Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Doppa tån i träsket(En fråga om T7-box)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Doppa tån i träsket(En fråga om T7-box)

    OM man nu skulle få för sig att doppa lilltån i träsket, skaffa steg1 alltså,
    är det då en bra idé att köpa en beg styrbox och stoppa ny trim-SW i den?
    Kan man ta vilken beg T7-box som helst?

    Jag tänkte mig:
    Vinterdäck på - orgbox på
    Vinterdäck av - trimbox på.

    Bilen i fråga är 9-5an i signaturen, ingen antispinn.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #2
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409

    Re: Doppa tån i träsket(En fråga om T7-box)

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    OM man nu skulle få för sig att doppa lilltån i träsket, skaffa steg1 alltså,
    är det då en bra idé att köpa en beg styrbox och stoppa ny trim-SW i den?
    Kan man ta vilken beg T7-box som helst?

    Jag tänkte mig:
    Vinterdäck på - orgbox på
    Vinterdäck av - trimbox på.

    Bilen i fråga är 9-5an i signaturen, ingen antispinn.
    Japp,,det går..

    Mvh Robban
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069
    1 min responstid... Inte illa pinkat!
    Tackar!
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Jag kontrar med längre responstid, men bättre svar....

    Jag tycker mig inte se någon speciellt BRA anledning till att byta mellan "trim" o "std" beroende på vinter eller sommar.

    Vi snackar ju som du nämnt själv endast om lilltån, hur tror du att de som kuskar Aero 9-5 på vintern gör ? De har ju mer kräm än vad du får, även om du stoppar ned hele foten !

    Å nu skall jag göra mer än pinka, dock gissar jag att få av forumet besökare är intresserade av detaljer.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag kontrar med längre responstid, men bättre svar....

    Jag tycker mig inte se någon speciellt BRA anledning till att byta mellan "trim" o "std" beroende på vinter eller sommar.

    Vi snackar ju som du nämnt själv endast om lilltån, hur tror du att de som kuskar Aero 9-5 på vintern gör ? De har ju mer kräm än vad du får, även om du stoppar ned hele foten !

    Å nu skall jag göra mer än pinka, dock gissar jag att få av forumet besökare är intresserade av detaljer.
    Och att du inte tycker det är någon bra idee är ju såklart den bästa..

    Och svaret var väl inte bättre,,men du fick fram din åsikt iallafall. Alltid nått..



    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Robban, ärligt talat, är Nordics trim så dåliga att det inte går att köra med dem på vintern ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Robban, ärligt talat, är Nordics trim så dåliga att det inte går att köra med dem på vintern ?
    Oj,,en till relaterande fråga..

    Ärligt talat,,så är STD programmen inte så bra så det går att köra på Sommaren däremot,, på Vintern har man ju knappt nytta av mer än 200hp även om det är i en upponerkurva..

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    tycker halva vintern består av torrt underlag nu mera så det borde väl v askit samma att byta box


    jag kör steg 3 på vintern och det spinner inte så vidare jag inte vill att det ska göra det

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    tycker halva vintern består av torrt underlag nu mera så det borde väl v askit samma att byta box


    jag kör steg 3 på vintern och det spinner inte så vidare jag inte vill att det ska göra det
    Nej visst.. Jag skulle väl inte heller byta ned från 300hp till STD vintern,,men om han vill så går det ju.. Var väl lite av hans funderingar.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag kontrar med längre responstid, men bättre svar....

    Jag tycker mig inte se någon speciellt BRA anledning till att byta mellan "trim" o "std" beroende på vinter eller sommar.

    Vi snackar ju som du nämnt själv endast om lilltån, hur tror du att de som kuskar Aero 9-5 på vintern gör ? De har ju mer kräm än vad du får, även om du stoppar ned hele foten !
    Om man ska tro boxhackarna(men det man kanske inte ska...) så blir det ung lika mycket kräm som i en äldre Aero 9-5, och dom har väl antispinn, eller?
    Iofs går det ju bra att sabba nya vinterdäck på en dag med 170 hk...
    Det bästa kanske är att hålla sig borta från träsket, de flesta träskinnevånarna surrar mycket och är blodsugare verkar det som...

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Å nu skall jag göra mer än pinka, dock gissar jag att få av forumet besökare är intresserade av detaljer.
    Rent statistiskt så är det säkert några, men detaljerna kan väl dessa intresserade få via PM
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887

    Re: Doppa tån i träsket(En fråga om T7-box)

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    OM man nu skulle få för sig att doppa lilltån i träsket, skaffa steg1 alltså,
    är det då en bra idé att köpa en beg styrbox och stoppa ny trim-SW i den?
    Kan man ta vilken beg T7-box som helst?
    1. Det går. Men jag har sisådär 280hk i min utan antispinn och tycker inte att det är nåt problem på vintern...

    2. Nja, nästan. Saxat från MapTuns hemsida:
    För Saab 9-5 och 9-3 (00-02) är styrenheter med artikelnummer som börjar med: 45...... ej giltiga utbytesenheter på grund av ett komponentfel i tillverkningen. Endast styrenheter tillverkade efter 1 januari 2000 (datumet hittas på etiketten på utsidan av styrenhetens lock) betraktas som giltiga utbytesenheter för dessa modeller.
    I övrigt är det inga problem alls. Säg bara till den som ska göra mjukvaran att du vill ha samma serienummer som du har på originalboxen inprogrammerat i trimlåddan, så är det bara att byta. [edit]för annars måste de "giftas in" med Tech2 på Saab pga stöldskyddet[/edit]

    Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 104
    Medlem#
    6234

    Re: Doppa tån i träsket(En fråga om T7-box)

    Kör med trimboxen jämt.. Använd hövet när du kör på vintern istället.. Ser ingen anledning att byta för väglagets skull.. ha bara inte för breda vinterdäck på bara, för det har jag, 205:or Kände att dom var inge bra i snön..

    Sen så gav ju DrBoost mer info än Robban..

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 113
    Hej Wigglo

    Jag doppade lilltån i träsket och tänkte precis som du gör, MEN DET HÅLLER INTE!!

    Förmodligen lurar man bara sig själv.
    Jag stoppade då inte i tröttboxen när vintern kom för det är ju ofta barmark och man vill om alla som pruttar omkring.
    När du kliver ner med båda fötterna och byter hårdvara (och annpassap program) så blir det missmatch med originalboxen.
    Håll dig borta från våran ankdamm eller HOPPA I
    Jag har dock helt andra argument för att skaffa en extrabox för trimmet.
    Om du vill kan du stoppa i originalprylarna när du säljer, lämnar in den på Saab eller besiktigar bilen.
    Nya boxen måste dock giftas in i bilen men det fixar både Nordic & MapTun.
    Om du köper en box skall du se upp med att få en box med "Svarta fötter" = Gummipluttar/stödfötter innuti boxen.
    Fötterna skall vara blå.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Hej Wigglo

    Jag doppade lilltån i träsket och tänkte precis som du gör, MEN DET HÅLLER INTE!!

    Förmodligen lurar man bara sig själv.
    Jag stoppade då inte i tröttboxen när vintern kom för det är ju ofta barmark och man vill om alla som pruttar omkring.
    När du kliver ner med båda fötterna och byter hårdvara (och annpassap program) så blir det missmatch med originalboxen.
    Håll dig borta från våran ankdamm eller HOPPA I
    Jag har dock helt andra argument för att skaffa en extrabox för trimmet.
    Om du vill kan du stoppa i originalprylarna när du säljer, lämnar in den på Saab eller besiktigar bilen.
    Nya boxen måste dock giftas in i bilen men det fixar både Nordic & MapTun.
    Om du köper en box skall du se upp med att få en box med "Svarta fötter" = Gummipluttar/stödfötter innuti boxen.
    Fötterna skall vara blå.
    Jag har redan doppat lilltån och visst, jag kan tänka mig mera mos och så här i efterhand så inser jag ju att originalboxen antagligen aldrig kommer att användas i min bil igen. Mos är beroendeframkallande, men det är kanske ingen nyhet för många här på forumet.

    Men jag inser också att det är vansinnigt att lägga en massa $ på ny hårdvara till en bil som används som min, dvs mån 39 mil, tis 5 mil, ons 5 mil, tors 39 mil, vecka ut och vecka in och i hyfsat laglig fart.

    Efter en ofrivillig hjortincident så har jag varit på mosavgiftning en vecka och ska så vara ca två veckor till. Jag har en 9-5 Kombi 2.0t som hyrbil och nu tycker jag att den går riktigt bra, det tyckte jag inte för en vecka sedan...

    Summan av kardemumman, det är gött med lite kryddat mos när man ska förbi lastbilarna på Nissastigen och till det passar steg 1 alldeles utmärkt och jag tror att jag nöjer mig med det ett bra tag framöver.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Hej Wigglo

    Jag doppade lilltån i träsket och tänkte precis som du gör, MEN DET HÅLLER INTE!!

    Förmodligen lurar man bara sig själv.
    Jag stoppade då inte i tröttboxen när vintern kom för det är ju ofta barmark och man vill om alla som pruttar omkring.
    När du kliver ner med båda fötterna och byter hårdvara (och annpassap program) så blir det missmatch med originalboxen.
    Håll dig borta från våran ankdamm eller HOPPA I
    Jag har dock helt andra argument för att skaffa en extrabox för trimmet.
    Om du vill kan du stoppa i originalprylarna när du säljer, lämnar in den på Saab eller besiktigar bilen.
    Nya boxen måste dock giftas in i bilen men det fixar både Nordic & MapTun.
    Om du köper en box skall du se upp med att få en box med "Svarta fötter" = Gummipluttar/stödfötter innuti boxen.
    Fötterna skall vara blå.
    Jag har redan doppat lilltån och visst, jag kan tänka mig mera mos och så här i efterhand så inser jag ju att originalboxen antagligen aldrig kommer att användas i min bil igen. Mos är beroendeframkallande, men det är kanske ingen nyhet för många här på forumet.

    Men jag inser också att det är vansinnigt att lägga en massa $ på ny hårdvara till en bil som används som min, dvs mån 39 mil, tis 5 mil, ons 5 mil, tors 39 mil, vecka ut och vecka in och i hyfsat laglig fart.

    Efter en ofrivillig hjortincident så har jag varit på mosavgiftning en vecka och ska så vara ca två veckor till. Jag har en 9-5 Kombi 2.0t som hyrbil och nu tycker jag att den går riktigt bra, det tyckte jag inte för en vecka sedan...

    Summan av kardemumman, det är gött med lite kryddat mos när man ska förbi lastbilarna på Nissastigen och till det passar steg 1 alldeles utmärkt och jag tror att jag nöjer mig med det ett bra tag framöver.
    Ett tips är att INTE åka/prova en bil med mera mos, för då är det som Herman skrev en djup dykning i dammen som gäller & man blir aldrig nöjd tro mig.
    Man tänker bara "lite" till det hade varit skoj.
    Det roliga varar ca.1 vecka sen har man vant sig precis som du skriver att du har vant dig med 2,0t nu
    Man måste bestämma sig var man ska sätta gränsen hur långt man ska gå.
    Jag har några polare som är djupt djupt nere i träsket & det blir aldrig billigt men ack så skoj
    En polare har varit av med sin Skoda RS -06 med steg 2 i nu 3veckor & det kunde ta upp till 3veckor till innan han fick sin bil.
    Nu ligger han & kör en vw lupo 1,4 med 75hk
    & han tycker att det är rolig att köra, men han saknar sitt mos helt klart.
    Lycka till med avgiftningen

    //GG
    " Man e ju turboberoende"#4779
    9-5 Aero

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 18:30
  2. Tillbaka in i Saab-träsket!
    Av beatmeat i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 02:14
  3. Nu är man tillbaka i Saab träsket
    Av *NymanThn* i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 15:44
  4. Nästa steg i träsket
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 20:05
  5. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •