Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Servoproblem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    250

    Servoproblem

    Jag bytte idag servopumpen men en bult ville inte lossna. Så jag fick kapa röret. Tror ni att det kommer att hålla med en slangbit emellan och två slangklämmor. Jag skickar med en kass bild för att visa hur jag menar.
    Det verkar hålla för stunden. Har rattat vilt från sida till sida och inget läckage. Men det är ju ett jädra tryck i pumpen! Har ni ett bättre förslag hur jag ska få ihop det annars?


  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Tror att det högsta trycket är när hjulen är i ändläge, och hålls kvar i det läget, så håller det när ratten hålls i ändläge en liten stund, så ska det nog gå bra.
    Jag hade satt dubbla klämmor och sett till att slangen är stålomspunnen och är oljebeständig.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Tror att det högsta trycket är när hjulen är i ändläge, och hålls kvar i det läget, så håller det när ratten hålls i ändläge en liten stund, så ska det nog gå bra.
    Jag hade satt dubbla klämmor och sett till att slangen är stålomspunnen och är oljebeständig.

    Jo den håller i ändlägena. (Än så länge) Jag kapade lite av returslangen under behållaren så den är oljebeständig. Jag får inte plats med dubbla slangklämmar som det är nu. "Bilden" är inte riktigt rättvisande där. Slangen är bara 2 cm lång. Men går den av så är det en bra idé.

    Tack för bra ideér!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    250
    Det gick inte. Den klarar inte att hålla ihop p.g.a. trycket.
    Så nu måste styrväxeln av och ta till rörmockare/kyltekniker så får de "krympa" ihop röret igen. Är det svårt att ta av styrväxeln? Har ansökt om mekhjälp i region syd.
    Inga andra bra förslag på hur man kan göra?
    Kan man köra in rörändarna i ett annat rör insmorda med stål-epoxy? Med det klarar säkert inte kontakt med olja och det är väl lögn att hitta rätt diameter.
    Varför tänkte jag inte till innan jag kapade röret?!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966
    En bild vore guld

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Mazzze
    Det gick inte. Den klarar inte att hålla ihop p.g.a. trycket.
    Så nu måste styrväxeln av och ta till rörmockare/kyltekniker så får de "krympa" ihop röret igen. Är det svårt att ta av styrväxeln? Har ansökt om mekhjälp i region syd.
    Inga andra bra förslag på hur man kan göra?
    Kan man köra in rörändarna i ett annat rör insmorda med stål-epoxy? Med det klarar säkert inte kontakt med olja och det är väl lögn att hitta rätt diameter.
    Varför tänkte jag inte till innan jag kapade röret?!
    Var någonstans höll det inte? Var det slangklämmorna som gav med sig, eller var det själva slangen?


    Om det var slangen som sprack, så borde det väl kanske räcka med en kraftigare slang. Finns ju gummislangar för hydral-bruk.
    Kanske värt att prova med det först, samt med bättre/fler slangklämmor.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Mazzze
    Det gick inte. Den klarar inte att hålla ihop p.g.a. trycket.
    Så nu måste styrväxeln av och ta till rörmockare/kyltekniker så får de "krympa" ihop röret igen. Är det svårt att ta av styrväxeln? Har ansökt om mekhjälp i region syd.
    Inga andra bra förslag på hur man kan göra?
    Kan man köra in rörändarna i ett annat rör insmorda med stål-epoxy? Med det klarar säkert inte kontakt med olja och det är väl lögn att hitta rätt diameter.
    Varför tänkte jag inte till innan jag kapade röret?!
    Var någonstans höll det inte? Var det slangklämmorna som gav med sig, eller var det själva slangen?


    Om det var slangen som sprack, så borde det väl kanske räcka med en kraftigare slang. Finns ju gummislangar för hydral-bruk.
    Kanske värt att prova med det först, samt med bättre/fler slangklämmor.
    Jodå slangen höll. Men det är klämmorna som inte klarar att hålla emot trycket. Det delar på sig hur många klämmor jag än sätter. Så det blir nog till att ta loss allt. Man vill ju inte att den ska släppa när man minst anar det. Den blir ju rejält tungstyrd och man bränner väl servopumpen om man inte stannar i tid. Går och skallar huvet i väggen för att man var så dum som kapade....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Servoproblem på NG9-3 -06
    Av The Pilot i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •