Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Förklaring av katalysatorer

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 574

    Förklaring av katalysatorer

    Undrar om någon kan förklara för mig vad skillnaden mellan en Metallisk och en keramisk kat är? Förutom namnet och kärnan då
    Undrar också vilken som rekommenderas till olika motorförhållanden.
    Undrar med vad 600 cells och 300 cells innebär, också där vad som rekommenderas i olika motorförhållanden! Ska köpa en universal och känner att det kanske är bra att sätta sig in i ämnet lite, så man vet vad man köper och varför!

    EDIT: Nu glömde jag f*nimej att kolla i faqen! Finns detta redan diskuterat så ta bort denna tråden!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 574
    Självklart behöver ni svara på allt på en gång, eller göra några uppsatser i ämnet, en snabbt kort svar duger finfint. Måste inte in på molekylnivå... Men någon måste väl veta något om någon av sakerna jag undrar?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    238
    här står det lite kortfattat:
    http://www.katalysatorteknik.com/produkter.htm

    Körstil och plånbok avgör valet skulle jag säga. Fast till en turbo-bil kan jag inte se några fördelar att ha en keramisk kat, nu när metalliska är så pass billiga.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 574
    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    här står det lite kortfattat:
    http://www.katalysatorteknik.com/produkter.htm

    Körstil och plånbok avgör valet skulle jag säga. Fast till en turbo-bil kan jag inte se några fördelar att ha en keramisk kat, nu när metalliska är så pass billiga.
    Tackar för det, vet nu vad det är för skillnader mellan keramisk och metallisk! Men hittade ingen info om celler.. men antar att det har med reningsgrad att göra?
    Såg att racingkatarna hade runt 1-200 celler, och sportkat 300.. så borde väl vara flödet som påverkas.. mindre antal celler dvs mindre kat och mer plats i katen och högre flöde..?

    Om jag inte får någon protest mot detta uttalande så anser jag mig själv ha rungade rätt!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    238
    låter vettigt det du säger

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 937
    Japp, det stämmer. Min nyligen skrotade Rejs-kat hade väldigt "korta" celler, dvs tittade man rakt in i den så var det grymt lite material och följaktligen mkt lite flödesmotstånd. Min original gick ju knappt att se igenom, det aktiva materialet fyllde hela katten och var tätt som fan. Det var en original og900 kat.

    Min rejskat dog bensindöden i en T8 och lade av helt. Jag vill tro att på en modern bil med fin motorstyrning så är en rejskat ok pga av avgasreningen blir så bra i sig, men på en äldre bil med enklare styrning så gissar jag att en rejskat kan få mkt svårt att klara kraven. Nån som har erfarenhet??
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Är katalysatorer sämre nu för tiden?
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 22:40
  2. Kvalité och rening på olika katalysatorer
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 18:14
  3. Förklaring av ord
    Av RzR i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 23:05
  4. Det här med katalysatorer...
    Av Murre R i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 05:16
  5. Billiga Katalysatorer?
    Av RaLLe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •