Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ramöverfalls bultar

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    VÄRNAMO
    Inlägg
    593

    ramöverfalls bultar

    hejsan jag undra om man kan ha sånna bultar som har 12.9 kvalitet till ramöverfallen hoppas på nåt bra svar

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Njae, det vet i fan. Ska inte det vara sträckbultar...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Många motorer har 12.9-bultar till ramlageröverfallen original.
    T.ex Volvo har ju det i alla rödblockare från 75-98.

    Om man byter typ av bult så bör man ha koll på det nya åtdragningsmomentet så det blir rätt.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    VÄRNAMO
    Inlägg
    593
    oki så man kan inte dra ått lika myckrt med såna bultar då i 110nm åtdragningsmomentet 12.9 kvalitet

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Många motorer har 12.9-bultar till ramlageröverfallen original.
    T.ex Volvo har ju det i alla rödblockare från 75-98.

    Om man byter typ av bult så bör man ha koll på det nya åtdragningsmomentet så det blir rätt.
    Okej. Fel av min tydligen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Ni missar lite "detaljer"....
    Låt oss ta det den enkla vägen:
    Skruven skall ha tillräcklig hållfasthet, detta gäller givetvis över tid.
    Det skall finnas lite lagom sträckning i skruven, denna sträckning uppnås på ett kontrollerat sätt genom att dra till rätt moment.
    KRUXET är att om man byter till en skruv som är mjukare eller styvare så kan det skita sig i längden. Låt nu för enkelhets skull ANTAGA att man hittar rätt skruv men med en annan ytbehandling. VIPS så förändras det åtdragningsmoment som ger korrekt sträckning.

    Alltså, skall man byta till nå't annat, så gäller det att VETA vad resultatet blir inte TRO !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    En fråga bara.
    Varför byter man skruvar????

    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Sen spelar valet av smörjmedel en stor roll för åtdragningsmomentet.
    Använder man t.ex Loctite's molybdenfett eller ARP's dito så är det HELT andra moment som gäller än om man använder vanlig motorolja!
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Senast häromdagen läste jag en tabell över momentdragning med olika bultstorlekar och hårdheter.... Jag blev helt konfys och slog igen boken,Jag öppnar den inte förrän det verkligen behövs!

    Måste man inte ha ingenjörsutbildning för att föstå sånt här?

    /M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Senast häromdagen läste jag en tabell över momentdragning med olika bultstorlekar och hårdheter.... Jag blev helt konfys och slog igen boken,Jag öppnar den inte förrän det verkligen behövs!

    Måste man inte ha ingenjörsutbildning för att föstå sånt här?

    /M
    Ja, faktiskt. Det är mycket att tänka på med ett spett liksom. Det är som "Boosten" säger och vetenskapen bakom skruvar och muttrar sträcker sig liite längre än till gängstigningen, TYVÄRR...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av kallan
    oki så man kan inte dra ått lika myckrt med såna bultar då i 110nm åtdragningsmomentet 12.9 kvalitet
    Jag är ingen ingenjör i mekanik, men jag kan läsa färdiga tabeller och jag kan förstå sunt förnuft!

    Detta är en mkt förenklad förklaring av ett skruvförband:

    En skruv (bult, pinnbult, mutter etc etc) ska enligt tillverkaren inte sitta stumt eller löst, utan den ska "fjädra".
    Sitter skruven för löst så lossnar den, sitter den för hårt så går den av.
    Olika grovlek och kvalitet på skruvar fjädrar såklart olika, och därför behöver de dras åt olika hårt.

    Det finns flera olika sätt att veta att man har skruvat åt den "lagom" hårt, men de två vanligast förekommande i våra kretsar av bilbyggande är "åtdragningsmoment" eller "åtdragningsvinkel".
    Olika gängstigningar ger olika "utväxling" på åtdragningsmomentet så därför skall fingängade skruvar inte dras lika hårt som grovgängade.
    Eftersom friktionen i skruvförbandet blir kraftigare ju hårdare man drar åt så spelar antifriktionsmedlet man använder en större roll ju hårdare man drar åt.

    Det finns generella tabeller för generella kvalitetsstandarder och standardiserade storlekar och gängstigningar på skruvar, men det finns även väldigt många specialprodukter, särskilt inom Automotive-branchen, och dessa kräver såklart sina egna tabeller.
    10.9 och 12.9 är exempel på två generella industristandarder på skruvkvaliteter och därför kan man finna tabeller på lämpliga åtdragningsmoment och tillhörande lämpliga antifriktionsmedel då dessa åtdragningsmoment gäller.
    En normal "sträckbult" i en bilmotor brukar vara en specialtillverkad 10.9-skruv med en avsmalning mitt på för att lättare hamna i sitt sträckningsområde (det området där skruven fjädrar).
    Om man byter ut den mot en 12.9-skruv så brukar det normalt betyda att skruven är hårdare (fjädrar alltså mindre och vid en högre dragkraft) och man måste alltså dra åt den med ett högre moment än 10.9-skruven för att få rätt sträckning. Detta innebär i sin tur att ramlagerna sitter åt hårdare och klarar högre påfrestning, men det ställer samtidigt högre krav på block och gängor.

    Tänk även på vilken inverkan den högre dragkraften i blocket har på cylindrarnas rundhet, ovalitet och konicitet.
    Som exempel kan nämnas att Volvos ökända rödblockare blir fyrkantiga när man drar åt ramlager och toppbultar, så man måste hona loppen med dessa dragna.
    På extrema racemotorer måste man t.o.m använda stressplatta vid montering för att få i kolvarna i loppen.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    En fråga på samma ämne, går en överfallsbult att använda två ggr? På dom motorer jag renoverat (ej saab) har rekommendationen varit att byta dessa efter att man använt dom en gång och lossat dom, dvs att INTE återanvända dom.

Liknande ämnen

  1. Köra med 4 bultar!
    Av ErOxZz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 01:41
  2. Bultar på en ng 900
    Av Kloaknisse i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 01:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •