Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Kan man få navigatorn i 9-5 M/06 att fungera under körning?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 328

    Kan man få navigatorn i 9-5 M/06 att fungera under körning?

    Hej,

    Som topic lyder, kan man få navigatorn på 9-5 M/06 att fungera (= knappa in adresser m.m) under körning? Tämligen frustrerande att behöva stanna för att knappa in en ny adress...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Hänger på på tråden och frågar samma sak om navigatorn i 9-5 M/05.

    Jag undrar också om man kan bli av med det störiga meddelandet man får när man startar bilen vilket gör att man måste trycka på "godkänn" innan navigatorn kör igång.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 434
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    Hänger på på tråden och frågar samma sak om navigatorn i 9-5 M/05.

    Jag undrar också om man kan bli av med det störiga meddelandet man får när man startar bilen vilket gör att man måste trycka på "godkänn" innan navigatorn kör igång.

    /Tobbe
    Eftersom det är "samma" navigator gäller svaret på ovanstående även för dig (om nu någon har svaret).
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    Hänger på på tråden och frågar samma sak om navigatorn i 9-5 M/05.

    Jag undrar också om man kan bli av med det störiga meddelandet man får när man startar bilen vilket gör att man måste trycka på "godkänn" innan navigatorn kör igång.

    /Tobbe
    Eftersom det är "samma" navigator gäller svaret på ovanstående även för dig (om nu någon har svaret).
    Ok. Tyckte den såg annorlunda ut när jag provkörde 06'an innan jag köpte min 05'a men minnet spelar kanske mig ett spratt.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 434
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    Hänger på på tråden och frågar samma sak om navigatorn i 9-5 M/05.

    Jag undrar också om man kan bli av med det störiga meddelandet man får när man startar bilen vilket gör att man måste trycka på "godkänn" innan navigatorn kör igång.

    /Tobbe
    Eftersom det är "samma" navigator gäller svaret på ovanstående även för dig (om nu någon har svaret).
    Ok. Tyckte den såg annorlunda ut när jag provkörde 06'an innan jag köpte min 05'a men minnet spelar kanske mig ett spratt.

    /Tobbe
    Plasten runt den ser inte likadan ut men det har ju inte så mycket med själva navigatorn att göra...
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Nej, men jag tyckte att skärmen var mindre på den nya....fast som sagt, minnet är inte vad det borde vara

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    737
    Medlem#
    7284
    Vet inte om det går, men det borde det. För på de navigationer jag sålde, så kopplade montören förbi den spärr som gör att det inte går att använda navin om inte backen är i. Detta gällde även om man bara hade en skärm och DVD eller video.

    Men frågan är ju vem som kan göra det, för SAAB verkstäder lär ju inte göra det .

    Hälsningar
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 328
    Heeeeeeedissssss...var är du?

    Ingen som vet om man kan lösa detta?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 439
    Om jag ska våga mig på lite kvalificerat svammel

    Hela poängen med denna idiotiska "feature" är ju att det är en säkerhets grej, man ska inte mickla med den medans man kör, end of story.

    Sedan beror det ju på hur man löst spärren, behöver du dra i handbromsen eller räcker det med att stanna ?

    Men, eftersom det är en original navi med tillgång till i-bus och hela kit'et så borde dom rimligen löst det genom endera hastighetspulserna och/eller signaler från ibus'en och då går det ju inte att fuska sig runt problemet.

    Det som återstår då är om man kan stänga av det med Tech2. (knappast troligt)
    eller om man kan få tag på en firmware/mjukvara från ett land som inte har dessa fåniga påhitt.


    Men som sagt... spekulationer och svammel

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 010
    Det är ju lite konstigt agerat av Saab för i SS/SC kan man ju manöverera naven under färd. Borde ju inte vara farligare i 9-5:an.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 328
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Det är ju lite konstigt agerat av Saab för i SS/SC kan man ju manöverera naven under färd. Borde ju inte vara farligare i 9-5:an.
    9-5:an är ju lite snabbare... Håller med, det är märkligt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 010
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Det är ju lite konstigt agerat av Saab för i SS/SC kan man ju manöverera naven under färd. Borde ju inte vara farligare i 9-5:an.
    9-5:an är ju lite snabbare... Håller med, det är märkligt.

    Mvh

    KK
    Snarare mindre sportig, äldre förare som inte klarar 2 saker samtidigt.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 328
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Snarare mindre sportig, äldre förare som inte klarar 2 saker samtidigt.
    Ja, vi strax över 30 är inte fullt lika multitaskingkapabla som de yngre förmågorna som kör 9-3 SS...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 691
    Spärren för inmatning verkar hämtas från GPS-mottagarens hastighet. Den är alltså ganska jobbig att komma förbi.

    Hastighetssignalen går via kabel till enheten. Utan denna så fungerar inte den aktiva guidningen. (men man kan fortfarande inte göra inmatning under färd)

    Spärrar med backväxel/handbroms lär ju enbart vara för dom som har DVD-films uppspelning för att försäkra sig om att bilen inte körs.
    Man lär så länge man lever.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    349
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Spärren för inmatning verkar hämtas från GPS-mottagarens hastighet. Den är alltså ganska jobbig att komma förbi.

    Hastighetssignalen går via kabel till enheten. Utan denna så fungerar inte den aktiva guidningen. (men man kan fortfarande inte göra inmatning under färd)

    Spärrar med backväxel/handbroms lär ju enbart vara för dom som har DVD-films uppspelning för att försäkra sig om att bilen inte körs.
    Haha varför skulle man vilja stå still medans man har dvdn igång, då kan man ju gå in och kolla istället. Trodde vitsen med dvdn var just att ungjävlarna och kärringen kan kolla så att man får lugn och ro när man ska åka långt
    Peugeot 607 2.2 -06.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 328
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Spärren för inmatning verkar hämtas från GPS-mottagarens hastighet. Den är alltså ganska jobbig att komma förbi.

    Hastighetssignalen går via kabel till enheten. Utan denna så fungerar inte den aktiva guidningen. (men man kan fortfarande inte göra inmatning under färd)
    Suck. Man ska behöva stanna bilen varje gång numer alltså... Nåja, spelar ju ingen roll, jag måste ändå stanna bilen för att ha en chans att få in en radiokanal så...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    599
    hej
    är det inte bara att jorda kabeln som går till handbromsen?
    jag kör med kenwood DDX 7025 och kenwood/germin KNA-G520,
    och dom ska kopplas på handbromsen för säkerhets aspekten.

    nu har ju ni saab orginal nav så den kanske är lite anorlunda kopplad?
    men jag läste i saabs elscheman igår och det skiljer inte mycket på kablarna saab har orginal och dom jag har till min kenwood.

    nån av er som testat att jorda handbromskabeln?


    mvh
    mathias

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Men, eftersom det är en original navi med tillgång till i-bus och hela kit'et så borde dom rimligen löst det genom endera hastighetspulserna och/eller signaler från ibus'en och då går det ju inte att fuska sig runt problemet.
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Spärren för inmatning verkar hämtas från GPS-mottagarens hastighet.
    Citat Ursprungligen postat av Mmmmm-lite-trött-Wallman
    är det inte bara att jorda kabeln som går till handbromsen?

    Uhm, följt tråden ?

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 434
    Citat Ursprungligen postat av M.Wallman
    hej
    är det inte bara att jorda kabeln som går till handbromsen?
    jag kör med kenwood DDX 7025 och kenwood/germin KNA-G520,
    och dom ska kopplas på handbromsen för säkerhets aspekten.

    nu har ju ni saab orginal nav så den kanske är lite anorlunda kopplad?
    men jag läste i saabs elscheman igår och det skiljer inte mycket på kablarna saab har orginal och dom jag har till min kenwood.

    nån av er som testat att jorda handbromskabeln?


    mvh
    mathias
    Det går ingen kabel från navigatorn till handbromsen.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    599
    hej
    har TYDLIGEN inte följt tråden!!!!!!!!...SORRY...
    då kunde men inte vara till nån hjälp denna gången då

    men hoppas att ni kan lösa erat problen ändå


    mathias

Liknande ämnen

  1. Hur demontera navigatorn 9-5 -07?
    Av RobbanSthlm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 12:18
  2. Hur få in nya kartor i navigatorn på 9-3 -08?
    Av byggarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 11:38
  3. POI i navigatorn i en 9-5 -06
    Av HussE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 14:54
  4. Navigatorn i nyare 9-5
    Av lohman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •