi ville ju helst ha en 9-5 kombi eftersom den skulle vara just en "familjebil".
    Vi kom ganska snart fram till att en 9-5 kombi var svår att få under 75´ så vi började kolla runt på 9-3 istället. Hittade många fina exemplar.

    Så. Helt plötsligt fanns det en svart 9-5 kombi -99:a på Blocket för 59´.
    Beige skinninredning, farthållare, stora färddatorn, dubbla klimatanläggningar, el-stolar med minne och kylfläktar, el-baksäte, drag, mm mm.
    Tog telefonen direkt och ringde. Jag sa ingenting om priset och efter några samtal så bestämde vi träff för provkörning och ev köp.

    Anledningen till att vi fick komma och kolla på bilen först även fast vi inte var först att ringa på den var just för att jag inte hade försökt pruta redan i telefon (tycker inte man prutar på ett objekt innan man har sett det!).

    Åkte upp till Stockholm där bilen fanns (drygt 10 mil) och kollade på den och var ute och testkörde den. Allt verkade i sin ordning och vi slog till (Ägarna sa att det inte var några som helst problem med bilen och eftersom vi under kvällen hade fått ett väldigt förtroende för dem så trodde vi dem). Fick med en massa godis såsom dubbla uppsättningar lm-fälgar, nya sommar och vinterdäck. 3 (!) uppsättningar mattor till bilen, mm mm.

    Bilen hade gått 28000 mil. Mestadels i Norrland som demobil åt Saab och Clarion. Det är en -99:a som är utrustad från fabrik som en -00:a Aero med ALLT lull lull i.

    Ok. Köpet går igenom tisdag innan påsk och under påskhelgen tar vi vår "nya" bil upp till svärföräldrarna i värmland. Väl däruppe så rasar turbon. Inte annat att göra än att låna svärföräldrarnas Merca och åka hem på tisdag morgon. Hemma tar jag jobb-bilen och åker och hyr ett bilsläp, lastar på svärföräldrarnas Merca och beger min tillbaka upp till värmland (27 mil). Lastar av deras bil och på med vår och beger mig hem igen (27 mil). In med bilen hos en kund till mig som har en bilverkstad. Börjar kolla runt efter en turbo och lyckas får via brorsan tag i en orginal oanvänd turbo gratis!! (En kille hade en låg som han hade tänkt använda till sin streetrace-bil, men det funkade inte med en lätt-trycks-turbo för honom).. Får komplettera med packningar och pinbultar för nästan 1000 spänn, men än sen då? :-)

    Ok, bilen går bra i en vecka ungefär. Startar bilen en morgon och det låter som om någon har kastat in en näve mynt i motorn. Biltransport in till verkstan igen. Vattenpumpen är helt slut och remskivan går emot blocket. Byter till mig en ny vattenpump mot en gammal skrivare jag hade stod i garaget. Perfekt! Gratis! :-)

    Bilen går bra i en vecka till. Nu börjar den gå orent och hacka vid gaspådrag och tjuvstanna och ha sig. Åker till verkstan igen och kopplar in diagnosdatorn. "Misständning cylinder 2". Får en ny tändkassett av ägaren på verkstan som han hade låg. Bilen går bättre men inte bra. Byter soppafilter. En grå sörja kommer ur filtret. Slår i en flaska S1 (spridarrengöring). Bilen går mycket bättre.

    Efter 3 dagar är det dags igen.. Bilen tjuvdör och går inte att starta igen.. Låter den stå ett par timmar, då startar den igen.. Kör till verkstan. Kopplar in diagnosdatorn igen. Inga fel!

    Byter soppafilter igen. Byter även tändstift och luftfilter. Bilen går perfekt i 5 mil ungefär. Då tvärdör den igen och vägrar starta. Får bogsering till verkstan. Kopplar in datorn igen. Fortfarande inga fel! Börjar misstänka soppapumpen. Åker ner och pratar med gubbarna på Saab. Efter mycket diskution så kommer de fram till att det troligtvis är vevaxellägesgivaren som är paj. Ok. Beställer en ny. -250 (!!!) i lager i Sverige! Kan ta 2 månader att få en! Åker tillbaka till verkstan och meddelar domen. "Ta den från den rasade motorn som står på pallen där borta!" säger ägaren av verkstan! "Den motorn ska tillbkaka till skroten". Plockar över givaren...

    Nu har bilen gått som en klocka i nästan 100 mil!

    Den gamla ägaren ringde häromdagen och undrade hur bilen gick. Det var så jävla skönt att kunna säga till honom att bilen går som en klocka och att de saker som har gjorts "bara" har kostat mig 2300:- plus lite fikabröd och lunchpajer som sambon har lagat! Normalt hade ovan nämnda servicar kostat nästan 25´!!

    Självklart visste han om att det var en massa problem med bilen när han sålde den och hade satt priset därefter. Trodde väl att jag var en vanlig idiot utan kontakter och kunskap som han kunde blåsa! Bara en sån sak som att det snart kom fram att bilen skulle in på besikning senast samma månad vi köpte den, och att skatten skulle in månaden efter..

    Visst kunde man ha kollat upp mycket mer innan, men som ganska ovan bilköpare och "lättlurad" som man är så är det iaf skönt att man kan ha turen på sin sida ibland! :-)

    Det som från början verkade utveckla sig till en mardröm utvecklade sig till slut till en solskenshistoria! :-)

    Någon mer som vill dela med sig av sina mardröms / solskenhistorier? :-)
    99:a 9-5 Kombi 2,3t 230hk - Demobil från Saab/Clarion utrustad som Aero.
    01:a 9-3 2,3T 230hk Nordic-chippad - Under renovering.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178

    Re: Ibland har man bara tur i oturen vid ett bilköp!

    Citat Ursprungligen postat av justera
    Trodde väl att jag var en vanlig idiot utan kontakter och kunskap som han kunde blåsa! Bara en sån sak som att det snart kom fram att bilen skulle in på besikning senast samma månad vi köpte den, och att skatten skulle in månaden efter..:-)
    hmm hur skulle han veta att vattenpumpen skulle rasa? Att turbon är på väg att ge upp finns flera tecken på. Att kalla han idiot är lite för mycket va? Om du hade såna grymma kontakter så kunde du kanske tagit med någon kunnig med dig att kolla på bilen. Antagligen hittat tecken på en turbo som är på väg att dö redan då. /golfclap

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    21
    Nej, det är sant.. Vattenpumpen kunde han nog inte ha förutsatt, men nu i efterhand vet jag att han lät bli att besikta bilen innan försäljning för att han inte ville ha något att slå ner på i ett protokoll, men det är en lång historia.. Kom av en händelse fram till att en kund till mig visste vem den här säljaren var och att han inte var riktigt trovärdig.. (Kunden hade köpt en lastbil av den här killen i vintras)..
    Det jag ville visa var att ibland är det skönt att ha kontakter och att en eventuell mardröm kan fakiskt bli en tursam historia!
    99:a 9-5 Kombi 2,3t 230hk - Demobil från Saab/Clarion utrustad som Aero.
    01:a 9-3 2,3T 230hk Nordic-chippad - Under renovering.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    115

    Re: Ibland har man bara tur i oturen vid ett bilköp!

    hmm hur skulle han veta att vattenpumpen skulle rasa? Att turbon är på väg att ge upp finns flera tecken på. Att kalla han idiot är lite för mycket va? Om du hade såna grymma kontakter så kunde du kanske tagit med någon kunnig med dig att kolla på bilen. Antagligen hittat tecken på en turbo som är på väg att dö redan då. /golfclap


    Håkan

  5. #5

    Re: Ibland har man bara tur i oturen vid ett bilköp!

    Kul att det ordnade sig så billigt och förhållandevis enkelt!

    Vill du läsa om min olycka så finns det en tråd här:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=138291
    Men nu är jag glad igen.

    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Citat Ursprungligen postat av justera
    Trodde väl att jag var en vanlig idiot utan kontakter och kunskap som han kunde blåsa!
    Att kalla han idiot
    Läsfel?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Om jag nu var ute efter att blåsa någon, inte f-n skulle jag ringa 3 månader senare och fråga hur bilen går.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Låter mer som att det är oturen som varit framme.

    Turbo, vattenpump och givare är ju sådant som man får räkna med att kan gå sönder vilken dag som helst på en bil som rullat 28.000mil. Är ju inget konstigt med det.

    Sörjan i tanken? Har du rensat tanken? Så det inte ligger massa klegg kvar där som kommer sätta igen filtret igen?

    Lite väl hård mot honom och jag tror inte han skulle ringa upp efter 3mån och fråga hur det gått med bilen ifall han var ute efter att blåsa dig.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Låter mer som att det är oturen som varit framme.

    Turbo, vattenpump och givare är ju sådant som man får räkna med att kan gå sönder vilken dag som helst på en bil som rullat 28.000mil. Är ju inget konstigt med det.

    Sörjan i tanken? Har du rensat tanken? Så det inte ligger massa klegg kvar där som kommer sätta igen filtret igen?

    Lite väl hård mot honom och jag tror inte han skulle ringa upp efter 3mån och fråga hur det gått med bilen ifall han var ute efter att blåsa dig.
    Håller med, en oseriös säljare som vetat om problemen hade aldrig ringt tillbaka och frågat hur det gått med bilen. Han hade bara tagit pengarna och varit glas över att blivit av med bilen.

    Men det var ju skönt att det löste sig med bilen trots allt strul.

    Själv köpte jag min på firma och har fått en del saker fixat i efterhand på garantin.

    Hälsningar
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    21
    Grejen var just den att säljaren hade eget åkeri och full tillgång till smörjhall osv. Var tydligen efter eget uttalande duktig på bilar och att meka själv. Han ingav ett väldigt stort förtroende. Det jag retar upp mig på är att det sades ingenting om att den inte var besiktad (skulle göras inom två veckor när vi hade köpt bilen). Så slut som vattenpumpen var så måste de ha vetat ett den var dålig (den måste ha varit slut i flera månader).. Turbon ska man tydligen kunna veta att den är på väg att ge upp enligt kunniga personer (jag är inte så kunnig själv). Det sades inte heller nåt om att skatten skulle in månaden efter.. Jag vet inte. Kanske var han inte ute efter att luras, det ska man ju visserligen inte tro om folk, men det är många saker som talar emot det nu.. :-(
    Han har ringt flera gånger för att berätta om olika saker som han har kommit på. Att vänster bakdäck på vinterdäcken måste balanseras om.. Att han nu hade hittat den där täckbrickan osv.. små saker som bara borde få vara som de är.. Men som omhan vill hålla koll på om jag har upptäckt några andra fel än..
    Förstår ni hur jag menar?
    Är jag bara paranoid?
    99:a 9-5 Kombi 2,3t 230hk - Demobil från Saab/Clarion utrustad som Aero.
    01:a 9-3 2,3T 230hk Nordic-chippad - Under renovering.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Jag tror du bara är paranoid.

    Vattenpump märker man oftast inte alls förens den är slut. Vanligt fel på tex Audi 01-> att de bara rasar vips å blips.

    Turbo är även det svårt att säga. Han kanske körde lugnt medans du har dragit på någon gång när bilen varit kall tex. T7 är lite knepig med temp mätaren.

    Att skatt och bes inte var gjorde för kommande tid är nog något som han delvis inte påtalade men du inte heller frågat om. Alltså något vid affär som du skulle kollat upp tydligare om du inte vela få den otrevliga överraskningen.

    Jag tror det är en stor mängd otur.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Skatten tar jag aldrig hänsyn till varken när jag köper eller säljer bilen (såvida inte bilen kostar 5000 kr eller dyl). Den som äger bilen betalar skatten. Punkt slut. Hatar när folk ska pruta för att skatten snart ska betalas. Finns många andra "viktagare" faktorer för att pruta ner en bil.

Liknande ämnen

  1. 9000 -91 2.3T m TCS, ibland bara GLT?
    Av ederby i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •