Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Inkörning av motor (Lite frågor)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    18

    Inkörning av motor (Lite frågor)

    Hej på er!

    Fick tillbaka min 9-5'a igår av saab i Trollhättan.
    Dom har bytt "Grundmotor" (block och allt i det) samt ny turbo.

    Hur länge (antal mil ca)bör jag ta det lungt med motorn innan jag pluggar in ppcboxen och trimmar bilen?

    Mvh Jimmy

    PS.
    Glad midsommar!!
    2002 Saab 9-5 SC 2.0t BSR Steg 2

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    0 mil


    Men om du behagar vänta med trimningen så följ bara inkörningstipsen i instruktionsboken, trimma sedan.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Bullaren
    Inlägg
    65
    jag har bytt vev och ramlager på min bil nyss hur långt bör man köra in dom? 9000 aero -94
    svarta besten aka 9000 2,3t 200hk... kraschad Ny bil 9000aero steg3

    http://www.garaget.org/?car=24851

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    En del pratar om att inkörning inte behövs, men det är en sanning som behöver modifikation. Det är ofrånkomligt att den kommer släppa ifrån sig en del metallspån i oljan från de råa ytorna. Ett tidigt oljebyte är alltid på sin plats vid sådana här tillfällen. Jag hade kört lugnt första 100 milen iaf och därefter bytt olja+filter. Vill man vara pedant kan man vara lite försiktig några 100 mil till innan man står på som vanligt, men ingen katastrof att nöja sig efter dessa 100 mil.

    Men visst håller det troligen ett bra tag även om man skiter i inkörningen och pytsar i Rustas mineralolja för 69 kr/4 liter. Man får väl välja själv hur noga man vill vara.......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    18
    Pedant som jag är så kommer jag köra in motor i ca 100mil, sen oljebyte + filter.
    Efter det så kopplar jag in ppcboxen

    Tack för svaren!!
    2002 Saab 9-5 SC 2.0t BSR Steg 2

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    En del pratar om att inkörning inte behövs, men det är en sanning som behöver modifikation. Det är ofrånkomligt att den kommer släppa ifrån sig en del metallspån i oljan från de råa ytorna. Ett tidigt oljebyte är alltid på sin plats vid sådana här tillfällen. Jag hade kört lugnt första 100 milen iaf och därefter bytt olja+filter. Vill man vara pedant kan man vara lite försiktig några 100 mil till innan man står på som vanligt, men ingen katastrof att nöja sig efter dessa 100 mil.

    Men visst håller det troligen ett bra tag även om man skiter i inkörningen och pytsar i Rustas mineralolja för 69 kr/4 liter. Man får väl välja själv hur noga man vill vara.......
    kan då tillägga att de metallbitar som lossar fastnar ju i oljefiltret. visst vissa metallbitar kan vara så små att dom går igenom filtret.. Men då är dom så små att dom gör som ingen så stor skada på lager eller cylinderloppen.. Då cylinderloppen,kolvringar,lager slits hela tiden efter du har kört in motorn..
    Så kör med förnuft istället.. Du behöver inte köra in dom.. Men med det så menar ja inte att du ska ut och köra varvstopp på alla växlar..
    Men kör motorn utan att ha Di-kassettet inkopplat så oljan åker runt i hela motorn.. Alltså kör med starmotorn.. Sen varmkör du motorn låter den gå en stund.. Sen kan du byta oljan igen på motorn.. Då har ju de värsta metallbitarna lossat och fastnat i filtret..
    Men jag bestämmer ju inte vad du ska göra.. Det är ju som sagt du som väljer hur du vill göra..

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    va e de som ska köras in .. d ee u oljefilm melan alla ytor ..d eska ua ldrig bli metal mot metl .. ?

    de jag har lät mig till e att man ska stara upp maskin låte den bli varm på tomgång .. slå av låta dne kalna hellt sen kan man köra osm vanligt ..?

    hell de e u inge 2 taktare med smörjning via bränslet ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    En del pratar om att inkörning inte behövs, men det är en sanning som behöver modifikation. Det är ofrånkomligt att den kommer släppa ifrån sig en del metallspån i oljan från de råa ytorna. Ett tidigt oljebyte är alltid på sin plats vid sådana här tillfällen. Jag hade kört lugnt första 100 milen iaf och därefter bytt olja+filter. Vill man vara pedant kan man vara lite försiktig några 100 mil till innan man står på som vanligt, men ingen katastrof att nöja sig efter dessa 100 mil.

    Men visst håller det troligen ett bra tag även om man skiter i inkörningen och pytsar i Rustas mineralolja för 69 kr/4 liter. Man får väl välja själv hur noga man vill vara.......
    Som jag förstått det har behovet av inkörning minskat men inkörningssträckan ökat. Jag körde in min motor efter renovering c:a 1000 mil, men alla tycker väl inte det är roligt... Det underlättade att det var vinter då.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Grandmaster-T":1mi32hh5
    En del pratar om att inkörning inte behövs, men det är en sanning som behöver modifikation. Det är ofrånkomligt att den kommer släppa ifrån sig en del metallspån i oljan från de råa ytorna. Ett tidigt oljebyte är alltid på sin plats vid sådana här tillfällen. Jag hade kört lugnt första 100 milen iaf och därefter bytt olja+filter. Vill man vara pedant kan man vara lite försiktig några 100 mil till innan man står på som vanligt, men ingen katastrof att nöja sig efter dessa 100 mil.

    Men visst håller det troligen ett bra tag även om man skiter i inkörningen och pytsar i Rustas mineralolja för 69 kr/4 liter. Man får väl välja själv hur noga man vill vara.......
    Som jag förstått det har behovet av inkörning minskat men inkörningssträckan ökat. Jag körde in min motor efter renovering c:a 1000 mil, men alla tycker väl inte det är roligt... Det underlättade att det var vinter då.[/quote:1mi32hh5]

    Det är lite skillnad på fabriksmonterad motor och verkstadsrenoverad motor anser jag. Sedan gör man väl som man vill, fast jag tycker det är märkligt att skita i inkörningen och sedan ändå lägga dyra pengar på fina oljor. Lite som att leva på skorpor och vatten under en graviditet för att sedan ge allsidig kost åt barnet när det växer upp......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inkörning av nyrenoverad motor?
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 21:24
  2. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  3. Inkörning av nybyggd motor?
    Av Jansen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •