Hej,
Som topic lyder, kan man få navigatorn på 9-5 M/06 att fungera (= knappa in adresser m.m) under körning? Tämligen frustrerande att behöva stanna för att knappa in en ny adress...
Mvh
KK
Hej,
Som topic lyder, kan man få navigatorn på 9-5 M/06 att fungera (= knappa in adresser m.m) under körning? Tämligen frustrerande att behöva stanna för att knappa in en ny adress...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hänger på på tråden och frågar samma sak om navigatorn i 9-5 M/05.
Jag undrar också om man kan bli av med det störiga meddelandet man får när man startar bilen vilket gör att man måste trycka på "godkänn" innan navigatorn kör igång.
/Tobbe
Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*
Ok. Tyckte den såg annorlunda ut när jag provkörde 06'an innan jag köpte min 05'a men minnet spelar kanske mig ett spratt.Ursprungligen postat av 9-5aero
/Tobbe
Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*
Nej, men jag tyckte att skärmen var mindre på den nya....fast som sagt, minnet är inte vad det borde vara
/Tobbe
Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*
Vet inte om det går, men det borde det. För på de navigationer jag sålde, så kopplade montören förbi den spärr som gör att det inte går att använda navin om inte backen är i. Detta gällde även om man bara hade en skärm och DVD eller video.
Men frågan är ju vem som kan göra det, för SAAB verkstäder lär ju inte göra det .
Hälsningar
Victor
SAAB 9-5 -01,
Min sida om SAAB 9-5
Heeeeeeedissssss...var är du?
Ingen som vet om man kan lösa detta?
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Om jag ska våga mig på lite kvalificerat svammel
Hela poängen med denna idiotiska "feature" är ju att det är en säkerhets grej, man ska inte mickla med den medans man kör, end of story.
Sedan beror det ju på hur man löst spärren, behöver du dra i handbromsen eller räcker det med att stanna ?
Men, eftersom det är en original navi med tillgång till i-bus och hela kit'et så borde dom rimligen löst det genom endera hastighetspulserna och/eller signaler från ibus'en och då går det ju inte att fuska sig runt problemet.
Det som återstår då är om man kan stänga av det med Tech2. (knappast troligt)
eller om man kan få tag på en firmware/mjukvara från ett land som inte har dessa fåniga påhitt.
Men som sagt... spekulationer och svammel
/Magnus
Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."
Det är ju lite konstigt agerat av Saab för i SS/SC kan man ju manöverera naven under färd. Borde ju inte vara farligare i 9-5:an.
9-5:an är ju lite snabbare... Håller med, det är märkligt.Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Snarare mindre sportig, äldre förare som inte klarar 2 saker samtidigt.Ursprungligen postat av KK
Ja, vi strax över 30 är inte fullt lika multitaskingkapabla som de yngre förmågorna som kör 9-3 SS...Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Spärren för inmatning verkar hämtas från GPS-mottagarens hastighet. Den är alltså ganska jobbig att komma förbi.
Hastighetssignalen går via kabel till enheten. Utan denna så fungerar inte den aktiva guidningen. (men man kan fortfarande inte göra inmatning under färd)
Spärrar med backväxel/handbroms lär ju enbart vara för dom som har DVD-films uppspelning för att försäkra sig om att bilen inte körs.
Man lär så länge man lever.
Haha varför skulle man vilja stå still medans man har dvdn igång, då kan man ju gå in och kolla istället. Trodde vitsen med dvdn var just att ungjävlarna och kärringen kan kolla så att man får lugn och ro när man ska åka långtUrsprungligen postat av Hedis
Peugeot 607 2.2 -06.
Suck. Man ska behöva stanna bilen varje gång numer alltså... Nåja, spelar ju ingen roll, jag måste ändå stanna bilen för att ha en chans att få in en radiokanal så...Ursprungligen postat av Hedis
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
hej
är det inte bara att jorda kabeln som går till handbromsen?
jag kör med kenwood DDX 7025 och kenwood/germin KNA-G520,
och dom ska kopplas på handbromsen för säkerhets aspekten.
nu har ju ni saab orginal nav så den kanske är lite anorlunda kopplad?
men jag läste i saabs elscheman igår och det skiljer inte mycket på kablarna saab har orginal och dom jag har till min kenwood.
nån av er som testat att jorda handbromskabeln?
mvh
mathias
Ursprungligen postat av SAABoholicUrsprungligen postat av HedisUrsprungligen postat av Mmmmm-lite-trött-Wallman
Uhm, följt tråden ?
/Magnus
Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."
hej
har TYDLIGEN inte följt tråden!!!!!!!!...SORRY...
då kunde men inte vara till nån hjälp denna gången då
men hoppas att ni kan lösa erat problen ändå
mathias