Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Inkörning av motor (Lite frågor)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    18

    Inkörning av motor (Lite frågor)

    Hej på er!

    Fick tillbaka min 9-5'a igår av saab i Trollhättan.
    Dom har bytt "Grundmotor" (block och allt i det) samt ny turbo.

    Hur länge (antal mil ca)bör jag ta det lungt med motorn innan jag pluggar in ppcboxen och trimmar bilen?

    Mvh Jimmy

    PS.
    Glad midsommar!!
    2002 Saab 9-5 SC 2.0t BSR Steg 2

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    0 mil


    Men om du behagar vänta med trimningen så följ bara inkörningstipsen i instruktionsboken, trimma sedan.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Bullaren
    Inlägg
    65
    jag har bytt vev och ramlager på min bil nyss hur långt bör man köra in dom? 9000 aero -94
    svarta besten aka 9000 2,3t 200hk... kraschad Ny bil 9000aero steg3

    http://www.garaget.org/?car=24851

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    En del pratar om att inkörning inte behövs, men det är en sanning som behöver modifikation. Det är ofrånkomligt att den kommer släppa ifrån sig en del metallspån i oljan från de råa ytorna. Ett tidigt oljebyte är alltid på sin plats vid sådana här tillfällen. Jag hade kört lugnt första 100 milen iaf och därefter bytt olja+filter. Vill man vara pedant kan man vara lite försiktig några 100 mil till innan man står på som vanligt, men ingen katastrof att nöja sig efter dessa 100 mil.

    Men visst håller det troligen ett bra tag även om man skiter i inkörningen och pytsar i Rustas mineralolja för 69 kr/4 liter. Man får väl välja själv hur noga man vill vara.......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006