Om jag vill ha tätare lägen på min växellåda vad gör jag då?
Kan man göra nåt själv?
Tipsa mig om nånting! jag vet ingenting...
Om jag vill ha tätare lägen på min växellåda vad gör jag då?
Kan man göra nåt själv?
Tipsa mig om nånting! jag vet ingenting...
Saab 9000 CSE 2.3T -94
Vxl-Jörgen säljer andra spakar till og 900 ger tydligen fina kortare lägen.
Hans nummer finns högst upp på denna sidan i den klistrade tråden om vxl.lådor.
/Henrik
Billigt sätt som endel använt inom folkracevärlden är att använda dubbla spakställkonsoler som läggs på varandra. Svarva sedan en längre spak med de nya förhållandet för kulan.
Korta lägen blir det men om den redan dåliga orginal känslan förbättras eller försämmras kan jag inte svara på, har ej provat själv.
Finns även förstärka spakställ som förmodligen ökar känslan markant se i denna tråd
Ok, blir nog att kontakta Växls Jörgen då...
Saab 9000 CSE 2.3T -94
Nån som vet vilka typer/hur många typer av spakar det finns? var tvungen att byta i min 85 efter inbrott, hade en annan spak men den var inte likadan, den som satt i var enbart ett rör med backspärren i men den andra spaken som jag hade fixat fram hade en stor "stålhylsa" på sig och den stämde inte med backspärren så jag tog bara och riktade till den gamla spaken.
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
nåt som såg ut så här?
övre är en orginal med lilla kulan
nedre är en "typ" jörgen-spak
sen finns de som ser ut som den övre, dock med större kula
och den som gjordes 92-93, som har uniball, men absolut itne ser ut som jörgenspaken
mvh popeye
http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också
Japp det var en sån som du visade överst på din bild. Hade varit trevligt att prova en Jörgenspak, men då hade man ju säkert velat ha det i alla sina 900:or och det kan ju bli lite dyrt då iofs bara tre stycken så det hade man kanske kunnat leva med men man kan ju kanske snida till nåt eget om man får lite tid....
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
Jag ska investera i en sådan där spak så småningom...
Men en nyrenoverad växellåda står högre på listan liksom ny turbo.
/Henrik
Som du vet skickade jag ut några ritningar till några här på forumet, om någon av dessa kunde scana in och lägga upp här så kan du kanske "snida till" en spak.Ursprungligen postat av dea
Jag har förtillfället glömt vart jag har lagt ritningarna så jag kan inte hjälpa dig.
Hittar du dom, så är det bara att skicka de till mig så kan jag scanna och lägga upp de på min site och posta länken här...
Webmaster www.900aero.com
Kör 9-5 Vector SC som familjebil
Dom där ritningarna vore intressanta..vill gärna ha bättre lägen men e inte sugen på att lägga ut styvt 2000 spänn på de
Var ute i bilen o kollade på mitt spakställ och det verkar vara ett med uniball fastän jag har en 91:a var en stålkula på spaken som var nedsänkt i en plastgrej och där över satt en alufärgad metalprofil och höllfast själva plasten typ..den går inte över kulan som på dne spaken popeye visade..kan det ha tillverkats bilar 91 med uniball spakställ? Tror inte de e bytt på min bil då den inte ägts av nån som brytt sig mkt. om sådant innan(den hade en ekonomimätare inkopplade när jag köpte den , stoppade i en turbotrycksmätare kvickt som attan istället för den ). Har fått höra lite då och då att jag har fasta o fina lägen i lådan för att vara en og900
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Ursprungligen postat av 900 Power
Tackar..
Dock så var ritningarna extremt svåra att tyda
Det är Qrilles ritningar, fråga han om nåt är oklart, eller skriv här så vet alla.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Dom skulle nog bli mkt. bättre om dom bara var ritade med lite tjockare streck, lite jobbigt med rutat papper o streck i ungefär samma tjocklek..blev lite förvirrnade för mina ögon..helst av allt när amn krympte ner dem så att de fick plats på skärmen så man kunde studera en sida i sin helhet utan att scrolla.Ursprungligen postat av 900 Power
Det var ju nte lätt att tyda nått av det tyvärr, jag ska se om jag hittar ritningarna så ska jag rita in det i CADen.Ursprungligen postat av danielk
Dom ritningarna var i gentligen bara en "kom i håg lapp" så jag ska se om jag kan fixa en utgåva 2.
Den spaken kom på 91!!Ursprungligen postat av danielk
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Asså..har alltid trott att det var 92-93 e de ännu bättre spakställ på dom eller?Ursprungligen postat av Johan-99T16
Låter bra..denna var utan backspärr va? Inte för att de spelar så stor roll men kan vara bra att veta..den e inte spec. anpassad för 4 växlar va? vore ju lite taskigt om de va så när man har 5 vxl.Ursprungligen postat av Qrille