Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: läckande Servo-olja!?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    25

    läckande Servo-olja!?

    har en 93 aero -01:
    kollade nivån idag på servooljan och den var väldigt låg.kladd under behållaren också.när man kör från stillastående skriker det till i servon eller ngn rem(utan att man svänger skriker ändå), och den blir lite trögstyrd(endast på 1:an och backen)precis i starten.annars hörs det ingeting när man svänger!
    antar att servooljan läcker på ngn vänster.vad bör man kolla?
    täcker saabs förlängda motorgaranti detta?

    är det ett tecken på oil sludge?kör många korta sträckor inom stan så motorn hinner nog inte bli fullt varm.!

    tacksam för svar!innan man lämnar in den!
    mvh niclas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Har inget med oilsludge att göra.

    Däremot brukar slängen mellan styrväxeln och behållaren spricka, då den är ganska böjd vid behållaren. Se över den den.

    Skriket är troligtvis pumpen som går utan olja, icke att rekomendera!. Åtgärda innan du kör vidare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    25
    Fyllde på olja osv.men den skriker fortfarande vid starten.
    låter som det kommer från servon men inte säker!
    vad kan de vara annars?

    någon som har samma problem /erfarenheter??

    mvh

  4. #4
    Hej

    Kan det vara så enkelt att oljan runnit ner på nån rem och därför skriker det när du startar motorn...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    25
    njae riktigt så enkelt är det inte tror jag.
    det är inte när man startar motorn.utan när man står stilla och ska köra iväg.och det låter inte varje gång!
    låter precis som ett servo-skrik.dvs ngt mörkare skrik.

    väldigt lustigt ljud,inte 100 på att den kommer från servon. kan vara kärvande handbroms/bromsar kanske?har märkt att det skriker rätt bra i handbromsen om den står över natten, dock inte samma läte som det andra problemet.
    ingen aning vad det kan vara!

    ingen med liknande problem? konstigt läte när man kör iväg, precis i starten som sagt,kvittar om man svänger eller kör rakt fram.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Ett mörkt skrik ja.
    Det är inte kopplingen som låter då?
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    26
    hej....

    tycker jag känner igen ljudet du beskriver, hörs på tomgång.... har själv en 9-3 aero 01.

    det är inte så att det är magnetkopplingen till ac:en då??
    det är det ialla fall på min. tänkte detta kunde hjälpa dig lite.

    mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trelleborg/Vallby/Skåne
    Inlägg
    54

    Re: läckande Servo-olja!?

    Citat Ursprungligen postat av Niccco
    har en 93 aero -01:
    kollade nivån idag på servooljan och den var väldigt låg.kladd under behållaren också.när man kör från stillastående skriker det till i servon eller ngn rem(utan att man svänger skriker ändå), och den blir lite trögstyrd(endast på 1:an och backen)precis i starten.annars hörs det ingeting när man svänger!
    antar att servooljan läcker på ngn vänster.vad bör man kolla?
    täcker saabs förlängda motorgaranti detta?

    är det ett tecken på oil sludge?kör många korta sträckor inom stan så motorn hinner nog inte bli fullt varm.!

    tacksam för svar!innan man lämnar in den!
    mvh niclas
    Har samma problem med min 9-5:a tror jag.
    Startar bilen och det hörs inget,lägger i backen på automaten och det tjuter till när bilen börjar att dra.Sen låter det inte mer.Samma ljud var morgon jag kör till jobb,samma problem när jag lägger den i drive efter att ha backat.Typ lika dant ljud som vid fullt rattutslag.
    Det roliga är att sen hörs det inte ett skit förrän nästa gång jag ska köra.
    Tror nog vi har samma problem,du och jag.
    Har inte kommit på vad det är men ska snacka med en på saab nästa vecka då min polare känner en där då de delar samma byggnad.
    Kanske kan vara servo pumpen som är på "G" kanske?
    9-5 AERO Combi M00

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    btw, hur många efterdrar slangklämmor?
    tex under servooljebehållaren....


    (tror det är för få som gör det)
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Färila
    Inlägg
    54
    Det är servon som skriker. Man har troligen gjort ett konstruktionsfel på fabriken, som orsakar läckan. Jag och flera med mig har råkat ut för just det. Det blir värre och värre ju längre du kör. Efter ett tag rinner oljan rakt igenom. SAAB kommer aldrig att erkänna detta.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    55
    Hade läckage på min gamla 900. Var en koppling som behövde dras lite bara... Men innan jag hittade felet gick det åt ett par flaskor olja. Skrek som bara den när man svängde.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    25
    grejjen är den att de skriker vare sig du svänger eller kör rakt fram.precis i starten.i kanske 1-2 sek.bara i 1ans växel (och ibland backen).
    det har blivit värre på sistone.och servo behållaren läcker för de är kladd under den.frågan är om själva skriker försvinner om man lagar läckan?har svårt och tro de.skulle vara ngn rem som fått olja på sig såfall.
    ngn pris ide vad byta slangen från behållaren skulle kosta?


    tack för svaren

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    25
    kanske bör tillägga att de skriker inte vid varje start !
    bara ibland.kanske hälften av alla starter från stillastående så skriker det till.
    folk tittar snett på mig
    ...får väl lämna in den men saabs felsökningar är lagom billiga.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: läckande Servo-olja!?

    Jag har samma problem på min golf -99. När man kör in i rondeller så motorvarvtalet sjunker så skriker den till i en sekund, sen blir det tyst. Bytt olja i servon, bytt rem, remspännaren ok, inga läckage med vätskor i anslutning till rem.

    Hade även en a6 diesel -04 som var på samma sätt, men den skrek alltid om man svängde med motorn på tomgång. Bytte olja på den i styrservon, bytte rem, bytte remspännare, bytte remskiva på servopumpen (den var helt blank i spåren så det är den som slirar) till en annan skiva som var 10% större, och alla ändringar jag gjorde så blev den tyst i 5-10 min innan den började igen. bytte t.o.m servopump. Jag löste aldrig problemet för blev så less så bilen gick på export
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

Liknande ämnen

  1. läckande servo
    Av DocSeverinsen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 18:15
  2. läckande servo olja 9-3SS
    Av Mange_9-3vector i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •