Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fel på AMP1, vad göra? NG9-3

  1. #1

    Fel på AMP1, vad göra? NG9-3

    Här kommer ännu en stereofråga om 9-3ss.

    Med största sannolikhet är mitt AMP1 trasigt, det beter sig lite som det vill. Ibland funkar det bra, ibland blir det väldigt mycket bas och ibland ingen alls osv...
    Ett nytt steg kostar skrämmande nog nästan 6000kr, vilket jag anser är rena rånet.
    Hur är det, måste jag ha ett nytt AMP1 eller finns det någon annan lösning?
    Går det koppla in ett "vanligt" slutsteg via högnivå någonstans? Har sett att det går efter AMP1, men eftersom det inte funkar så är det ingen lösning för mig!

    Dåligt av saab att det inte går ta lågnivå från stereon....eller smart av dom iofs för nu kan dom råna oss genom höga priser på dåliga saker som i mitt fall inte håller mer än tre år och 6000mil.

    Ska kanske tillägga att jag har 150W-systemet så jag har bara ett steg.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Det låter som om Saab inte har koll på hur dom prissätter sina reservdelar, nästan 6000 kr var saftigt.

    Man kan köpa en hel uppgraderingssats (från 70W- till 150W-stereo) för 3681kr, se här http://www.saabsverige.com/main/image/b ... t_MY06.pdf på sidan 14 (art nr 32000572). Jag monterade en sådan för en månad sedan i min nyinköpta 9-3SS -03 som bara hade 70W-stereon. Satsen innehöll AMP1-förstärkaren under stolen, 2 st dörrhögtalare, 1 st centerhögtalare till instrumentpanelen samt några stycken fiberoptikskablar.

    Det borde ju vara exakt samma förstärkare i detta kit som det sitter originalmonterat?
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    beställ amp1 från någon skrot, jag fick betala 1500:- inkl frakt typ

  4. #4
    Ja dom skäms inte för att ta rejält betalt för sakerna, det är en bra affärsidé att tillverka något som inte går att byta ut mot något billigare/bättre.
    Först ska jag prova med ett lånat steg för att försäkra mig om att det är det som är kass. Om det inte hjälper så är väl nästa steg huvudenheten...vågar inte ens tänka på vad en sån kostar
    Nu har jag turen att känna folk som kan öppna steget och kolla lödningarna, det kan ju vara så enkelt som en dålig lödning.

    Tack för uppgiften om vad som är ett rimligt pris på bildemonteringen!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328
    Om det nu funkar "ibland" och "ibland inte" så är det mest troliga att det inte är några komponenter trasiga i steget utan att du har glapp någonstans. Börja med att vicka, dra försiktigt och böja och trycka lite i omgivande kablar medans du spelar. och kanske kolla kablage från huvudenheten på samma sätt.
    Om det inte är glapp i kablaget utanför steget så ta ur steget och se över lödningar etc innan du skaffar ett nytt. Troligtvis ett enkelt fel bara man hittar det.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Om det nu funkar "ibland" och "ibland inte" så är det mest troliga att det inte är några komponenter trasiga i steget utan att du har glapp någonstans. Börja med att vicka, dra försiktigt och böja och trycka lite i omgivande kablar medans du spelar. och kanske kolla kablage från huvudenheten på samma sätt.
    Om det inte är glapp i kablaget utanför steget så ta ur steget och se över lödningar etc innan du skaffar ett nytt. Troligtvis ett enkelt fel bara man hittar det.
    Som du skrev i sista inlägget host!
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  7. #7
    Tack för tipsen!
    Nu har jag fått ordning på min stereo igen. Då det varit glapp i stereon ända sedan jag köpte bilen för nästan nio månader sedan så fick jag (efter lite diskussioner) min bilhandlare att stå för kostnaden.
    Slutsteget byttes och nu verkar allt funka som det ska.

    Men jag kan inte förstå hur Saab sätter sina priser. Om man beställer ett AMP1 så kostar det ca 5300kr, om man däremot beställer en uppgradering från 70W till 150W där man får med: AMP1, tre högtalare och en massa optiska kablar så kostar det 3700kr
    Mycket märklig prissättning tycker jag...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad gäller vid byte av AMP1 NG9-3 -05
    Av karhart i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2022-05-30, 10:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •