Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: lackskydd

  1. #1

    lackskydd

    någon som vet var man kan köpa bra lackskyddsmedel??
    är väl inte bara bilrekondfirmorna som har den tillgången??
    tex goldenseal?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    72
    Lahega´s sortiment (brightguard 2-komponents lackskydd) kan du köpa på Autoexperten.

    www.smartab.se har nog också nåt att erbjuda via sin rullande butik.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    88
    Ett riktigt bra lackskydd som jag använt i ett par år nu är DiamondBrites PreGlaze. Det påföres i två steg ungefär som Lahegas Brightguard A+B.
    Naturligtvis görs det för hand så att man verkligen täcker hela lacken.
    Hållbarheten är ungefär densamma hos dom flesta bättre lackskydd. Men PreGlaze ger definitivt ett högre glanstal enl min mening.

    Jag vill inte rekomendera Smartabs lackskydd då jag tycker det är det sämsta skydd som någonsin gjorts. Samma skit som dom körde för ett par år sedan, tror det hette Golden seal då. I övrigt ska jag säga, har dom rätt bra produkter...
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  4. #4
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av 9-5äro
    Jag vill inte rekomendera Smartabs lackskydd då jag tycker det är det sämsta skydd som någonsin gjorts. Samma skit som dom körde för ett par år sedan, tror det hette Golden seal då. I övrigt ska jag säga, har dom rätt bra produkter...
    Du menar Silver Seal ?
    Vi har kört två Silver Seal-behandlingar på vår bil och antalet tvättrepor/väderrepor är ytterst begränsade, lacken är "som ny".
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Quicksilver
    Lahega´s sortiment (brightguard 2-komponents lackskydd) kan du köpa på Autoexperten.

    www.smartab.se har nog också nåt att erbjuda via sin rullande butik.
    Sorry men Smartabs hemsida är : www.smartab.com

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av Quicksilver
    Lahega´s sortiment (brightguard 2-komponents lackskydd) kan du köpa på Autoexperten.

    www.smartab.se har nog också nåt att erbjuda via sin rullande butik.
    Sorry men Smartabs hemsida är : www.smartab.com
    smartab.se fungerar det oxå

    Som sagt, mestadels av deras produkter är helt ok. t.o.m Grafter var bra, vet inte om den finns kvar i deras sortiment. Men lackskyddet är inget bra alls. Flera av mina kunder var missnöjd med det. Så jag fick helt enkelt byta märke. (föregångaren till silver seal hette golden seal, tror det fanns ett till oxå.)
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av 9-5äro
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av Quicksilver
    Lahega´s sortiment (brightguard 2-komponents lackskydd) kan du köpa på Autoexperten.

    www.smartab.se har nog också nåt att erbjuda via sin rullande butik.
    Sorry men Smartabs hemsida är : www.smartab.com
    smartab.se fungerar det oxå

    Som sagt, mestadels av deras produkter är helt ok. t.o.m Grafter var bra, vet inte om den finns kvar i deras sortiment. Men lackskyddet är inget bra alls. Flera av mina kunder var missnöjd med det. Så jag fick helt enkelt byta märke. (föregångaren till silver seal hette golden seal, tror det fanns ett till oxå.)
    Sorry ,, fint att SE adressen funkar också .

    Vad använder du för produkter nu då istället för Smartabs ?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av 9-5äro
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av Quicksilver
    Lahega´s sortiment (brightguard 2-komponents lackskydd) kan du köpa på Autoexperten.

    www.smartab.se har nog också nåt att erbjuda via sin rullande butik.
    Sorry men Smartabs hemsida är : www.smartab.com
    smartab.se fungerar det oxå

    Som sagt, mestadels av deras produkter är helt ok. t.o.m Grafter var bra, vet inte om den finns kvar i deras sortiment. Men lackskyddet är inget bra alls. Flera av mina kunder var missnöjd med det. Så jag fick helt enkelt byta märke. (föregångaren till silver seal hette golden seal, tror det fanns ett till oxå.)
    Sorry ,, fint att SE adressen funkar också .

    Vad använder du för produkter nu då istället för Smartabs ?
    Jag använder mig mestadels av Smartab då jag håller på med nästan nya bilar enbart, gäller då Platinum och Buffer 2000. Men på lackskyddssidan använder jag Lahegas Brightguard. Samt Diamondbrites Preglaze. Tycker att dessa produkter ger mest för pengarna idag. Har du arbetat mycket med Platinum? Det går att arbeta ganska mycket med den produkten. ställde iordning en A8 igår med platinum. höll på rätt länge med huven innan det blev bra. Det blir varmare från motorn på vä sida om huven vilket gör att repor ättsar sig fast pga aluminiummaterialet. Gissa om det var bökigt att rikta lacken?!?!?

    Nåja, det blev bra till slut. Kunden ville nästan ligga med mig när han såg bilen...sånt uppskattar man och man fortsätter med bilvård.
    Vad arbetar du med för produkter?
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av 9-5äro
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av 9-5äro":1x1p8dhx][quote=PerfectPolishPatrik][quote=Quicksilver]Lahega´s sortiment (brightguard 2-komponents lackskydd) kan du köpa på Autoexperten.

    [url="http://www.smartab.se
    www.smartab.se[/url] har nog också nåt att erbjuda via sin rullande butik.
    Sorry men Smartabs hemsida är : www.smartab.com
    smartab.se fungerar det oxå

    Som sagt, mestadels av deras produkter är helt ok. t.o.m Grafter var bra, vet inte om den finns kvar i deras sortiment. Men lackskyddet är inget bra alls. Flera av mina kunder var missnöjd med det. Så jag fick helt enkelt byta märke. (föregångaren till silver seal hette golden seal, tror det fanns ett till oxå.)
    Sorry ,, fint att SE adressen funkar också .

    Vad använder du för produkter nu då istället för Smartabs ?[/quote]

    Jag använder mig mestadels av Smartab då jag håller på med nästan nya bilar enbart, gäller då Platinum och Buffer 2000. Men på lackskyddssidan använder jag Lahegas Brightguard. Samt Diamondbrites Preglaze. Tycker att dessa produkter ger mest för pengarna idag. Har du arbetat mycket med Platinum? Det går att arbeta ganska mycket med den produkten. ställde iordning en A8 igår med platinum. höll på rätt länge med huven innan det blev bra. Det blir varmare från motorn på vä sida om huven vilket gör att repor ättsar sig fast pga aluminiummaterialet. Gissa om det var bökigt att rikta lacken?!?!?

    Nåja, det blev bra till slut. Kunden ville nästan ligga med mig när han såg bilen...sånt uppskattar man och man fortsätter med bilvård.
    Vad arbetar du med för produkter?[/quote:1x1p8dhx]

    Du körde Platinum säger du , varför kör du inte Mirror Image istället exempelvis före Platinum den gör jobbet mycket lättare än å börja med Platinum .
    Och du får ett goare djup , glans i lacken .

    Vad använder jag för produkter ?

    Jag använder Smartabs produkter till 100% Då ljuger ja inte i varje fall .

    Man har givetvis provat andra märken med .
    3M ,, Mequaiers ,, m.m

    Fast ja bestämde mig till slut för & satsa fullt ut på bara SMARTABS produkter .
    Som är prisvärda helt klart plus att dem funkar mycket bra ( Enligt min egen erfarenhet från totalt nergångna oxiderade bilar till nya bilar ) .

    Smartabs lack skydd funkar bra ,, sen tycker andra att dem är både si å så . ( Men så äre ju alltid , alla tycker inte lika )

    Hmm men som ja brukar säga , ett lack skydd sköter sig aldrig själv .

    Det är ju även upp till ägaren att sköta sitt lackskydd på bästa sätt .

    Alltså att man använder rätt produkter när man tvättar sin bil m.m .


    Mvh / Patrik

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    88
    PerfectPolishPatrick -> Jag har faktiskt inte provat med Mirror före Platinum, Men jag ska snart göra en vinrödmet Zafira och då ska jag prova det. Blir det en markant skillnad? eller är det så pass lite att kunden inte märker det, då är det inte så stor mening att göra det.

    iofs beror det naturligtvis på skicket på bilen när man börjar. Zafiran är i toppskick och det är en pedant som har den. Tror du den blir djupare med mirror först då oxå?
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av 9-5äro
    PerfectPolishPatrick -> Jag har faktiskt inte provat med Mirror före Platinum, Men jag ska snart göra en vinrödmet Zafira och då ska jag prova det. Blir det en markant skillnad? eller är det så pass lite att kunden inte märker det, då är det inte så stor mening att göra det.

    iofs beror det naturligtvis på skicket på bilen när man börjar. Zafiran är i toppskick och det är en pedant som har den. Tror du den blir djupare med mirror först då oxå?
    Du säger att Zafiran är i toppskick .

    Javisst de är ju fint , men kör först med mirror image & sen med platinum ja lovar dig att sen har du en puts som heter duga .

    Det blir ett gött djup,glans i lacken & glöm ej & jobba med värmen när du jobbar med mirror image .

    Nu snackar vi seriös puts här *ler*

    Helt klart värt å satsa på .

    Mvh / Patrik

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av 9-5äro
    PerfectPolishPatrick -> Jag har faktiskt inte provat med Mirror före Platinum, Men jag ska snart göra en vinrödmet Zafira och då ska jag prova det. Blir det en markant skillnad? eller är det så pass lite att kunden inte märker det, då är det inte så stor mening att göra det.

    iofs beror det naturligtvis på skicket på bilen när man börjar. Zafiran är i toppskick och det är en pedant som har den. Tror du den blir djupare med mirror först då oxå?
    Du säger att Zafiran är i toppskick .

    Javisst de är ju fint , men kör först med mirror image & sen med platinum ja lovar dig att sen har du en puts som heter duga .

    Det blir ett gött djup,glans i lacken & glöm ej & jobba med värmen när du jobbar med mirror image .

    Nu snackar vi seriös puts här *ler*

    Helt klart värt å satsa på .

    Mvh / Patrik
    Lite svårt att köra med "riktig" värme på vaxprodukter och cyclon. är inte ute efter att plocka repor av den graden. Utan att få lacken lacken så rak som möjligt. Men är det som du säger med Mirror är jag dig evigt tacksam då jag strävar efter ett rykte som perfektionist. Jag lackskyddar alltid områden kring bakluckan och motorutrymmet t.ex. Har märkt bland mina kunder att dom inte tittar efter dom repor som vi ser, dom är mest nöjd över blankheten där ytliga repor har försvunnit. Det är lite psykologiskt det där har jag märkt.

    Hur upplever du våtslip i samband med polering? Har provat på ett par utställningsbilar själv...men det är svårt att sätta fingret på om det blir mycket bättre. Det ska vara riktigt bra belysning isf. Men som vanlig bruksbil tror jag det är överkurs!
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  13. #13
    [quote=9-5äro]
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av "9-5äro":1jec5a27
    PerfectPolishPatrick -> Jag har faktiskt inte provat med Mirror före Platinum, Men jag ska snart göra en vinrödmet Zafira och då ska jag prova det. Blir det en markant skillnad? eller är det så pass lite att kunden inte märker det, då är det inte så stor mening att göra det.

    iofs beror det naturligtvis på skicket på bilen när man börjar. Zafiran är i toppskick och det är en pedant som har den. Tror du den blir djupare med mirror först då oxå?
    Du säger att Zafiran är i toppskick .

    Javisst de är ju fint , men kör först med mirror image & sen med platinum ja lovar dig att sen har du en puts som heter duga .

    Det blir ett gött djup,glans i lacken & glöm ej & jobba med värmen när du jobbar med mirror image .

    Nu snackar vi seriös puts här *ler*

    Helt klart värt å satsa på .

    Mvh / Patrik
    Lite svårt att köra med "riktig" värme på vaxprodukter och cyclon. är inte ute efter att plocka repor av den graden. Utan att få lacken lacken så rak som möjligt. Men är det som du säger med Mirror är jag dig evigt tacksam då jag strävar efter ett rykte som perfektionist. Jag lackskyddar alltid områden kring bakluckan och motorutrymmet t.ex. Har märkt bland mina kunder att dom inte tittar efter dom repor som vi ser, dom är mest nöjd över blankheten där ytliga repor har försvunnit. Det är lite psykologiskt det där har jag märkt.

    Hur upplever du våtslip i samband med polering? Har provat på ett par utställningsbilar själv...men det är svårt att sätta fingret på om det blir mycket bättre. Det ska vara riktigt bra belysning isf. Men som vanlig bruksbil tror jag det är överkurs![/quote:1jec5a27]

    Hej !

    Det är inga problem & få upp värmen med en cyklo , använd rätt produkter & ta god tid på dig så fixar man det .

    Kolla gärna in på min hemsida så ser du vad jag menar .

    Kolla gärna på Mässor där ser du P-A:s värsting bygge .
    Endast använt Mirror Image & Platinum , visst nu var ju hans lack i toppskick innan men kan ju säga att innan Göteborgs Motorshow 2004 så la ja ca : 12-13 timmar bara på putsen på lacken .

    Nu undrar du ifall de blev nån skillnad på en sådan fräsch lack ja det vart som dag & natt .

    Grund jobbet är ju det viktigaste innan själva skyddet skall på .

    Angående repor : hmm nu är det ju så att man måste ju givetvis sätta ribban nånstans , men jag brukar lägga ner bra mycket tid innan jag själv är nöjd .

    Är jag nöjd ja då är även ägaren till bilen nöjd .

    Sen är det ju skillnad på repor , kanske bilen vart maskintvättad ja då har man å göra .

    Har gjort många bilar som är tysk importerade & därmed har sina mil på mätarn plus att dem tvättats flitigt i maskintvätt .
    Dem flesta bilarna har vart svarta eller nån annan mörk färg .
    På mörka bilar så syns ju dessa repor så tydligt .

    Det otroliga är ju att man kan få bort så mycket av dessa repor så man kan ju tro att man "lackat om bilen"

    Dina kunder verkar ju inte ha så höga krav ???
    Skumt men visst alla ser ju inte dessa tvättrepor m.m men dem flesta ser allt skillnaden innan tills dem väl hämtar bilen & får se sin pärla så vacker efter putsen .

    Våtslip / Polering .
    Ärligt talat så kommer du långt utan & våtslipa , skall man lägga så mycket extra tid på det ja då kommer du få ta en rejäl slant av dina kunder .
    Men det går ju inte & hålla på & våtslipa lacken hela tiden vid varje polertillfälle , till slut så finns det ju inte mycket kvar & arbeta med .

    Kolla bara på dagens bilar , det sparas in på det mesta även på färgen,klarlack m.m .

    Men visst en bil som är omlackad & fått flera lager extra klarlack är ju & föredra då .

    Mvh / Patrik

  14. #14

    lackskydd

    om man ej hållit på så mycket med polering kan man göra lackskydd då??
    måste man polera med flera olika medel före man lägger skyddet?

  15. #15

    Re: lackskydd

    Citat Ursprungligen postat av KaptenAero
    om man ej hållit på så mycket med polering kan man göra lackskydd då??
    måste man polera med flera olika medel före man lägger skyddet?
    Hej !

    Du undar om man kan lackskydda sin bil själv .

    Här har du en tråd som innehåller en hel del tips , m.m Obs !!! Det är mycket & läsa men håll till godo .

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=26661

    Mvh / Patrik

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    209

    Re: lackskydd

    Citat Ursprungligen postat av KaptenAero
    om man ej hållit på så mycket med polering kan man göra lackskydd då??
    måste man polera med flera olika medel före man lägger skyddet?
    Om du inte orkar läsa igenom tråden som Patrik klibbade in så kan jag säga såhär..
    Om du kan göra ett bra förarbete, ta bort repor och ev. oxid och du ser till att du gjort ett bra jobb över hela bilen, är nöjd med ditt jobb helt enkelt, så är det bara att lackskydda på det. Jag rekomenderar Lahegas Brightguard eller Autosmarts Silver seal.
    Om du frågar någon om vad som är bäst så kommer folk svara dig olika.
    Skaffa dig en egen uppfattning, kolla på bilar som har olika lackskydd.
    Det bästa av allt är och om du har intresse av bilvård, att prova själv.
    Kläm på silver seal nu och nästa gång så provar du brightguard eller tvärtom.
    Bara ett tips...
    9-5 SC -03

Liknande ämnen

  1. Teflon lackskydd ?
    Av Aero++ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 11:50
  2. Glare lackskydd
    Av Lövett i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 17:34
  3. Lackskydd/ -rekond Karlstadområdet?
    Av TobiasE i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 07:51
  4. Lackskydd - bara skrock??
    Av Jesper 1873 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 06:08
  5. Lackskydd när på ny bil?
    Av husaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •