Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Vill ha tätare lägen på vxl og900??

  1. #1

    Vill ha tätare lägen på vxl og900??

    Om jag vill ha tätare lägen på min växellåda vad gör jag då?
    Kan man göra nåt själv?
    Tipsa mig om nånting! jag vet ingenting...
    Saab 9000 CSE 2.3T -94

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Vxl-Jörgen säljer andra spakar till og 900 ger tydligen fina kortare lägen.
    Hans nummer finns högst upp på denna sidan i den klistrade tråden om vxl.lådor.
    /Henrik

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Billigt sätt som endel använt inom folkracevärlden är att använda dubbla spakställkonsoler som läggs på varandra. Svarva sedan en längre spak med de nya förhållandet för kulan.
    Korta lägen blir det men om den redan dåliga orginal känslan förbättras eller försämmras kan jag inte svara på, har ej provat själv.
    Finns även förstärka spakställ som förmodligen ökar känslan markant se i denna tråd

  4. #4
    Ok, blir nog att kontakta Växls Jörgen då...
    Saab 9000 CSE 2.3T -94

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Nån som vet vilka typer/hur många typer av spakar det finns? var tvungen att byta i min 85 efter inbrott, hade en annan spak men den var inte likadan, den som satt i var enbart ett rör med backspärren i men den andra spaken som jag hade fixat fram hade en stor "stålhylsa" på sig och den stämde inte med backspärren så jag tog bara och riktade till den gamla spaken.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 857
    nåt som såg ut så här?



    övre är en orginal med lilla kulan

    nedre är en "typ" jörgen-spak

    sen finns de som ser ut som den övre, dock med större kula

    och den som gjordes 92-93, som har uniball, men absolut itne ser ut som jörgenspaken

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Japp det var en sån som du visade överst på din bild. Hade varit trevligt att prova en Jörgenspak, men då hade man ju säkert velat ha det i alla sina 900:or och det kan ju bli lite dyrt då iofs bara tre stycken så det hade man kanske kunnat leva med men man kan ju kanske snida till nåt eget om man får lite tid....
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Jag ska investera i en sådan där spak så småningom...
    Men en nyrenoverad växellåda står högre på listan liksom ny turbo.
    /Henrik

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Japp det var en sån som du visade överst på din bild. Hade varit trevligt att prova en Jörgenspak, men då hade man ju säkert velat ha det i alla sina 900:or och det kan ju bli lite dyrt då iofs bara tre stycken så det hade man kanske kunnat leva med men man kan ju kanske snida till nåt eget om man får lite tid....
    Som du vet skickade jag ut några ritningar till några här på forumet, om någon av dessa kunde scana in och lägga upp här så kan du kanske "snida till" en spak.
    Jag har förtillfället glömt vart jag har lagt ritningarna så jag kan inte hjälpa dig.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    Hittar du dom, så är det bara att skicka de till mig så kan jag scanna och lägga upp de på min site och posta länken här...
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Dom där ritningarna vore intressanta..vill gärna ha bättre lägen men e inte sugen på att lägga ut styvt 2000 spänn på de

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Var ute i bilen o kollade på mitt spakställ och det verkar vara ett med uniball fastän jag har en 91:a var en stålkula på spaken som var nedsänkt i en plastgrej och där över satt en alufärgad metalprofil och höllfast själva plasten typ..den går inte över kulan som på dne spaken popeye visade..kan det ha tillverkats bilar 91 med uniball spakställ? Tror inte de e bytt på min bil då den inte ägts av nån som brytt sig mkt. om sådant innan(den hade en ekonomimätare inkopplade när jag köpte den , stoppade i en turbotrycksmätare kvickt som attan istället för den ). Har fått höra lite då och då att jag har fasta o fina lägen i lådan för att vara en og900

  13. #13

  14. #14

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Det är Qrilles ritningar, fråga han om nåt är oklart, eller skriv här så vet alla.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Det är Qrilles ritningar, fråga han om nåt är oklart, eller skriv här så vet alla.
    Dom skulle nog bli mkt. bättre om dom bara var ritade med lite tjockare streck, lite jobbigt med rutat papper o streck i ungefär samma tjocklek..blev lite förvirrnade för mina ögon..helst av allt när amn krympte ner dem så att de fick plats på skärmen så man kunde studera en sida i sin helhet utan att scrolla.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Det var ju nte lätt att tyda nått av det tyvärr, jag ska se om jag hittar ritningarna så ska jag rita in det i CADen.
    Dom ritningarna var i gentligen bara en "kom i håg lapp" så jag ska se om jag kan fixa en utgåva 2.

  18. #18
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Var ute i bilen o kollade på mitt spakställ och det verkar vara ett med uniball fastän jag har en 91:a var en stålkula på spaken som var nedsänkt i en plastgrej och där över satt en alufärgad metalprofil och höllfast själva plasten typ..den går inte över kulan som på dne spaken popeye visade..kan det ha tillverkats bilar 91 med uniball spakställ?
    Den spaken kom på 91!!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Var ute i bilen o kollade på mitt spakställ och det verkar vara ett med uniball fastän jag har en 91:a var en stålkula på spaken som var nedsänkt i en plastgrej och där över satt en alufärgad metalprofil och höllfast själva plasten typ..den går inte över kulan som på dne spaken popeye visade..kan det ha tillverkats bilar 91 med uniball spakställ?
    Den spaken kom på 91!!
    Asså..har alltid trott att det var 92-93 e de ännu bättre spakställ på dom eller?

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Det var ju nte lätt att tyda nått av det tyvärr, jag ska se om jag hittar ritningarna så ska jag rita in det i CADen.
    Dom ritningarna var i gentligen bara en "kom i håg lapp" så jag ska se om jag kan fixa en utgåva 2.
    Låter bra..denna var utan backspärr va? Inte för att de spelar så stor roll men kan vara bra att veta..den e inte spec. anpassad för 4 växlar va? vore ju lite taskigt om de va så när man har 5 vxl.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 19:25
  2. Fläktarna vill inte starta og900
    Av AntonAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 16:15
  3. og900 T16 vill inte starta
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 14:29
  4. Billigare olja, tätare byten?? - 9-3SS
    Av Tommy 2453 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 00:45
  5. tätare oljebyten
    Av 9-5mednyturbo i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •