Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ryckade motorgång saab 95

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    360

    Ryckade motorgång saab 95

    Har ett problem med bilen. Det är en saab 9-5 -99, nordic steg 2, automatlåda.

    Den har fått oilsludge problemet åtgärdat osv

    Men problemet är att bilen rycker vid jämn gång vid 100 och uppåt. Kan ligga på 120 och den rycker ganska rejält ibland. Den rycker inte vid gaspådrag, då går den fint. Går fint i acceleration öht. Rycker inte heller vid "motorbroms" vad jag märkt än så länge. Drar inte mer soppa än normalt, oljeförbrukningen är densamma.

    Har bytt tändstift nyligen utan resultat.

    Saker som jag varit inne på om det kan bidra till denna effekt, rätta mig om jag är helt fel ute. Säg vad ni tror också!
    - Luftfiltret har inte bytts på en stund
    - DI kassetten har gått ganska långt nu

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 970
    Har samma tendens på min. Saabverkstan har bytt ALLT utan resultat. Inringda experter kom fram till att motorn fick för mycket luft och bensin samtidigt. För mig låter det att motorn varvar...

    Synpunkter emotses. Saab har mer eller mindre givit upp och jag rycker vidare...
    Fredrik J

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har samma tendens på min. Saabverkstan har bytt ALLT utan resultat. Inringda experter kom fram till att motorn fick för mycket luft och bensin samtidigt. För mig låter det att motorn varvar...

    Synpunkter emotses. Saab har mer eller mindre givit upp och jag rycker vidare...
    Har du koll på vilka prylar dom har bytat ut och testat med?
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Höllviken
    Inlägg
    62
    Har liknande fel på min 9-5 Aero 01:a.

    Är inne på att det kan vara spjällhuset eller bensinpumpen. Anledingen till detta är att spjällhuset har löst ut en gång, samt att ofta kan man känna att det vill rycka oftare när tankmängden är 1/4 eller mindre.

    Någon som vet hur mycket spjället får skilja från gasvajer potetiometrarna innan det löser ut, alt. om man kan få dessa bekymmer med en dålig bränslepump.

    Bilen har gått ca 4000 mil så här och den rycker till ett par gånger en dag för att inte rycka på ett par hundra mil. Saab verkstäder som jag pratat med har som vanligt inget att komma med.

    Mvh
    MM

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 970
    [quoteer J 1051]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":2wg4yn00
    Har samma tendens på min. Saabverkstan har bytt ALLT utan resultat. Inringda experter kom fram till att motorn fick för mycket luft och bensin samtidigt. För mig låter det att motorn varvar...

    Synpunkter emotses. Saab har mer eller mindre givit upp och jag rycker vidare...
    Har du koll på vilka prylar dom har bytat ut och testat med?[/quote:2wg4yn00]

    Ja i stort sätt.
    Man har kollat följande:
    spjällhus
    DI
    luftmassemätare
    Avlastningsventil
    Styrbox + program
    Kolkanister
    Provtryckt insuget efter läckage
    Bensinpump
    Insprutare
    Vevaxelgivare
    Drivaxlar + mellanaxel

    Plus detta (och säkert något jag glömt) har man bytt motor+turbo p.g.a oilsludge och även gjort ett flertal servicar utan att problemet försvunnit. Det har inte ens förändrats det minsta av ovanstående...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Mystisk motorgång på saab 9000 b204e
    Av Jordisz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 21:55
  2. Ryckig motorgång 9-5 3,0t V6 -99
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 12:13
  3. [LÖST] Ojämn motorgång, dålig förbränning Saab 9000 -94 2,3
    Av fishingcreek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •