Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Vill ha tätare lägen på vxl og900??

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    448
    Medlem#
    3710
    Förmodligen kommer du komma in ganska lätt i backläget när du ska ha i femman utan backspärr.



    /Ronnie
    Saabägare igen...

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie99t
    Förmodligen kommer du komma in ganska lätt i backläget när du ska ha i femman utan backspärr.



    /Ronnie
    Ajfan då..går de att lösa så man får backspärr? hur funkar bakspärren på 900:an egentligen?

    Edit: E bakcspärren dne lilla pinnen som sticker ner under kulan på spaken o att de sitter nån grej som håller emot den? Verkar ju lite halvlogiska iaf

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 854
    backspäärenär den lilla pinnen ja. den löper i koppen och när du lfyter upp backspärren så lyfter du upp pinnen som då kan komma upp en nivå i koppen under och på så vis få tillgång till backen.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Lyfter tråden...är fortfarandes intresserad av ritningar på sakställ+mera info inom ämnet.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    883
    Lyfter upp denna... har för mig att jag såg ritningar och förklaringar för att bygga om spaken på en finsk saab sida.. men har glömt adressen. Kommer någon ihåg den?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    263
    Jag hittade en hemsida angående detta ämne med kortat spakställ
    http://www.pajjakid.com/ubipa/short_shift_diy.htm
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    883
    Tackar! Det var den sidan jag letade efter. Har lite funderingar kring gummibussningen på växellänkaget, finns det någon metalled eller liknande som man kan använda för att få bättre känsla?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    720
    Medlem#
    3309
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Tackar! Det var den sidan jag letade efter. Har lite funderingar kring gummibussningen på växellänkaget, finns det någon metalled eller liknande som man kan använda för att få bättre känsla?
    Japp man kan ta en vanlig vinkelknut från en halvtums hylsats, men se till att svetsa fast sprintarna som sitter i knuten. Vet av egen erfarenhet att dessa kan lossa....

    Har en liten bild i min avart......
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    883
    Låter bra, kan du fixa någon bättre bild på detta? Spelar det någon roll hur man sätter leden? Och vilken svets biter på detta?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    720
    Medlem#
    3309
    Hittar tyvär inte bilderna nu men man får mäta ut hur lång själva knuten ska vara sedan så kapar man bort gummit och endel på själva knuten, jag svetsade det med en vanlig migsvets. Tog lång tid innan jag svarade men jag hoppas att det hjälper nåt iallafall
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    883
    Har precis satt i motorn igen.. får fixa knuten senare.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 268
    Medlem#
    5173
    Hej! lyfter denna tråd;
    jag har en og900 -91, som jag förstått det har den det "nya" spakstället som fanns 91-93:
    *vad mer ingående skiljer detta från tidigare modeller fram tom -90? någon som har bilder på bägge varianter?

    *har starkt funderat på att investera i en "jörgen-spak", är det värt insatsen med tanke på att mitt nuvarande spakställ redan är av den "uppgraderade" sorten? jag kör 5vxl och måste ha kvar backspärren.

    mvh

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 854
    backspäären finns kva rpå jörgenspaken. det som inte finns kvar är att du kan snurra den , dvs har du en knopp där du har siffrorna på växlarna kan den peka lit elustigt om du inte vrider rätt den hela tiden.

    den spaken du har har en stålkula, men inte alls samma känsla som i en jörgenspak. du får stenhårda växlar med jörgenspak. går itne jämnföra.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 268
    Medlem#
    5173
    tack för ditt svar,
    du menar att den går att snurra 360grader?
    värt insatsen (2000kr) även jämfört med "91-stället" tycker du?

    du råkar inte ha någon bild på ett "tom-90-ställ" och ett "from-91-ställ" som man kan få titta på?

    mvh

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 854
    tyvärr ingen bild på nya spakstället.

    om dte är värt dte är ju alltid en defitionsfråga, men har ud provat det vill du inte byta tillbaka, så mcyket kan jag säga.

    jaop. går att rotera 360grader.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Hej! lyfter denna tråd;
    jag har en og900 -91, som jag förstått det har den det "nya" spakstället som fanns 91-93:
    *vad mer ingående skiljer detta från tidigare modeller fram tom -90? någon som har bilder på bägge varianter?

    *har starkt funderat på att investera i en "jörgen-spak", är det värt insatsen med tanke på att mitt nuvarande spakställ redan är av den "uppgraderade" sorten? jag kör 5vxl och måste ha kvar backspärren.

    mvh
    Tjipp.
    Det som skiljer är att du har en uniball-kula istället för en tvådelad plastkula.
    Håller säkerligen lite bättre och är lite "tajtare".
    Har bytt till ett sådant spakställ på min -87 och den blev lite "stummare".

    Passade även på att leka lite ikväll.
    Byggde om till shortshift enligt denna sidan.
    Tajt som attan och stumma och fina lägen.
    Har ej provat jörgenspak men jag kan inte se att jag skulle vilja ha tajatare lägen än jag har nu.
    Rekomenderas skarpt och är relativt enkelt om man har nya spakstället.
    Jag använde en distans som var 21mm tjock och det blev helt perfekt.
    Mer än halverade slaglängden.
    Spaken funkar precis som förut (backspärr mm) men är mkt tajtare.

    Tidsåtgång: 3-4 timmar.
    Materialkostnad: 19kr samt 2 svetsloppor + lite fett (och då har jag material till 2 distanser till.)

    Vinterbilen agerar försökskanin åt aeron på många sätt nu.
    En helt org 900s som är rostig och penslad med shortshift och sparcostol.
    Körglädje trots vinterdäck och en fjädring som gått 29k mil.

    Jag tror inte du blir besviken och blir du det så har det inte kostat så mkt.

    Mvh Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Hej! lyfter denna tråd;

    Passade även på att leka lite ikväll.
    Byggde om till shortshift enligt denna sidan.
    Tajt som attan och stumma och fina lägen.
    Har ej provat jörgenspak men jag kan inte se att jag skulle vilja ha tajatare lägen än jag har nu.
    Rekomenderas skarpt och är relativt enkelt om man har nya spakstället.
    Jag använde en distans som var 21mm tjock och det blev helt perfekt.
    Mer än halverade slaglängden.
    Spaken funkar precis som förut (backspärr mm) men är mkt tajtare.

    Tidsåtgång: 3-4 timmar.
    Materialkostnad: 19kr samt 2 svetsloppor + lite fett (och då har jag material till 2 distanser till.)

    Mvh Per
    Som synes funkar inga länkar postade här längre tyvärr
    bla. http://www.pajjakid.com/ubipa/short_shift_diy.htm

    Ingen som har beskrivningar och bilder på hur ni gått tillväga gärna med bilder och instruktioner o tips jag kan slänga upp bilderna på min webserver om de skulle finnas så alla kan ta del utav det.

    MVH

  18. #38
    Hur kan man laga backspärren på en Saab 900 16t 92a?
    Alla växlarna funkar klockrent även backen.
    Bara att jag inte har någon backspärr och det kan ju vara bra till sommaren när man ska dra på lite.
    Så är det bara att byta spak eller måste man ner i växlingshuset och gröppa?

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av habbor
    Hur kan man laga backspärren på en Saab 900 16t 92a?
    Alla växlarna funkar klockrent även backen.
    Bara att jag inte har någon backspärr och det kan ju vara bra till sommaren när man ska dra på lite.
    Så är det bara att byta spak eller måste man ner i växlingshuset och gröppa?

    Skulle tippa på att plasten i botten på spakstället är nerslitet och då glider över till backen lätt. så vart det på min om jag inte minns helt galet.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    västerås
    Inlägg
    160
    ingen som har bilderna?
    eller en länk som funkar?

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 19:25
  2. Fläktarna vill inte starta og900
    Av AntonAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 16:15
  3. og900 T16 vill inte starta
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 14:29
  4. Billigare olja, tätare byten?? - 9-3SS
    Av Tommy 2453 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 00:45
  5. tätare oljebyten
    Av 9-5mednyturbo i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •