Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: 9-5 3,0 TiD? erfarenheter? effekt??

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    9-5 3,0 TiD? erfarenheter? effekt??

    Har blivit mer o mer intresserad av diesel, kravet är dock att det är en hyffsat stark diesel inget gammal slött elände, har nu i jobbet kört flera av MB 270 o 320 Cdi o de går nåt så in i h-e bra!

    Hur är det med 9-5 3,0tid? ligger väl på 170 hk nånstans original? kan man höja den effekten smidigt hos våra tuners till runt 200 hk?
    hur är motorerna? det är med oilsludge osv? förbrukning per mil??
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Vad jag har hört skall de gå mkt. bra, dock inte så jätte snåla.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Åkte en sådan taxi hem i natt tror jag, 9-5 kombi -05, Var tvungen att fråga föraren om det verkligen var en disel för den gick helt tyst tyckte jag
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Åkte en sådan taxi hem i natt tror jag, 9-5 kombi -05, Var tvungen att fråga föraren om det verkligen var en disel för den gick helt tyst tyckte jag
    Då var det inte en 3.0

    Gammal strulig Izusu diesel som kan ställa till bekymmer, 2.2 är inte heller någon rolig sak, dock går den billigt i 9-3:an. 1.9 dieseln är riktigt bra, synd dock att fler har bättre dieslar med mer effekt. Vovlos är inte att leka med, och sean finns ju kungarna på dieslar. BMW och Audi samt Merca
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Åkte en sådan taxi hem i natt tror jag, 9-5 kombi -05, Var tvungen att fråga föraren om det verkligen var en disel för den gick helt tyst tyckte jag
    Då var det inte en 3.0

    Gammal strulig Izusu diesel som kan ställa till bekymmer, 2.2 är inte heller någon rolig sak, dock går den billigt i 9-3:an. 1.9 dieseln är riktigt bra, synd dock att fler har bättre dieslar med mer effekt. Vovlos är inte att leka med, och sean finns ju kungarna på dieslar. BMW och Audi samt Merca
    OM du väntar ett år hmm mer kankse jag inte ska säga men bra går diesel med effekten som kommer då
    Kör: 9000 Aero -91

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Vitsen med en diesel är ju att det ska bli billigare att åka. Så mkt som 3,0:an drar (och lägg därtill den höga skatten) så blir den ju inte billigare än en vanlig bensinare, och en trimmad bensinare kör ifrån en trimmad diesel alla dagar i veckan!

    Pruta hårt om du absolut vill ha en sådan, för du är ganska ensam om det i så fall. Den är iskall på marknaden (typ -273,15 grader )
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    21
    Testade en 9-5 3,0 tid som en polare hade som hyrbil i helgen. Helt jävla outstanding! Fy satan vad den gick! Han hade kört den från Malmö upp till Karlstad på 0,68 och då hade han inte kört snällt! Den med en trimbox måste vara ett monster!! :-)
    Det hördes/kändes ju inte ens att det var en diesel när man satt i den!
    99:a 9-5 Kombi 2,3t 230hk - Demobil från Saab/Clarion utrustad som Aero.
    01:a 9-3 2,3T 230hk Nordic-chippad - Under renovering.

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    kan ju säga då att 3.0 TID är egentligen på 3.1 liter och drog 250hk 9-5 Aeron när 3.0 var som testbil.. Men det fick den ju inte göra.. Så dom sänkte laddtrycket på den..

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    kan ju säga då att 3.0 TID är egentligen på 3.1 liter och drog 250hk 9-5 Aeron när 3.0 var som testbil.. Men det fick den ju inte göra.. Så dom sänkte laddtrycket på den..

    Mr_Lööf
    Jo men visst

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Jo men visst
    Va! Tror du inte på mig.. Jag fick reda på detta av en saab-arbetare som sa att den 3.0 Tid drog 9-5 Aero 250hk i aceleration...
    Detta var en som jobbade på rulltest på saab..

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Jo men visst
    Va! Tror du inte på mig.. Jag fick reda på detta av en saab-arbetare som sa att den 3.0 Tid drog 9-5 Aero 250hk i aceleration...
    Detta var en som jobbade på rulltest på saab..

    Mr_Lööf
    Varför jag inte tror dig beror på att hade dieseln tagit Aeron med "osänkt" laddtryck hade det kryllat med 3.0 TiD med höjt laddtryck och 250hk+


    Markus

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Varför jag inte tror dig beror på att hade dieseln tagit Aeron med "osänkt" laddtryck hade det kryllat med 3.0 TiD med höjt laddtryck och 250hk+

    Med KCR-effektbox ger 3.0an 215hk/390Nm Jag lovar att den fortfarande inte tar Aeron efter den trimmningen.

    Markus
    jo men saab var ju tvugna att sänka laddet på den så den inte drog Aeron. Därför så kryllar det inte av 3.0Tid på vägarna.. jag vet ju inte exakt hur mycket effekt eller ladd den hade då.. men då litar du inte på en saab arbetare heller då??? iofs så är ja en saab arbetare själv..

    Det är inte bara en som vet detta på saab, en arbetskamrat vet också detta..

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Har svårt att tro att en 3.0 TiD bara får 390Nm, i vrid vid trim då en 1.9 TiD har 320Nm orginal.. men kan juh ha fel..

    Vad är 3.0 TiD för motor för övrigt.. finns juh inge info om den på Saab's sida. ?
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Varför jag inte tror dig beror på att hade dieseln tagit Aeron med "osänkt" laddtryck hade det kryllat med 3.0 TiD med höjt laddtryck och 250hk+

    Med KCR-effektbox ger 3.0an 215hk/390Nm Jag lovar att den fortfarande inte tar Aeron efter den trimmningen.

    Markus
    jo men saab var ju tvugna att sänka laddet på den så den inte drog Aeron. Därför så kryllar det inte av 3.0Tid på vägarna.. jag vet ju inte exakt hur mycket effekt eller ladd den hade då.. men då litar du inte på en saab arbetare heller då??? iofs så är ja en saab arbetare själv..

    Det är inte bara en som vet detta på saab, en arbetskamrat vet också detta..

    Mr_Lööf
    Det jag menade är att OM det bara var laddtrycket som behövdes ökas för att ta Aeron hade det funnits eftermaknadstrim som gav 250hk +
    Med KCR-effektbox ger 3.0an 215hk/390Nm Jag lovar att den fortfarande inte tar Aeron efter den trimmningen.

    Orginalprestandan med 176hk är kass 0-100 km/tim på 9,3 sek. Toppfart 215 km/tim, är likvärdig med bensin 9-5 2.0t med 150hk.
    Så det var inte lite "saabkillen" sänkte laddet för att inte spöa Aeron........

    Och slutligen: NEJ jag tror inte på hörsägen från en arbetsplats.

    Markus

    Edit:
    Prestandatest
    V6, 2 958 cm3, 176 hk vid 4 000 r/min, 350 Nm vid 1 800 r/min.
    Acceleration 0-100 km/h 10,2 s, toppfart 210 km/h,

    Som sagt Din arbetspolare sänkte laddtrycket liiiite för mycket, för den verkar vara slöare än 2.0t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    493
    Medlem#
    4025
    Finns faktiskt tidningsartiklar som påvisat detta fenomen oxå....var nåt biltest av antingen AB eller nån annan stortidning, ska se om jag hittar urklippet nånstans.....
    MEN det var 230 hk aeron som fick pisk.....dieseln hade 211 hk och xxx i vrid...
    Believe it or not...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av Citrinracern
    Finns faktiskt tidningsartiklar som påvisat detta fenomen oxå....var nåt biltest av antingen AB eller nån annan stortidning, ska se om jag hittar urklippet nånstans.....
    MEN det var 230 hk aeron som fick pisk.....dieseln hade 211 hk och xxx i vrid...
    Believe it or not...
    Kan inte varit 0-100 eller? pratade med lite folk på saab och enligt dem så fanns vissa hastigheter och på vissa växlar aeron inte va snabbast


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Citat Ursprungligen postat av Citrinracern
    Finns faktiskt tidningsartiklar som påvisat detta fenomen oxå....var nåt biltest av antingen AB eller nån annan stortidning, ska se om jag hittar urklippet nånstans.....
    MEN det var 230 hk aeron som fick pisk.....dieseln hade 211 hk och xxx i vrid...
    Believe it or not...
    Kan inte varit 0-100 eller? pratade med lite folk på saab och enligt dem så fanns vissa hastigheter och på vissa växlar aeron inte va snabbast


    ///MATTSSON
    Större chans att det är 0-100 då effektbegränsningen av Aeron på lågväxel, kommer in i bilden. Även segdragning på höga växlar från låga varv kan säkert dieseln vara snabbare.
    Men acc genom växlarna och speciellt i högre farter,har inte dieseln en chans även med höjt ladd.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    oj oj oj, mkt svar ja vitsen med diesel är ju att det ska dra lite, runt 0,6, en vän har en Alpina touring diesel B10 nånting, vet inte hur mkt hk men jag har iaf inte en chans i universum att hänga på med min V40 T4...

    Kört en del nya MB dieslar med, 220 CDI o 270 CDI med automatlådor, även 320 som är en riktig killer, 220 är rätt ok den med, medans 270 går fruktansvärt bra faktiskt, och drar mellan 0,6-0,7 och så fort man rullat iväg så hör man inte äns att det är en diesel...

    hade för ett tag sen en trimmad(KCR tror jag) BMW 530 diesel från -02, gick som fan, o när man kört som fan i stan o allt hade bilen dgit drygt 0,6

    Tänkte då på saaben som har 170 hk nånting, jämfört med 270 CDI som går mkt mkt bra! om det är nåt o ha?? om det håller o är bra?

    Skulle jag köpa ny merca idag hade jag tagit diesel direkt och jag hatar egentligen diesel...var lie sugen på Robban Uhrs bil när jag såg den på annons, mn får en C30 AMG CDI för samma pengar... men verkar vara bra krut i den saaben med, samt går billigt...

    funderadepå om det gick o jämföra dessa motorer osv, vad de drar? driftsäkerhet m.m...

    fyll gärna på med mer
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    upp..
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Hej

    Jag kan dra slutsatsen att det inte finns någon Saab diesel som begagnad som kan konkurera med de bilar du jämför med. Som nämnts angående 3.0 så är den kraftig medn inte bränslesnål, samt ganska omodern.

    Saab och diesel ligger några duktigt efter de andra på marknaden. Skall du åka diesel så är dina egna erfarenheter nog de bästa valet.

    /M
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av 225-40-19?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 14:04
  2. 9-3 2.3i Erfarenheter
    Av Folke_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 17:18
  3. erfarenheter om kkk agg ?
    Av Fransson__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 13:24
  4. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •