Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ljudproblemvid stereobyte

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006

Ljudproblemvid stereobyte

Jag har precis bytt stereo i min saab 9-5 -98:a och får inget ljud i högtalarna, stereon går igång men inte ljudet, har as2. måste jag jaga rätt på steget och mixtra?
    Saab 9-5 -98:a Sedan As2

Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ja de måste du. var inne på brl för nån månad sen med min 9-5 a med samma stereo men vi koppla ur den och testade om högtalarna var direkt på eller via ett steg och allt var på steg så dem sa bara att jag skulle leta upp stehet och koppla förbi de. har inte orkar leta men var sitter steget?

hör av dig med ett PM om du lyckas

Lycka Till!

/ Gustav

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Steget sitter nedanför höger a-stolpe.
    Man lär så länge man lever.

Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Först....
    Bytt stereo? Är det en saab original eller något annat?

Är det en ny original så har jag inga tips. Tyvärr.

Om det däremot är något annat....
    Rekommenderar som vanligt Göran Larssons sida vid ljudfrågor ang. 9-5 http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

En kort sammanfattning.
    AS2 och AS3 har separata steg. Inga högtalare är kopplade direkt till huvudenheten.
    Det i kontakten som man skulle kunna tro är högtalarkablar är i själva verkat en balanserad lågnivåsignal. Att ansluta vanlig högnivå (högtalarsignal) från en vanlig stereo till dessa ger antagligen intressanta effekter.

Att koppla förbi originalsteget och driva högtalarna från den nya huvudenheten eller ett nytt slutsteg går kanske. Tänk bara på att högtalarna knappast kan sägas vara som de du normalt köper i din bilstereobutik. Dörrhögtalarna i ett AS2 har t.ex. en impedans på 1,8ohm. (4 är normalt).
    Tyvärr är det vanligt att många säljare och installatörer har 0-koll, men låtsas veta...

/Nicke
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Det är en eftermarknadsstereo, en pioneer DEH-P5800MP, på original stereon har cd´n slutat fungera. Om jag ska lyckas få nått ljud måste jag då byta högtalarna och koppla förbi steget?

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Det är en eftermarknadsstereo, en pioneer DEH-P5800MP, på original stereon har cd´n slutat fungera. Om jag ska lyckas få nått ljud måste jag då byta högtalarna och koppla förbi steget?

Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Tyvärr tror jag att byte av högtalare och att koppla dessa direkt till stereon (eller ett nytt steg) är det enda rimliga alternativet.

Om du ändå vill använda prylarna i bilen så är nyckeln att få bilens originalsteg att acceptera lågnivån från din Pioneer. Det är inte lätt eftersom steget förväntar sig en balanserad signal och en sådan lämnar inte din stereo. Frågan har varit uppe här förr, och vad jag vet så har det inte dykt upp någon lösning.
    I nödfall kan du antagligen använda högtalarna från AS2 i instrumentbräda och bakdörrar (även om de knappast lär låta speciellt bra). Dörrhögtalarna fram skulle jag inte koppla in på en vanlig stereo.

/Nicke
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

Liknande ämnen

1. Stereobyte
    Av Klumpen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 19:00
  2. Stereobyte på 900 -97.
    Av Cheffen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 13:31