Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Irriterande ljud från motor 9-5 -01

  1. #1

    Irriterande ljud från motor 9-5 -01

    Hej..har en 9-5 -01 kombi 2,3t.

    Från höger fram i motorn kommer det ett iriiterande "vinande" ljud som verkar följa varvtalet....trodde först att det var fläktremmen men den såg bra ut, då fick jag höra att det kunde vara spännrullen det var fel på....visst , köpte en spännrulle och bytte den men nej då ljudet är kvar. Jag testade att stänga av ventilationen "OFF" ....ljudet är kvar.
    Man hör ljudet tydligast när man sitter inne i bilen.

    Någon som kan tänkas ha en minsta aning om vad detta kan vara?


    MVH Sono
    //Sono www.Heave.nu
    SAAB 9-5 2,3t -01 Aut

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    säkert nåt generatorlager, den sitter ju ganska nära torpeden och felet är ju inte direkt ovanligt.

  3. #3
    Ok...Generatorlager , betyder det att man köper en helt ny generator eller bara fixar ett nytt lager på den?
    //Sono www.Heave.nu
    SAAB 9-5 2,3t -01 Aut

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Citat Ursprungligen postat av Sono
    Ok...Generatorlager , betyder det att man köper en helt ny generator eller bara fixar ett nytt lager på den?
    Hade samma problem med min generator. Köpte nya lager kostade ca 250:- för båda. Det var ett himla trix att få ner generatorn då man behöver lossa ett par motorfästen och bända motorn framåt för att generatorn ska gå fri mellan motorn och styrväxeln. Iofs så låg jag under bilen uppallad på pallbockar och fick inte så bra brytkraft. Men när den väl är nere är det ingen större svårighet att byta lagren.
    Jag svarvade även släpringarna som var ganska sne slitna. Kolla också kolen när du ändå har generatorn borta dom ska ha ett utstick på minst 7,5 mm annars behöver dom bytas.

    //Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  5. #5
    Okej....då har jag lite och dilla med....tack.
    //Sono www.Heave.nu
    SAAB 9-5 2,3t -01 Aut

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg/Hisingen
    Inlägg
    197
    Jag har haft det felet på min bil oxå..
    Det var en spännrulle som var felet på min bil, det som gordes på min bil var att byta rem till en kortare samt att man då fick bort en "spännrulle"

    Ett fel som Saab har på sina T7 bilar och de åtgärdar de när de ändå ska byta rem så blir det en kortare, tror att det var vid 11 000mil och 22 000mil som denna rem byts ut..

    Denna spännrulle sitter fast i blocket om jag inte är felunderrättad där av att den inte går att byta ut utan en kortare rem behövs.
    9,541sek/122,53km/h på 201M Med Skoda Fabia RS (Diesel)
    http://www.garaget.org/RHO

Liknande ämnen

  1. Irriterande ljud från baklucka 93 SC
    Av Olle76 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 13:21
  2. irriterande ljud från saab 9-5
    Av jocke186 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 22:37
  3. 9000, irriterande ljud från fläkten... :(
    Av Mic9k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 01:00
  4. Irriterande ljud
    Av SF i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •