Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skivbromsar fram ng 900

  1. #1

    Skivbromsar fram ng 900

    Tjenare.. har precis kommit hem från garaget,, skulle byta bromsra på bil j-n idag men dom fram vägrar att lossna.. har börjat borra loss bult f-n som håller fast skivan,, men får inte loss skivan ändå..
    tänkte höra om det är någon som har några bra tips för att byta dessa as till skivor,, börjar bli riktigt förbannad på skiten nu,,
    tackar hjärtligt för tips..
    Ha de gött
    Sikken lattjo liten pryl

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    111
    våld våld och åter våld! ;D

    Brukar väl krävas en del, iallafall när jag skulle byta bakre skivorna på min. Fick slå med hammare på kanterna på gamla skivan, inte en chans att "rucka" loss dem med händerna.

    Lycka till

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Ska du byta dem så kan du lika gärna gå på riktigt ordentligt, ingen anledning att vara blyg för krafterna då

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Framskivorna är inte kul, bytte för ca en månad sedan både fram och bak på min og9-3. Till framskivorna lånades en stor hydraulisk avdragare som enligt uppgift ska klara ca 6ton men var nära att gå bet i allafall, det slutade med att det gick bitar ur skivan och att den till slut sprack mitt i tu vilket gjorde att det till slut var ganska enkelt att ta loss det som var kvar. Detta hände på båda sidor fram, utan avdragaren hade jag alldrig fått låss dem inte med alla hammare i världen

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    när ja bytte på min ng900 så använde ja mig an en träkloss och en stor slägga och slog på skivan.

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    tja när jag bytte så använde jag mina kraftiga armar och drog bort dem... Sedan att jag är jävligt klen och att hela mitt bromssystem var bytt 1000 mil tidigare hör inte till saken.

    Men som sagt, slägga funkar utmärkt, du ska ju ändå byta skivorna då spelar det ju ingen roll om du bankar sönder dem. Annars pröva med att värma skivorna med gasbrännare och slå lite... funkar inte det så kan man värma med gasbrännare och därefter köra kylspray

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    funkar inte det så kan man värma med gasbrännare och därefter köra kylspray
    hehe men då spricker ju skivan. hehe.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Njae att värma av skivorna är inte optimalt. Möjligen ifall man byter fettet för drivaxeln efteråt.

    Jag råkade ut för exakt samma sak för en vecka sedan när jag skulle byta skivor.

    Standardlösning med att försöka dunka bort den fungerade inte
    Nästa nödlösning med att kapa i skivan för att få den att spricka eller spänningar släppa gick jag även bet på.

    Slutade med att jag fick kapa bort hela centrum och slå bort bitarna med huggmejsel. Galet men sant.

    Gå hellre denna väg än att börja värma för mycket.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Tack all för svar,,
    fick loss dom efter att dom gått i 5 bitar, köpte en gasol värmare och värmde bort dom.. funderade på de där med kapa men vad jag vet blir det varmt när man kapar med, dessutom risk för att får flisor på billacken,, kommer bilder sedan på hur dom såg ut efter lite våld,,,
    Ha de
    Sikken lattjo liten pryl

Liknande ämnen

  1. Blinkerlampor fram 9,3ss
    Av Blue Spirit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 16:03
  2. Få fram säkerhetskod?
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 21:31
  3. Stötdämpare fram
    Av sombrero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •