Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motor problem 9-5:A 02:a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    209

    Motor problem 9-5:A 02:a

    Lämnade in bilen idag för byte av två rör till ac:n då jag vid en felsökning fått reda på att dessa läkte.
    Efter bytet idag så åkte jag iväg och efter ha åkt i ca 10 min hör jag ett kraftigt pys ljud och turbon laddar på för fullt och sen dör bilen helt.
    Motorlampan eller som ser ut som en motor blinkar flera gånger. Bilen går inte att starta utan lägger av direkt. öppnar motor huven och där ligger en skruvmejsel så man blir ju lite fundersam vad dom gör på verkstäderna.

    vad tror ni kan ha hänt ?

    tack på förhand.
    Saab 9-5 kombi 2,3t -02, Porsche 964 c2 -93, Ford cougar -68, Land Rover Range Rover -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112
    Samma hände mig på klåparverkstad i Karlstad. När de installerade motorvärmare.
    URSÄKTA MINA FÖRKLARINGAR:.. jag vet inte vad alla saker heter runt en motor..

    Då hade de glömt att dra åt luftslangen.. Den som är ca 1 dm i diameter. Den som sitter till höger framefrån sett. Den som går ihop med en svartlåda.. Bilen gick perfekt när jag inte gasade och efter fem minuter skulle jag ut på motorvägen.. Trycker på och turbon flyger upp på det röda... vilket den aldig gjort förr.. och så börjar allt blinka i bilen och bilen lägger av..... Startar... allt fungerar... lägger i backen.. backar(då jag hade kommit halvägs på en påfart och ville flytta mig. Allt fungera.. Tills jag försöker köra framåt och gasar. Allt blinkar och bilen dör. Misstänker att det är T7 elektroniken som skyddar våran motor från att jobba ihjäl sig.

    Uppnade huven och såg att den stora slangen inte var ditsatt. Bara att skruva på MED HJÄLP AV SKRUVMEJSEL... kanske det de har haft den till.

    Det var mina erfarenheter. hoppas du kommer till klarhet om vad det är. Ring till bilverkstad...be dem komma och fixa!

    Eller så kan det vara DI kassetten som inte vill vara med(då din bil vägrar starta). De byts kanske på goodwill på din bil.

    /kling
    9-5 2,3t SC -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    209
    Nu när du säger det så hände det precis när jag skulle gasa på från rött ljus ut på 70 väg. så det kanske är samma grej.

    Bytte tändkasset för 2 månader sen hos svensla bil så e tveksam på att den skulle vara paj igen. men man vet ju aldrig
    Saab 9-5 kombi 2,3t -02, Porsche 964 c2 -93, Ford cougar -68, Land Rover Range Rover -00

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969
    Jag hittade en skruvmejsel modell större mellan bilen och subframen när min bil varit inne för oljeläckage med motorurlyftning...
    Jag undrade vad det var som dunkade så i fartguppen.
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Nippe
    Nu när du säger det så hände det precis när jag skulle gasa på från rött ljus ut på 70 väg. så det kanske är samma grej.

    Bytte tändkasset för 2 månader sen hos svensla bil så e tveksam på att den skulle vara paj igen. men man vet ju aldrig
    Då är det något med luften.. Att den får för mycket.. Eller för varm.. eller vad det kan vara. Ut och kolla.
    9-5 2,3t SC -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    209
    Får ingång bilen nu men motorn går ruggigt dåligt på tomgång gasar man på så går motorn jämnare och mycket svart rök kommer ut.

    Kan det vara någon slang som lossnat så det kommer in luft ?
    Kollat så turbo slangen sitter dom den ska. Ska filtret vara till vänter om man står framifrån eller till höger. kanske inte spelar ngn roll.
    Saab 9-5 kombi 2,3t -02, Porsche 964 c2 -93, Ford cougar -68, Land Rover Range Rover -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112
    Kan luftmassemätaren (LMM) fått sig en kyss?

    Svart rök är väl bensin som sotar...
    Blå rök är olja, vitt är vatten.

    Blinkar det fortfarande med checkengine lampan? När du står stilla.
    Såg du om någon slang var lös? Luftfiltret sitter väl till vänster framifrån sett.
    Mitt problem var till höger..

    Som sagt, jag kan inte mycket, men förmedlar det lilla jag vet.
    Någon annan måste komma med flera förslag än mina dåliga..

    /kling
    9-5 2,3t SC -03

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Filtret sitter nere till vänster om du står framför bilen.

    Går bilen bra om du rycker ut kontakten till LMM ?? Kolla anslutningarna till IC och MV

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    334
    Hade det hänt med min bil (om jag hade haft en så ny fin bil) hade jag direkt ringt verkstaden och krävt att de hämtar bilen med bärgare, fixar felet och dessutom ger mig kompensation för allt strul.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Hade det hänt med min bil (om jag hade haft en så ny fin bil) hade jag direkt ringt verkstaden och krävt att de hämtar bilen med bärgare, fixar felet och dessutom ger mig kompensation för allt strul.
    Absolut! Jag tror inte de nekar heller.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

Liknande ämnen

  1. Problem med motor och AC
    Av Oceans12 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 16:42
  2. Motor problem 9-3 Tid SS -02
    Av Lifestyle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 09:37
  3. Motor problem
    Av pellehinds i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 02:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •