Förmodligen kommer du komma in ganska lätt i backläget när du ska ha i femman utan backspärr.
/Ronnie
Förmodligen kommer du komma in ganska lätt i backläget när du ska ha i femman utan backspärr.
/Ronnie
Saabägare igen...
Ajfan då..går de att lösa så man får backspärr? hur funkar bakspärren på 900:an egentligen?Ursprungligen postat av Ronnie99t
Edit: E bakcspärren dne lilla pinnen som sticker ner under kulan på spaken o att de sitter nån grej som håller emot den? Verkar ju lite halvlogiska iaf
backspäärenär den lilla pinnen ja. den löper i koppen och när du lfyter upp backspärren så lyfter du upp pinnen som då kan komma upp en nivå i koppen under och på så vis få tillgång till backen.
mvh popeye
http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också
Lyfter tråden...är fortfarandes intresserad av ritningar på sakställ+mera info inom ämnet.
Lyfter upp denna... har för mig att jag såg ritningar och förklaringar för att bygga om spaken på en finsk saab sida.. men har glömt adressen. Kommer någon ihåg den?
9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84
Jag hittade en hemsida angående detta ämne med kortat spakställ
http://www.pajjakid.com/ubipa/short_shift_diy.htm
Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+
Tackar! Det var den sidan jag letade efter. Har lite funderingar kring gummibussningen på växellänkaget, finns det någon metalled eller liknande som man kan använda för att få bättre känsla?
9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84
Japp man kan ta en vanlig vinkelknut från en halvtums hylsats, men se till att svetsa fast sprintarna som sitter i knuten. Vet av egen erfarenhet att dessa kan lossa....Ursprungligen postat av Helios
Har en liten bild i min avart......
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
Låter bra, kan du fixa någon bättre bild på detta? Spelar det någon roll hur man sätter leden? Och vilken svets biter på detta?
9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84
Hittar tyvär inte bilderna nu men man får mäta ut hur lång själva knuten ska vara sedan så kapar man bort gummit och endel på själva knuten, jag svetsade det med en vanlig migsvets. Tog lång tid innan jag svarade men jag hoppas att det hjälper nåt iallafall
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
Har precis satt i motorn igen.. får fixa knuten senare.
9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84
Hej! lyfter denna tråd;
jag har en og900 -91, som jag förstått det har den det "nya" spakstället som fanns 91-93:
*vad mer ingående skiljer detta från tidigare modeller fram tom -90? någon som har bilder på bägge varianter?
*har starkt funderat på att investera i en "jörgen-spak", är det värt insatsen med tanke på att mitt nuvarande spakställ redan är av den "uppgraderade" sorten? jag kör 5vxl och måste ha kvar backspärren.
mvh
backspäären finns kva rpå jörgenspaken. det som inte finns kvar är att du kan snurra den , dvs har du en knopp där du har siffrorna på växlarna kan den peka lit elustigt om du inte vrider rätt den hela tiden.
den spaken du har har en stålkula, men inte alls samma känsla som i en jörgenspak. du får stenhårda växlar med jörgenspak. går itne jämnföra.
mvh popeye
http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också
tack för ditt svar,
du menar att den går att snurra 360grader?
värt insatsen (2000kr) även jämfört med "91-stället" tycker du?
du råkar inte ha någon bild på ett "tom-90-ställ" och ett "from-91-ställ" som man kan få titta på?
mvh
tyvärr ingen bild på nya spakstället.
om dte är värt dte är ju alltid en defitionsfråga, men har ud provat det vill du inte byta tillbaka, så mcyket kan jag säga.
jaop. går att rotera 360grader.
mvh popeye
http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också
Tjipp.Ursprungligen postat av HFR
Det som skiljer är att du har en uniball-kula istället för en tvådelad plastkula.
Håller säkerligen lite bättre och är lite "tajtare".
Har bytt till ett sådant spakställ på min -87 och den blev lite "stummare".
Passade även på att leka lite ikväll.
Byggde om till shortshift enligt denna sidan.
Tajt som attan och stumma och fina lägen.
Har ej provat jörgenspak men jag kan inte se att jag skulle vilja ha tajatare lägen än jag har nu.
Rekomenderas skarpt och är relativt enkelt om man har nya spakstället.
Jag använde en distans som var 21mm tjock och det blev helt perfekt.
Mer än halverade slaglängden.
Spaken funkar precis som förut (backspärr mm) men är mkt tajtare.
Tidsåtgång: 3-4 timmar.
Materialkostnad: 19kr samt 2 svetsloppor + lite fett (och då har jag material till 2 distanser till.)
Vinterbilen agerar försökskanin åt aeron på många sätt nu.
En helt org 900s som är rostig och penslad med shortshift och sparcostol.
Körglädje trots vinterdäck och en fjädring som gått 29k mil.
Jag tror inte du blir besviken och blir du det så har det inte kostat så mkt.
Mvh Per
Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X
Som synes funkar inga länkar postade här längre tyvärrUrsprungligen postat av Per 2676
bla. http://www.pajjakid.com/ubipa/short_shift_diy.htm
Ingen som har beskrivningar och bilder på hur ni gått tillväga gärna med bilder och instruktioner o tips jag kan slänga upp bilderna på min webserver om de skulle finnas så alla kan ta del utav det.
MVH
Hur kan man laga backspärren på en Saab 900 16t 92a?
Alla växlarna funkar klockrent även backen.
Bara att jag inte har någon backspärr och det kan ju vara bra till sommaren när man ska dra på lite.
Så är det bara att byta spak eller måste man ner i växlingshuset och gröppa?
Ursprungligen postat av habbor
Skulle tippa på att plasten i botten på spakstället är nerslitet och då glider över till backen lätt. så vart det på min om jag inte minns helt galet.
ingen som har bilderna?
eller en länk som funkar?