Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Dra toppen, kostnad hos Saab?

  1. #1

    Dra toppen, kostnad hos Saab?

    Hej

    Toppen på min -94:s 9000 läcker lite lätt i främre hörnet ovanför vevaxelgivaren. Tydligen inte så ovanligt. Ungefär vad kostar det att få den justerad hos Saab då jag inte tänker göra det själv? Efterdrar de den bara eller byts det nånting, med?

    Mvh

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    98
    hej tror inte en efterdragning av toppen hjälper så mycket. tror mer på att byta toppackningen,, om det endast fuktar lite så låt det vara och ta tag i problemet om det blir värre kan tänka mig att det säkert kostar ca 10-15 000 på saab att åtgärda detta.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    473
    tror snarare på c:a 6000:- vad ja hört,
    tar inte så lång tid för dom o riva o det.

    Min läckte lite blev bara värre sen börja det gå vatten så då vare dags o byta, dock själv så vet inte exakt pris
    Ng900 -94 me lite shit i

    Kör fortare än alla andra så slipper du bli omkörd...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    994
    Kan mycket väl räcka med en efterdragning, ca 700-800 inkl ny ventilkåpspackning.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Efterdragning av toppen är en baggis bara man har rätt verktyg. Kolla med din lokala verkstad istället!

    Min gissning ligger på 1 tim jobb (eller vad de nu har i minsta debitering) á ~950:- plus ventilkåpspackning typ 60:- eller vad det nu var den kostade...

    Skulle tro att de fixar det på ~15-20 min plus in- och urbackning av bilen. Dessvärre ska nog motorn vara hyfsat kall innan, så du lär nog lämna den över en halvdag-dag iallafall...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    98
    hm vet ju inte något miltal på bilen men kan tänka mig att den ligger på ca 15-20000 mil ca och efterdragning av toppen ingick i 1500 mila servicen eller något sådant, så jag är väldigt tveksam till dragning av toppen men absolut prova det e ju en mycket billig lösning om det funkar.

  7. #7
    Bilen har gått 25,000 mil, jag har kört den sen 18,000 mil och toppen har alltid läckt på den platsen, så min tanke var att testa om om det kunde vara så enkelt som att se om det går att dra toppen lite. Om ej, så får den nog kanske fortsätta söla. Trist bara att hela motorn är ren, men så rinner det just där, över vevaxelgivare o neröver efter kopplingshuset för att så småningom ge nån droppe på backen

    Mvh

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 102
    Medlem#
    2555
    Tror på efterdragning som du kan göra själv om du har momentnyckel och söker lite på forumet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    994
    Citat Ursprungligen postat av -AERO-
    hm vet ju inte något miltal på bilen men kan tänka mig att den ligger på ca 15-20000 mil ca och efterdragning av toppen ingick i 1500 mila servicen eller något sådant, så jag är väldigt tveksam till dragning av toppen men absolut prova det e ju en mycket billig lösning om det funkar.
    Efterdragning topp ingår ej i någon service på 9000,

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    260
    jag betalade nånstans runt 400 kr för efterdragning av toppen hos saab vill jag minnas..
    Scarabégrön 9000 2.3i

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 566
    [quote=Bengt Jönsson]
    Citat Ursprungligen postat av "-AERO-":3nhr5p1b
    hm vet ju inte något miltal på bilen men kan tänka mig att den ligger på ca 15-20000 mil ca och efterdragning av toppen ingick i 1500 mila servicen eller något sådant, så jag är väldigt tveksam till dragning av toppen men absolut prova det e ju en mycket billig lösning om det funkar.
    Efterdragning topp ingår ej i någon service på 9000,[/quote:3nhr5p1b]

    Det står ju med i serviceprotokollet ju

    Vid ca 3 - 5 k mil
    Hinner inte med allt.....

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    98
    hehe det kan ju vara feltryckt på servicebladen

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    [quote=Bengt Jönsson]
    Citat Ursprungligen postat av "-AERO-":2g98btyo
    hm vet ju inte något miltal på bilen men kan tänka mig att den ligger på ca 15-20000 mil ca och efterdragning av toppen ingick i 1500 mila servicen eller något sådant, så jag är väldigt tveksam till dragning av toppen men absolut prova det e ju en mycket billig lösning om det funkar.
    Efterdragning topp ingår ej i någon service på 9000,[/quote:2g98btyo]

    Ser att min blev efterdragen vid 250mil och då gick den som tjänstebil så jag tror knappast att någon betalt extra för det.
    Men efter det så är det ju inget som ska ingå i någon service.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Du skriver att du inte vill göra det själv. Kanske du har dina skäl till det, men annars är det verkligen en baggis även för den mest oerfarna meckaren. Det är nog enklare än att byta till sommarhjul. Enda kostnaden är inköp av momentnyckel och torxhylsa, vilket lätt täcks av arbetskostnaden för verkstadsjobbet annars, och momentnyckeln får man ju behålla - vilken kan vara bra att ha i många sammanhang. Instruktionerna för arbetet är mkt enkla (och du kan få dem här) om du väljer att göra det själv.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15

    topp packning..

    den gamla packningen som sitter på 9000 och 9-3 98-99 t5 motorn ska man helst inte efterdra.. t7 motorerna har stål packning och dom kan man efter dra en gång utan problem.. t5 har vanlig packning som sitter i de flesta andra bil märke.. hos saab verkstaden där jag bor kostar ett topp packnings byte ca 10000-12000:- med allt som behövs göra..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Min 9000 hade gått ungefär 14000 mil när jag upptäckte att det började läcka lite olja på samma ställe som det gör på din bil. Efterdrog och har inte läckt en droppe sedan dess...enkelt att göra för vem som helst med momentnyckel och lite lagom med biceps
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Min 9000 hade gått ungefär 14000 mil när jag upptäckte att det började läcka lite olja på samma ställe som det gör på din bil. Efterdrog och har inte läckt en droppe sedan dess...enkelt att göra för vem som helst med momentnyckel och lite lagom med biceps
    Japp en efterdragning är ju bara ett kvarts varv eller 90 grader som det står också... Behövs lite styrka då..Tur att man styrketränar..

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Min 9000 hade gått ungefär 14000 mil när jag upptäckte att det började läcka lite olja på samma ställe som det gör på din bil. Efterdrog och har inte läckt en droppe sedan dess...enkelt att göra för vem som helst med momentnyckel och lite lagom med biceps
    Japp en efterdragning är ju bara ett kvarts varv eller 90 grader som det står också... Behövs lite styrka då..Tur att man styrketränar..

    Mr_Lööf
    Fast man bör nog helst lossa helt på skruven, för att sedan dra den enligt det vanliga förfarandet. Alltså man jobbar på en skruv åt gången och släpper drar åt den färdigt, sedan tar man nästa och gör om samma sak. Annars blir det en jäkla spännkraft om man utöver det sedan tidigare dragna fortsätter att dra den så. Stor risk för brott! Anledningen till att man efterdrar är ju inte att toppen ska sitta hårdare än vid första monteringen, utan att man kompenserar för att packningen har komprimerats och blivit en aning plattare.

    Sedan förespråkar jag att man aldrig laddar turbon förrens en liten stund efter att termostaten har öppnat så delarna har värmeutvidgats. På så vis är jag övertygad om att packning och stomme håller längre. Detta är lätt att hålla koll på äldre bilar upp till Trionic 5. På T7-bilar är det knepigare, då tempmätaren inte visar egentlig temp, och då kan mätaren komma upp i normaltemp innan den faktiskt borde stå där. Likaså går inte nålen över mittläget förrän motorn blir riktigt varm, och då hoppar den upp långt helt plötsligt. För en annan sak att inte slita på packning och stomme är att inte lämna en hårt körd motor avstängd. Detta brukar undvikas i alla fall om man är rädd om turbon och är mån om att kyla motorn därför, men om man pratar sugmotorer så kanske en del stänger av direkt efter hårdkörning då de inte har ngn turbo att vara rädd om, men då kan alltså toppen överhettas efter avstängning.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Lööf":1i0sc0ja
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Min 9000 hade gått ungefär 14000 mil när jag upptäckte att det började läcka lite olja på samma ställe som det gör på din bil. Efterdrog och har inte läckt en droppe sedan dess...enkelt att göra för vem som helst med momentnyckel och lite lagom med biceps
    Japp en efterdragning är ju bara ett kvarts varv eller 90 grader som det står också... Behövs lite styrka då..Tur att man styrketränar..

    Mr_Lööf
    Fast man bör nog helst lossa helt på skruven, för att sedan dra den enligt det vanliga förfarandet. Alltså man jobbar på en skruv åt gången och släpper drar åt den färdigt, sedan tar man nästa och gör om samma sak. Annars blir det en jäkla spännkraft om man utöver det sedan tidigare dragna fortsätter att dra den så. Stor risk för brott! Anledningen till att man efterdrar är ju inte att toppen ska sitta hårdare än vid första monteringen, utan att man kompenserar för att packningen har komprimerats och blivit en aning plattare.

    Det är ju klart.. Men jag beskrev efterdragningen den som är efter 60Nm och 80Nm.

    Mr_lööf

    Sedan förespråkar jag att man aldrig laddar turbon förrens en liten stund efter att termostaten har öppnat så delarna har värmeutvidgats. På så vis är jag övertygad om att packning och stomme håller längre. Detta är lätt att hålla koll på äldre bilar upp till Trionic 5. På T7-bilar är det knepigare, då tempmätaren inte visar egentlig temp, och då kan mätaren komma upp i normaltemp innan den faktiskt borde stå där. Likaså går inte nålen över mittläget förrän motorn blir riktigt varm, och då hoppar den upp långt helt plötsligt. För en annan sak att inte slita på packning och stomme är att inte lämna en hårt körd motor avstängd. Detta brukar undvikas i alla fall om man är rädd om turbon och är mån om att kyla motorn därför, men om man pratar sugmotorer så kanske en del stänger av direkt efter hårdkörning då de inte har ngn turbo att vara rädd om, men då kan alltså toppen överhettas efter avstängning.[/quote:1i0sc0ja]
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #20
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Lööf":18009mfi
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Min 9000 hade gått ungefär 14000 mil när jag upptäckte att det började läcka lite olja på samma ställe som det gör på din bil. Efterdrog och har inte läckt en droppe sedan dess...enkelt att göra för vem som helst med momentnyckel och lite lagom med biceps
    Japp en efterdragning är ju bara ett kvarts varv eller 90 grader som det står också... Behövs lite styrka då..Tur att man styrketränar..

    Mr_Lööf
    Fast man bör nog helst lossa helt på skruven, för att sedan dra den enligt det vanliga förfarandet. Alltså man jobbar på en skruv åt gången och släpper drar åt den färdigt, sedan tar man nästa och gör om samma sak. Annars blir det en jäkla spännkraft om man utöver det sedan tidigare dragna fortsätter att dra den så. Stor risk för brott! Anledningen till att man efterdrar är ju inte att toppen ska sitta hårdare än vid första monteringen, utan att man kompenserar för att packningen har komprimerats och blivit en aning plattare.


    Sedan förespråkar jag att man aldrig laddar turbon förrens en liten stund efter att termostaten har öppnat så delarna har värmeutvidgats. På så vis är jag övertygad om att packning och stomme håller längre. Detta är lätt att hålla koll på äldre bilar upp till Trionic 5. På T7-bilar är det knepigare, då tempmätaren inte visar egentlig temp, och då kan mätaren komma upp i normaltemp innan den faktiskt borde stå där. Likaså går inte nålen över mittläget förrän motorn blir riktigt varm, och då hoppar den upp långt helt plötsligt. För en annan sak att inte slita på packning och stomme är att inte lämna en hårt körd motor avstängd. Detta brukar undvikas i alla fall om man är rädd om turbon och är mån om att kyla motorn därför, men om man pratar sugmotorer så kanske en del stänger av direkt efter hårdkörning då de inte har ngn turbo att vara rädd om, men då kan alltså toppen överhettas efter avstängning.[/quote:18009mfi]

    Det är ju klart.. Men jag beskrev efterdragningen den som är efter 60Nm och 80Nm.

    Mr_lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Plocka bort toppen på Saab 9-5?
    Av RatioBellii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 00:16
  2. Kostnad för omlackering av Saab 9-5...-99?
    Av hansol i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 22:56
  3. Efterdra toppen på Saab 9000
    Av Larssaman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •