Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: slipning av vevaxel

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    slipning av vevaxel

    Hur går det till?

    Jag har en vev där 0,2mm gods är avskavt på en tapp. Jag har ringt en firma som sysslar med motorrenoveringar som säger att det inte är några problem, 1900 plus moms. Detta gäller enbart slipning, inget material kommer att tillföras.

    Hur gör dom samt blir det verkligen bra?
    Hur är det/blir det med härdningen i axeln?
    Är ytorna verkligen härdade?
    Är 1900 plus moms rimligt?

    Tanken är att köpa nya ÖD-lager från samma firma.

    // F

  2. #2

    Re: slipning av vevaxel

    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Hur går det till?

    Jag har en vev där 0,2mm gods är avskavt på en tapp. Jag har ringt en firma som sysslar med motorrenoveringar som säger att det inte är några problem, 1900 plus moms. Detta gäller enbart slipning, inget material kommer att tillföras.

    Hur gör dom samt blir det verkligen bra?
    Hur är det/blir det med härdningen i axeln?
    Är ytorna verkligen härdade?
    Är 1900 plus moms rimligt?

    Tanken är att köpa nya ÖD-lager från samma firma.

    // F
    Hej.
    Lite beroende på vad det är för motorfabrikat men de flesta vevaxlar är ythärdade ned till ca 0,5mm. Så om det bara är 0,2mm är det inga problem att slipa av, första underdimension är väl 0,25, 2:a underdim 0,5 osv ? PÅ rallycrossmotorn slipas veven ned till 50mm ( B202 org. 52mm) för att passa Verdis Golf-stakar och likaså för att korta slaget från 78 till 77,5 mm ( 94mm borr x 77,5mm slag = 2150cc ). Denna slipning gör att veven måste omhärdas men det behövs inte i ditt fall om det bara är max 0,5mm.
    1900:- är inget opris för att slipa veven. Det går att hitta både dyrare och billigare firmor, men om firman har bra ryckte så håll dig till dem.

    Huruvida det blir bra eller inte beror ju på firman och den som slipar veven, men om det är en välrenomerad firma så har du inget att vara orolig för. Ytan blir samma som när veven var ny, eftersom de slipas ju på samma sätt.
    Kom dock ihåg att du skall vara snäll mot motorn och köra lungt de första 50-100 milen då alla nya ytor måste slitas in.

    Johan
    900S-90, 99GL-74, 99EMS-76, 99-77LE, 99-78GLs, 99-82GL

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Hej och tack för svaret. Jag kom på några fler frågor.

    Jag har två block (kompl.) att välja delar från. Samma motorfamilj AJV8.

    1. Första blocket är nicasil och det andra har stålfoder, skiljer kolvringarna mellan olika foder? Är det möjligt att ta kolvarna från ena blocket (under förutsättning att dom har rätt tolerans mot loppen) och sätta i andra blocket?

    2. Du nämde att det inom rallyvärlden var vanligt att ta lager från en källa och para ihop med en vev från annat håll. Är detta ett alternativ för mig om jag ändå planerer att slipa veven till "rätt" tolerans och har svårt att hitta modellspecifika ÖD-lager? Vilken källa är bra för att hitta lager, har pratat med Gete, Norrlands Custom, Hansen samt ett företag i Uppsala som även kan slipa veven åt mig = ingen träff än.

    3. Går det att återanvända ram och vevlager? Jag har efter att ha demonterat ett antal av dessa fått en hel hög med lager i samma STD-dimension. Många av dom är felfria och har inget direkt synligt slitage. Nu senast rev jag en som gått 5000 mil och hade jättefina lager så när som på en stake (därav rivningen).

    Orsaken till att jag vill byta kolvar är att jag troligtvis kan få 1mm kortare slag (från toppen) på detta vis. Detta för att få ner kompressionen utan att ta bort material i kolven. Tanken är att montera två turboaggregat och ladda väldigt lågt, inte över 0,4bar. Styrsystem vet jag inte än men MS ligger bra till. Låter det rimligt att kunna göra så? Är det en dum idé blir det ingen konstgjord andning utan endast sug på denna motor.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Hej och tack för svaret. Jag kom på några fler frågor.

    Jag har två block (kompl.) att välja delar från. Samma motorfamilj AJV8.

    1. Första blocket är nicasil och det andra har stålfoder, skiljer kolvringarna mellan olika foder? Är det möjligt att ta kolvarna från ena blocket (under förutsättning att dom har rätt tolerans mot loppen) och sätta i andra blocket?

    2. Du nämde att det inom rallyvärlden var vanligt att ta lager från en källa och para ihop med en vev från annat håll. Är detta ett alternativ för mig om jag ändå planerer att slipa veven till "rätt" tolerans och har svårt att hitta modellspecifika ÖD-lager? Vilken källa är bra för att hitta lager, har pratat med Gete, Norrlands Custom, Hansen samt ett företag i Uppsala som även kan slipa veven åt mig = ingen träff än.

    3. Går det att återanvända ram och vevlager? Jag har efter att ha demonterat ett antal av dessa fått en hel hög med lager i samma STD-dimension. Många av dom är felfria och har inget direkt synligt slitage. Nu senast rev jag en som gått 5000 mil och hade jättefina lager så när som på en stake (därav rivningen).

    Orsaken till att jag vill byta kolvar är att jag troligtvis kan få 1mm kortare slag (från toppen) på detta vis. Detta för att få ner kompressionen utan att ta bort material i kolven. Tanken är att montera två turboaggregat och ladda väldigt lågt, inte över 0,4bar. Styrsystem vet jag inte än men MS ligger bra till. Låter det rimligt att kunna göra så? Är det en dum idé blir det ingen konstgjord andning utan endast sug på denna motor.
    Hej.
    1.Har tyvärr ingen som helst erfarenhet av dessa lättmetallblock så jag kan inte ge något svar på denna fråga.
    2. Jag håller mig till min vanliga leverantör av motordelar ( Borlänge motorrenoveringar ) för att få de delar jag behöver. Jag var in en snabbis på GETE's hemsida och hittade vevlagersatser för underdimension. Se t.ex. CB1191PSTD jämfört med CB1191P025. Den senare lagersatsen passar ju omslipad vev, 1a underdimension. Även Saab har oftast underdimensionslager, om inte på så åtminstone i sitt sortiment. Försök att hitta en erkänt bra motorfirma och prata med dem om vad du vill ha och de fixar det åt dig, både hjälp med slipning av vev och lager i andra dimensioner.
    3. Ja, det gör det väl egentligen. Men då skall de verkligen vara ok, kolla slitaget med förstoringsglas !! Vid minsta osäkerhet om skicket, skicka lagren i sopen. Jag byter alltid till nya lager då jag inte tycker det är så jättekul och lyfta i och ur motorer, vev+ramlager till en motor kostar ca 1200:-
    Det brukar bara vara en liten kostnad när man trimmar, och väl värt pengarna.

    Kompressionssänkningen kan även uppnås med hjälp av bearbetade förbränningsrum, tjockare toppackning osv. Alla sätt är ju bra utom de dåliga
    Lycka till med bygget
    Johan
    900S-90, 99GL-74, 99EMS-76, 99-77LE, 99-78GLs, 99-82GL

Liknande ämnen

  1. Balansering och slipning av vevaxel i Fyrstad.
    Av turbo-kiel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 22:13
  2. Hjälp med slipning av vevaxel
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 15:25
  3. Behöver tips innan bilen ska lackeras ang slipning
    Av xor i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 11:54
  4. angående slipning av grill
    Av Kallsa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 16:31
  5. Slipning av kamaxlar
    Av Teamwottuning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 08:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •