Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Fortfarande tjut över ~200 km/h 9000 Aero -95

  1. #1

    Fortfarande tjut över ~200 km/h 9000 Aero -95

    Tjohej, bytte ju växellåda då den gamla rasade och jag trodde att tjutet som fanns över ~200 km/h beroddep å 5:ans växel som ju också svarvade sig ut ur lådan lite senare.

    Men tjutet är kvar! Och nu hör jag även att det piper lite i ca 160 km/h. Det är inte varvtalsberonde, så växellåda och motor är uteslutna.
    Dessutom låter det som om man drar fingrarna på en ballong ibland när man kör iväg med en kall bil - men bara några meter och i mycket låga hastigheter.

    Ljudet är från höger fram.

    Vi träffades några grabbar i Gävle igår och de trodde att det kunde vara drivknuten.

    Någon som kan komma med fler gissningar innan jag hissar upp bilen och kollar - tipsa på vad man ska titta efter osv?

    Mvh
    Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689
    Hej!

    Hjullager!

    Drivknut!

    Anliggande belägg emot bromsskiva!

    Trevlig midsommar alla!

    MVH

    MIKE
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Du kan ha drabbats av standardtjut 1A, vindrutelisten.
    Blir ett tjutande ljud, framförallt i höga hastigheter och när det blir varmare ute.. Ljudet är av sådan frekvens att man har mkt svårt att "lyssna sig fram" vart det kommer ifrån. Lösning; lossa vindrutelist i ovankant. mitt mellan a-stolparna, i ovankant på rutan, montera ca 30cm med butyltape. Återmontera list. Drabbade bilar; 9000cs, ng900, 0g9-3

    Nu ska jag äta sill, dricka snaps och ta mig en öl!
    Teevligt midsommar!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Du kan ha drabbats av standardtjut 1A, vindrutelisten.
    Blir ett tjutande ljud, framförallt i höga hastigheter och när det blir varmare ute.. Ljudet är av sådan frekvens att man har mkt svårt att "lyssna sig fram" vart det kommer ifrån. Lösning; lossa vindrutelist i ovankant. mitt mellan a-stolparna, i ovankant på rutan, montera ca 30cm med butyltape. Återmontera list. Drabbade bilar; 9000cs, ng900, 0g9-3

    Nu ska jag äta sill, dricka snaps och ta mig en öl!
    Teevligt midsommar!

    Har precis samma fel på min bil.
    Får nog ta o testa detta som Airflow skrev.
    9000 aero med bur för att leka med. 9-3sc aero automat året runt
    http://www.garaget.org/?car=24989
    -07 201m@8.646 -08 201@8,566 -09 201@8.485 Medlem 5994

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av aero-eskilstuna
    Hjullager!

    Drivknut!

    Anliggande belägg emot bromsskiva!
    Tackar för tips
    Kan man hissa upp och "ruska" på något för att höra om det är glapp eller trasigt?

    Airflow > Okej, men det känns som om det är något annat, särskilt som jag har "ballongsymptomen" när jag backar åt höger. Men är det inget mekaniskt fel ska jag kolla listen!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 636
    Den nya lådan håller väl på och pajja också .

    Nej men slut på skojandet. Min 9000 tjuter också nuförtiden. Kan vara det som Airflow säger på min. Men min låter inte som en ballong när jag backar iaf

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    635
    Kör inte så fort
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    Kör inte så fort
    Var ju tvungen att kolla om ljudet var borta...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Du kan ha drabbats av standardtjut 1A, vindrutelisten.
    Blir ett tjutande ljud, framförallt i höga hastigheter och när det blir varmare ute.. Ljudet är av sådan frekvens att man har mkt svårt att "lyssna sig fram" vart det kommer ifrån. Lösning; lossa vindrutelist i ovankant. mitt mellan a-stolparna, i ovankant på rutan, montera ca 30cm med butyltape. Återmontera list. Drabbade bilar; 9000cs, ng900, 0g9-3

    Nu ska jag äta sill, dricka snaps och ta mig en öl!
    Teevligt midsommar!
    Tack för den infon, jag har exakt det felet. Men det borde försvinna när jag byter vindruta?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Ja, om de avtätar den rätt.. Annars märker du det
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    346
    Det där med tejpen måste jag prova, min tjuter när jag ligger över 170 km/h... (nej, jag brukar inte köra så fort, men ibland måste man för att se vad som händer)
    Lät som det kom från AC, Stereo, fläktar men ska prova det med tejpen!

    /7 Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  12. #12
    Jag ska spela in mitt ljud nästa gång jag har möjlighet till höghastighetsträning så kan vi väl kolla om det är samma ljud som ni upplever? Vore ju jäkligt skönt om det "bara" är en sån grej.

  13. #13
    Här kommer ljuden. Bjuder på lite dump och motorvrål också.

    http://johanbostrom.com/tjut1.wav
    http://johanbostrom.com/tjut2.wav

    Vill dock poängtera att ljuden låter mycket klara, även om det inte hörs på inspelningen. Det är inget "fladder" utan en klar ton, ungefär som om man skulle spela en väldigt ljus ton på en keyboard.

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Låter på pricken som min bil gör ibland också.

    Mitt ljud dyker också upp nånstans i 170-180 km/h trakten.

    Det jag alltid har förutsatt är att det, som Airflow säger, är vindrutelisten...

    Inget jag orkar bry mig om iaf eftersom jag kan stå ut med att bilen tjuter som en katt som fastnat i dörren de (förhållandevis) få gånger som jag ligger och kryssar över 170.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Å gud så härligt, hoppas att fler säger samma sak, då jäklar Flåklypa!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    Å gud så härligt, hoppas att fler säger samma sak, då jäklar Flåklypa!
    I 170km/h kan man höra en knappnål falla mot tygmattan i min bil.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  17. #17
    Du nu ska du inte bli kaxig, du kör fortfarande traktor, kom ihåg det
    Med 18-tummare och relativt stabil fjädring så är det en uppoffring jag så gärna gör.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    vidrutelist, samma frekvens på ljudet som jag hade i en ng900.
    Lite tejp, sen noo more. Fanns en servicebulletin på detta, dock finns den inte kvar på hyllan längre. Bestod av en beskrivning och en bit tejp
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #19
    Då är saken biff! Får väl be om ursäkt för den sedvanliga off-topicen, och tacka för hjälpen!
    Frågan är ju då bara vad knaket i starten är, men men, det låter inte så mycket nu, kanske bara var någon dvärg som jag backade över.

  20. #20
    Kom nu också på varför tidigare ägaren merl inte upptäckt detta ljud! Enligt honom är vindrutan nyligen bytt, så det kan ju vara så att han inte höghastighetstränat efter bytet...

Liknande ämnen

  1. 9000 syns fortfarande i medierna
    Av Belker i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-06-29, 22:54
  2. Sänkt saab 9-3 aero og fortfarande hög
    Av Robin899 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-11-18, 07:41
  3. Fortfarande ojud i fram! 9-3 aero -00
    Av bergo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 22:58
  4. Fortfarande kopplingsproblem 9000 -97
    Av Nonsens i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •