Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: nybytta belägg, pedalen tar i botten?? *LÖST*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426

    nybytta belägg, pedalen tar i botten?? *LÖST*

    Hej!

    Bytte beläggen på alla hjulen igår kväll, när jag tryckte in ena kolven fram, så rann det ut bromsvätska. Jag tror att det blev för mycket i behållaren med alla kolvarna intryckta, kan det vara så? För nivån på bromsvätskan var fortfarande mycket hög när jag pumpat ut kolvarna. Jag sög ut lite bromsvätska för att den skulle hamna på normal nivå igen. Idag när jag skulle åka iväg med bilen så tar pedalen längst ner, och inte så bra bromsverkan. Om jag däremot pumpar med pedalen samtidigt som jag kör, så tar den högre upp och bättre. Men så fort jag inte bromsar på ett tag så tar den farligt dåligt. Pedalen är alldeles mjuk och går i botten. Vad har hänt? Hur åtgärdar jag det? Byte av belägg är ungefär avancerat nog för mig.. Snälla hjälp mig...

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Du har säkert en massa luft i systemet, köp dig en luftman och lufta

    Finns på mekonomen för ca 120-140 bagis, underlättar en hel del vid luftning, då du trycksätter systemet med den. Sedan är det bara att hålla koll på nivån i behållaren och öppna nipplarna tills dess att ren och fin vätska kommer ut(utan bubblor)

    *edit* När du trycker in kolvarna kan behållaren svämma över ja.

    Beläggen behöver även en del pumpning innan de har tryckts ut mot skivan.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Jaha... kanske är luft i då.. =(
    Men kan man få det bara man byte belägg? Låter mysko... Det är lite klurigt att lufta bromsarna alltså. Får köpa mig en sån där å testa. Fast risken är då att jag står där utan bromsverkan helt.

    Hur luftar man om man inte har en sån "luftare"? Måste jag ha ut all bromsvätska? Eller ska jag bara se så att det rinner fint utan bubblor?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    mm lite suspekt..

    Annars kan du köra "pump-metoden" dvs en slang på nippeln och pumpa på pedalen.
    Men en luftman är klart att föredra. Du behöver inte byta ut vätskan. Men ha en flaska redo, för det kommer att gå åt lite vid luftningen,se bara till att behållaren är full(inte töms) hela tiden, så skall det lösa sig.

    Kort beskrivning

    Anslut luftman till behållaren(använd gärna lite gängtejp så att du förhindrar luft/vätskeläckage). Anslut sedan slangen från luftaren till ett däck(släpp gärna ut lite luft ur däcket innan, så att trycket inte blir allt för högt) och trycksätt behållaren.(innan dess har du skruvat av hjulet/n )

    Anslut nu en liten slang till nipplarna på oken och öppna dessa(håll ett öga på behållaren), stäng nippeln när det endast kommer vätska.

    Klart(dra inte åt nipplarna för hårt då dessa lätt går av)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Tack David!

    Men den beskrivningen ska jag nog lyckas, tror jag.

    Blir nog inget försök nu tyvärr, har inte grejor till det och sitter fast mitt ute på landet.. Men kanske på söndag kan jag testa.

    Är det dyrt annars å låta en verkstad göra det?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    På en 9000 me ABS e de tjänstefel å lufta med hjälp av pedaltryck. Du kan pajja packningarna i bl.a. huvudcylindern.
    En luftman e de bästa. Man brukar få lufta kopplingen oxå ibland. När man ändå e på g.

    Nåt e inte bra då du fått luft bara genom att trycka in kolven. Kanske oken läcker oxå.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Men är det säkert att de är luft?
    Om jag har bilen avstängd tex, och pumpar upp pedalen, så är den stenhård. Håller jag den då så kännd det inte som att den tappar trycket. Men släpper man och väntar en stund så tar den dåigt igen. Samma sak när man kör/har bilen igång.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Har nu luftat systemet. Köpte en bromsluftare på micro. Men jag vet inte om jag tycker den var bra. Det verkade som det var luft i ialla fall.
    Känns som det blev bättre men inte helt bra.. flera tips?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Kan ta upp till 50 mil innan du får full bromsverkan med nya pryttlar. De måste ju nöta in sig en liten stund. Och det låter som du måste hellufta systemet. Troligen en luftficka på fel ställe. Och det kan vara nästan var som helst.

    Inte lätt även om det är enkelt. Man bör va två när man helluftar. Gärna en som gjort de förr. Jag har inte gjort de själv. Va bortrest sist de behövdes.

    Lycka till
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Kan ta upp till 50 mil innan du får full bromsverkan med nya pryttlar. De måste ju nöta in sig en liten stund. Och det låter som du måste hellufta systemet. Troligen en luftficka på fel ställe. Och det kan vara nästan var som helst.

    Inte lätt även om det är enkelt. Man bör va två när man helluftar. Gärna en som gjort de förr. Jag har inte gjort de själv. Va bortrest sist de behövdes.

    Lycka till
    Vad menas med hellufta? Öppnar man alla samtidigt eller bara gör på alla oken? För jag gjorde på alla, fast det kanske inte gjordes så bra.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Lite klurigt. Jag har inte gjort de själv. Brorsan gör det rätt ofta åt andra. De va han som gjorde de på min förra CSE. Tror man luftar kretsvis. Annars kan de skita sig me abs-pumpen. Tror jag. Kan fråga imorgon då han e anträffbar igen.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Nu har jag luftat bromsarna 2 ggr. En gång själv med min luftmojäng jag köpte på micro (försvan nästan en liter bromsvätska). Å en gång nu med hjälp av svärfar som pumpade på pedalen, själv föredrog jag den sista metoden..

    Men bromsarna blev inte bättre. Pedalen tar fortfarande i botten. Och pumpar man pedalen när bilen är avstängd, så blir den stenhård och håller trycket. Men med bilen igång så tar den i botten typ.
    Vad ska jag göra? Kan något ha gått sönder när jag bytte bromsarna? Beläggen tar fortfarande inte över hela skivan fram, har en rost ring längst in. Några förslag? Jag kommer inte längre..

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  13. #13
    Hejsan

    Har du gjort som det står i Haynes boken ?
    Annars låter det ju som om den tar tjuv luft någonstans

    Mvh Andreas

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Har du gjort som det står i Haynes boken ?
    Annars låter det ju som om den tar tjuv luft någonstans

    Mvh Andreas
    Hur menar du? Vad står det i Haynes boken?

    Men jag tycker det är konstigt om den ta tjuvluft, för den håller ju trycket om man pumpar upp...

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Toppen!

    Vad glad jag blir.. var nere vid bilen och ändrade fjädrarna, å nu tar dem jätte bra. Stenhård pedal oxå, precis som jag vill ha det!
    Tack för hjälpen!
    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  16. #16
    Såhär står det i Haynes för 9000MED ABS (i stora drag):

    De främre kretsarna måste luftas först, precis som du gjort genom att trycksätta behållaren och öppna nipplarna tills vätska utan luft kommer ut.

    Bakre kretsar
    Fyll till MAX och se till att vätskan inte kommer under MIN någon gång.

    Trä en slang på bakre bromsokets nippel, sänk ned slangen i en ren burk med ren bromsvätska (för att ev. baksug inte skall dra in luft igen).

    Låt en polare vrida på tändningen och trycka ned bromspedalen för att aktivera ABS-pumpen (nu har du tryck bak).

    Öppna nippeln, håll pedalen under tryck medan nippeln är öppen så att inte pumpen stannar.

    OBS! Kör MAX två min åt gången med pumpen, låt den svalna minst tio min om du kört två min, kör inte pumpen torr.

    Håll koll på nivån i behållaren förståss. Upprepa på andra sidan.

    Fyll till MAX i behållaren, Klart!

    Reserverar mig för eventuell felskrivning / Micke

Liknande ämnen

  1. Tankmätaren står i botten, ng900 -96 *Löst*
    Av Travis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:50
  2. Kopplings pedalen går i botten....
    Av fuinho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 18:46
  3. byta broms belägg bak SAAB 93 05:a (LÖST)
    Av Ganescha i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 17:59
  4. nybytta bärarmsbussningar 9-5= samma knarr????
    Av hugge01 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 00:30
  5. Var läcker det? -koplling 9000 , pedalen går i botten
    Av Henke_900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •