Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Kan orolig tomgång bero på Kass MAP-sensor 9000 -96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    269
    Medlem#
    3744

    Kan orolig tomgång bero på Kass MAP-sensor 9000 -96

    Hej !

    Undrar om en defekt MAP-sensor kan påverka tomgången ? Har lite problem med orolig tomgång och funderar på om MAP-sensorn kan spela in ?
    Borde det i så fall även ge andra fel ?

    Bilen det gäller är en 9000 2,0t -96

    Mvh.

    / Jimmie

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 757
    Hej !

    Svaret på samtliga dina frågor är: JA.
    Det kan vara boven, men går bilen OK för övrigt så är det dock inte sannolikt att MAP-sensorn är kass.

    Beskriv gära felet mer precist.
    Dett gör att vi slipper gissa.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    269
    Medlem#
    3744
    >> DrBoost
    OK, ledsen att det blev lite kort innan men det var bara en tanke som slog mig just då, därav det korta inlägget. Dumt inser jag så har i efterhand...

    - Jag ska givetvis försöka beskriva felet så bra jag kan, och tar därför det hela från början.

    Jag hade problem i våras/sommras med att bilen gick oroligt på tomgång, det var lite till och från och ibland var det nästan så att den inte drog något allt på tomgång, utan man fick " möta " med gasen när man kopplade ur för att stanna vid ex. rödljus.
    Jag hade bilen på den lokala Märkesverkstaden mer än 5 ggr ( minns ej exakt antal ), men utan resultat. De rengjorde först spjällhuset, men det hjälpte inte, utan när jag fick tillbaka bilen var det lika dant igen.
    Efter detta testade de ett antal olika saker, bland annat lambdasond & spjällägesgivare (potentiometer) . Men inget hjälpte.

    Ang. spjällägesgivaren så sitter där en ny, pga att när jag var där och hämtade den en gång så gick den som en påse nötter -den hoppade fram vid lätt gas. - De konstaterade då att givaren var kass då ( vilket den inte hade varit någon av de tidigare gångerna) Inte heller hade bilen betett sig så tidigare. Då hade jag BARA haft problem med tomgången - men en sådan fick jag i varje fall köpa en ny & efter det slutade den att hoppa men tomgången blev inte bra ändå.

    Labbdasonden är nog också en ny ( de har inte sagt att den är bytt men den " såg ny ut " när jag kollade efter jag haft den inne senaste gången...

    Efter ett antal gånger ( Och ett flertal tusenlappar )så tröttnade jag på att de inte hittade felet & inbillade mig iaf att bilen gick lite bättre. Inte som när den var som värst i alla fall.

    Men nu för några dagar sedan så har den blivit värre igen, och är stundtals riktigt tråkig att köra -Tomgången pendlar ganska friskt och den sjunker ibland så lågt att bilen nästan stannar.

    Jag har även kollat alla slangar jag hittar och jag & saab har bytt en del av dem som såg misstänkta ut.

    - Hoppas att detta kan hjälpa någon att klura ut vad det kan vara för fel.
    Alla förslag mottages tacksamt.

    Mvh.

    / Jimmie

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 068
    Vet inte om det finns någon på 9000, men på 900NG finns det iaf en "tomgångsmotor" som brukar vara felorsaken.

    Annars är otäta ventiler en tanke som dyker upp....

    Mvh Magnus

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 354
    Ja det finns en tomgångsmotor på 9000. Den sitter under spjället. Ta loss och rengör med lite 5-56. Angående att bilen gick som en påse nötter, kan mycket väl ha med mapsensorn att göra. Hade glappkontakt i kabeln till min mapsensor och då gick den "som en påse nötter".
    Att verkstaden har bytt massa delar som du fått betala och som inte har löst ditt problem ska du inte aceptera!! Dom Har absolut ingen rätt att byta hela grejer och sedan fakturera dig!

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    269
    Medlem#
    3744
    >> 170KJ

    Tack för svaren, jag ska ta och kolla om jag kan få bort tomgångsmotorn och rengöra den.
    Nej, jag vet att de inte kan debitera mig för en massa prylar de byter i onödan. Tyvär var det ju så att själva spjällägesgivaren verkligen var sönder efter att jag haft den inne hos dem en gång. ( Den var inte det innan dess, men efter... Givetvis så hävdar de att de inte har kunnat förstöra den.. de hade ju " bara tagit bort den och satt tillbaka den igen ... " Så det måste ju varit JAG som förstört den undertiden som de haft bilen, och jag suttit på jobbet. )
    Tråkigt men sant men just nu vill jag bara att bilen ska gå bra igen.

    >> Magnus 2074
    Menar du de " vanliga " ventilerna ? Eller finns det några andra vacumventiler etc ?


    Fler förslag mottages tacksamt.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 354
    Jag tror Magnus menar insug- och avgasventilerna.

    Mvh 170KJ
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-12 klockan 17:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176
    Det finns en tomgångsventil som man ibland kallar för tomgångsmotor.

    När spjället är stängt så finns det en ventil som reglerar hur mycket luft motorn ska få på just tomgången. Kärvar denna ventil så blir det ingen tomgång alternativt svajande tomgång. Denna ventil ska tydligen det kunna få liv på igen om man smörjer ordentligt med 5-56 eller liknande.

    har ingen Hays bok i närheten så jag kan inte beskriva exakt var den sitter, men den ska sitta någonstans på spjällhuset. Jag antar att det krävs en demonteringa av spjällhuset men vit inte säkert.

    Lycka till!
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 068
    >170KJ
    Jo, det var insugs/avgasventilerna jag syftade på.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    269
    Medlem#
    3744
    Ok, tackar för alla svar hittils, jag ska ut och försöka kolla lite på tomgångsventilen nån dag när jag får tid.


    Mvh.

    / Jimmie

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 299
    Har du kollat tändstiften?
    Är det NGK eller Beru stift på bilen.
    Annars är det bara att byta.
    Det är inte ovanligt att fel tändstift ger orolig tomgång och att den är svår att få iväg vid rödljus!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    269
    Medlem#
    3744
    Ok, har varit och kollat lite för att se om jag kunde hitta tomgångsventilen ... den verkar ju dock sitta rätt illa till, så det lär väl behövas demontering av spjällhuset för att få bort den ...
    Får se om man får tid / orkar det ...

    >> Fredrik.j

    Det sitter tämligen färska NGK Stift på bilen. Men tack iaf för tipset !

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 747
    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    ... den verkar ju dock sitta rätt illa till, så det lär väl behövas demontering av spjällhuset för att få bort den ...
    Får se om man får tid / orkar det ...
    Nejdå det behövs inte.
    Lossa den stora luftslangen på spjällhuset så kommer du åt bättre.
    Kontakten kan vara bökig att få bort men klättra upp på motorn och gräv bakom insuget så går det

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    269
    Medlem#
    3744
    Tar upp denna gamla tråd igen.
    Har kollat på ventilen, och inte lyckats få bort kontakten ... minns du hur den ser ut ? Hur man enklast fick bort den ?

    Om man får bort kontakten ( och slangarna ) ska det bara vara att dra ventilen " frammåt " ( altså mot bilens vänstersida) då ?
    Tycker det verkar som om ventilen sitter fast i närheten av kontakten bak på den ...

    Tacksam för svar.

    / Jimmie

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    162
    Den sitter på en gummibussning på grengöget, bara att dra rakt ut så kommer den loss. Kontakten sitter med en låsbygel som du bara trycker in med ena fingret.. Sedan e d bara o lossa...
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    484
    Medlem#
    107

    Re: Kan orolig tomgång bero på Kass MAP-sensor ?

    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    Hej !

    Undrar om en defekt MAP-sensor kan påverka tomgången ? Har lite problem med orolig tomgång och funderar på om MAP-sensorn kan spela in ?
    Borde det i så fall även ge andra fel ?

    Bilen det gäller är en 9000 2,0t -96

    Mvh.

    / Jimmie
    så har du hittat felet för min tomgång har börjat bråka men bara ibland helt plötsligt kan tomgången börja att gå upp o ner ,
    500rpm till 1500rpm för att sluta helt så hinner inte felsöka jämt
    får inga CE heller o det har väl inte du heller fått
    mvh
    /stefan
    9-3 verII -04 175hk

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973

    Re: Kan orolig tomgång bero på Kass MAP-sensor ?

    Gissar på defekt avlastningsventil jag....

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-12 klockan 17:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Veckans trådlyft

    Jag tror inte riktigt på bypassventilen, men det skadar aldrig att kolla, det är ju enkelt.
    Tomgångsmotorn är alltid misstänkt när det är tomgångsproblem.. En rejäl skvätt WD40 eller 5-56 kan göra susen - även det ett billigt test.

    Genomgång av slangar, rör mm i jakt på läckage är också en bra sak att göra lite då och då.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    484
    Medlem#
    107

    Re: Kan orolig tomgång bero på Kass MAP-sensor ?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Gissar på defekt avlastningsventil jag....
    Mvh
    ej inte den.funkar bra..stänger jag på off på fläktsystemet så upphör märkte jag idag men kan vara en tillfällighet
    ska nog kolla upp tomgång motorn o göra ren den
    olk tor man är galen som sitter o pump gasar rätt som det är.
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    78
    Flera frågor.
    Kan en glappande tomgångsmotor ställa till sådana problem att bilen dör och inte vill starta på c:a 10-30 minuter?
    Kwesen.
    Gute med kontrollerad blyfot. ( men ibland så .. )
    9-3 SS -05, Stiga Park President HST

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orolig tomgång OG9-5 -06
    Av Pitepalt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-17, 20:51
  2. [LÖST] Orolig tomgång OG9-5 2,0t
    Av Robsva96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-08-11, 12:34
  3. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42
  4. [LÖST] Orolig tomgång 9000 2,0t
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •