Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Ingen APC men Knock Link....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457

    Ingen APC men Knock Link....

    Är detta en bra lösning eller bara idioti?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Den behöver ändå tryckgivaren och varsignal iallafall, det kan ju vara bra ifall man vill ställa ladd med en kran eller nått.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.
    Tycker du att det är lättare att sitta och manuellt sänka laddtrycket när din Knock-Link(!) detekterar spikning?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.
    En rätt inställt APC är ju jättebra !

    Säg att du kan ladda 1bar@6000varv utan att spika..

    Hade du inte haft APC hade du fått justerat stången så den hade ett fast laddtryck på 1bar genom hela registret för att inte spika vid 6000. 3000varv 1bar, 4000varv 1bar, 5000varv 1bar, 6000varv 1bar

    Med APC kanske du kan ladda 1.5 bar vid 3000 1.4bar vid 4000 1.2 vid 5000 för att sen sjunka till 1.0 bar vid 6000 varv.

    Vilken tror du kommer att gå bäst ?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    141

    Re: Ingen APC men Knock Link....

    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Är detta en bra lösning eller bara idioti?
    Eftersom du frågar så... IDIOTI!!! ÄR ju faktiskt ett riktigt bra system! Bara att sätta sig o läsa om du tycker det är krångligt!!!!
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.
    Tycker du att det är lättare att sitta och manuellt sänka laddtrycket när din Knock-Link(!) detekterar spikning?

    /Henrik
    Men då öker jag ju bara tillförseln av soppa istället....



    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.
    En rätt inställt APC är ju jättebra !

    Säg att du kan ladda 1bar@6000varv utan att spika..

    Hade du inte haft APC hade du fått justerat stången så den hade ett fast laddtryck på 1bar genom hela registret för att inte spika vid 6000. 3000varv 1bar, 4000varv 1bar, 5000varv 1bar, 6000varv 1bar

    Med APC kanske du kan ladda 1.5 bar vid 3000 1.4bar vid 4000 1.2 vid 5000 för att sen sjunka till 1.0 bar vid 6000 varv.

    Vilken tror du kommer att gå bäst ?
    Ja men laddet påverkas av hur mycket man varvar och hur mycket avgaser som strömmar genom turbon....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Hallå?!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.
    Tycker du att det är lättare att sitta och manuellt sänka laddtrycket när din Knock-Link(!) detekterar spikning?

    /Henrik
    Men då öker jag ju bara tillförseln av soppa istället....



    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.
    En rätt inställt APC är ju jättebra !

    Säg att du kan ladda 1bar@6000varv utan att spika..

    Hade du inte haft APC hade du fått justerat stången så den hade ett fast laddtryck på 1bar genom hela registret för att inte spika vid 6000. 3000varv 1bar, 4000varv 1bar, 5000varv 1bar, 6000varv 1bar

    Med APC kanske du kan ladda 1.5 bar vid 3000 1.4bar vid 4000 1.2 vid 5000 för att sen sjunka till 1.0 bar vid 6000 varv.

    Vilken tror du kommer att gå bäst ?
    Ja men laddet påverkas av hur mycket man varvar och hur mycket avgaser som strömmar genom turbon....
    Ja om du kör utan Wastegate.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Hallå?!

    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Är detta en bra lösning eller bara idioti?
    Ok jag svarar på grundfrågan igen.


    Idioti

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.
    Tycker du att det är lättare att sitta och manuellt sänka laddtrycket när din Knock-Link(!) detekterar spikning?

    /Henrik
    Men då öker jag ju bara tillförseln av soppa istället....



    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Ja men har aldrig riktigt gillat APC Tycker det vekar vara ett krångligt litet system.
    En rätt inställt APC är ju jättebra !

    Säg att du kan ladda 1bar@6000varv utan att spika..

    Hade du inte haft APC hade du fått justerat stången så den hade ett fast laddtryck på 1bar genom hela registret för att inte spika vid 6000. 3000varv 1bar, 4000varv 1bar, 5000varv 1bar, 6000varv 1bar

    Med APC kanske du kan ladda 1.5 bar vid 3000 1.4bar vid 4000 1.2 vid 5000 för att sen sjunka till 1.0 bar vid 6000 varv.

    Vilken tror du kommer att gå bäst ?
    Ja men laddet påverkas av hur mycket man varvar och hur mycket avgaser som strömmar genom turbon....
    Ja om du kör utan Wastegate.
    Men borde ju funka så när man har WG med? Volvo lyckades ju.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Men borde ju funka så när man har WG med? Volvo lyckades ju.
    mm precis, men hur bra går dom...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 186
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Men borde ju funka så när man har WG med? Volvo lyckades ju.
    mm precis, men hur bra går dom...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Men borde ju funka så när man har WG med? Volvo lyckades ju.
    mm precis, men hur bra går dom...
    Jävligt bra om du frågar mig (inte i "Saab" klass men ). Det handlar ju "bara" om soppan. Det är ju när den får för lite bensin i förhållande med luft som den spikar.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Måste bara fråga vad det är du vill uppnå?
    APC är ett system som övervakar motorns gång och om tendens till
    spik inträffar så dumpas laddtrycket ner till en säker nivå.
    Detta sker innan en knock-link ens börja fundera på att släcka en diod eller två.
    Vi ska inte ens nämna reaktionstiden på föraren......
    APC sköter detta helt med automatik och föraren gör inget annat än att
    kanske svära över ett förlorat rejs.

    Att åka med en knock-link kopplad till en smalbandslambda(?) är inte lika enkelt.
    För det första måste du hålla koll på KL HELA tiden när du trycker på gasen = trafikfarligt.
    För det andra så visar den enbart om den går för tunt eller för fett och det växlar fort, nästan digitalt.

    Statiskt laddtryck må funka på stenåldersvolvo och de som besökt autotech
    men då gäller stora marginaler eller ett papper där firman frånsäger sig allt ansvar vid ett ev ras.

    /Per, som åker med stabilt laddtryck med APC.
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Måste bara fråga vad det är du vill uppnå?
    APC är ett system som övervakar motorns gång och om tendens till
    spik inträffar så dumpas laddtrycket ner till en säker nivå.
    Detta sker innan en knock-link ens börja fundera på att släcka en diod eller två.
    Vi ska inte ens nämna reaktionstiden på föraren......
    APC sköter detta helt med automatik och föraren gör inget annat än att
    kanske svära över ett förlorat rejs.

    Att åka med en knock-link kopplad till en smalbandslambda(?) är inte lika enkelt.
    För det första måste du hålla koll på KL HELA tiden när du trycker på gasen = trafikfarligt.
    För det andra så visar den enbart om den går för tunt eller för fett och det växlar fort, nästan digitalt.

    Statiskt laddtryck må funka på stenåldersvolvo och de som besökt autotech
    men då gäller stora marginaler eller ett papper där firman frånsäger sig allt ansvar vid ett ev ras.

    /Per, som åker med stabilt laddtryck med APC.
    Knock Linken kopplas till knacksensorn annars korekt. Nej en stor del till att jag inte vill använda APC är okunskap. Jag skulle aldrig klara av att koppla in det för det första, sen att justera in det så allt lirar

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Knock Linken kopplas till knacksensorn annars korekt. Nej en stor del till att jag inte vill använda APC är okunskap. Jag skulle aldrig klara av att koppla in det för det första, sen att justera in det så allt lirar
    Whoops.
    Den typ av Knock-link jag har sett är som en lambamätare.
    Tror SP säljer den?

    Antar av ditt resonemang att du inte har APC.
    Att koppla in ett helt system kräver ingen raketforskare direkt.
    Att justera in är lite pilligt men mer jobbigt än svårt.

    Tror inte att det är ett beslut du ångrar om du installerar APC.
    En oerhörd trygghet att alltid få ut max av motorn oavsett bränsle, väder osv.

    Lycka till hur du än gör.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Men borde ju funka så när man har WG med? Volvo lyckades ju.
    mm precis, men hur bra går dom...
    Det handlar ju "bara" om soppan. Det är ju när den får för lite bensin i förhållande med luft som den spikar.
    Så du menar att så länge du kan mata på med mer soppa så spikar det inte ?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Men borde ju funka så när man har WG med? Volvo lyckades ju.
    mm precis, men hur bra går dom...
    Det handlar ju "bara" om soppan. Det är ju när den får för lite bensin i förhållande med luft som den spikar.
    Så du menar att så länge du kan mata på med mer soppa så spikar det inte ?
    I princip ja. Spikningar uppstår då det blir för mager blandning.

  20. #20
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Men borde ju funka så när man har WG med? Volvo lyckades ju.
    mm precis, men hur bra går dom...
    Det handlar ju "bara" om soppan. Det är ju när den får för lite bensin i förhållande med luft som den spikar.
    Så du menar att så länge du kan mata på med mer soppa så spikar det inte ?
    I princip ja. Spikningar uppstår då det blir för mager blandning.
    Temperaturen då?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av D-Link NAS.
    Av Mafnus i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 22:39
  2. Ice Link FM + Creative Zen? (93 -02:a)
    Av henkerulz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 23:25
  3. link til side med monterings anvisninger.
    Av kvark i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:42
  4. Link från Bagagesteg SS
    Av Zleaze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 15:00
  5. Bankörning i link
    Av Micke ss aero i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •