Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Multiremmen (Remmskiva AC Kompressor)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    MÄRSTA
    Inlägg
    154

    Multiremmen (Remmskiva AC Kompressor)

    Är det någon som kan hjälpa mig vad de nedersta hjulet i framkanten på mulitremmen går till? på en SAAB 9-3OG Aero med AC

    Alltså brevid turbon typ,

    /Stefan
    SAAB 9-3 Aero -02

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 861


    2an eller 3an du menar ? 2an är till styrservon och 3an vatten pumpen

    ac är int emed på bilden men den sitter under vatten pumpen annnars

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    MÄRSTA
    Inlägg
    154

    hmm

    Då skulle jag säga att det är ACn jag har problem med för hjulet vobbar och ger upphov till missljud i bilen. Ska in på service på tisdag ska bli kul o se vad det slutar på not :o(

    Alltså hjulet jag menar är det som sitter precis bakom plast luckan man kan skruva bort i hjulhuset.

    /Stefan
    SAAB 9-3 Aero -02

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 861
    det är inte nr 4 då ? det är rem skivan (det vore isf ingen höjdare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    MÄRSTA
    Inlägg
    154

    nu har jag kollat,

    Och det är inte remskivan som tur är, utan det är precis innan så är helt övertygat om att det är ac. Men ska in på verkstad imorgon så det visar sig vad de säger :o)
    SAAB 9-3 Aero -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Det är nog troligtvis remmskivan till AC kompressorn, råkade ut för samma sak förra sommaren. Det var lagret till själva remmskivan som gått sönder, fanns som reparations sats med ny remmskiva och magnetkoppling men var inte gratis precis. Jag skulle nog inte köra med bilen fören verkstan tittat på det i så fall om det havererar helt kan det bli större skador än så...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    26

    lånar tråden lite...

    i fredags hörde jag märkliga ljud från motorrummet... på kvällen rev jag ner multiremmen eftersom jag hörde att ljudet komm där ifrån. kände på all hjul och kom fram till att min magnetkoppling ochkså har gett upp.. :-(

    nu hoppas jag att det inte blir allt för dyrt..
    någon som vet vad det kostar....???

    har en 9-3 aero-01

    mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    MÄRSTA
    Inlägg
    154

    hmm

    Min ska 11.000 mila servas nu,,,

    Men skulle också vara intresserad av att få ett hum om pris på detta?
    Alltså byte remmskiva ac kompressor
    SAAB 9-3 Aero -02

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Nu kan det ju skilja en del i pris mellan verkstäder men hela kalaset slutade på 4994:- för mig Byte av remmskiva med lager och magnetkoppling... Det hände ganska plötsligt, kom ett skramlande ljud framifrån efter en omkörning och kylan försvann delvis.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 861
    hmm så här i efter hand så känner jag att det kanske va dumt att slänga min gammla kompressor

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Nu kan det ju skilja en del i pris mellan verkstäder men hela kalaset slutade på 4994:- för mig Byte av remmskiva med lager och magnetkoppling... Det hände ganska plötsligt, kom ett skramlande ljud framifrån efter en omkörning och kylan försvann delvis.

    inressant det där du skriver..... ringde till saab för att höra vad remmskiva + magnetkoppling kosta!!! till mig sa dom att min ac-kompressor är ett stycke. fanns inga lösa delar att köpa . och så sa han att det är bara vissa årsmodeller man kan byta skiva + magnetkoppling.

    kompressorn kosta 8800:- sura pengar....

    9-3 aero -01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    351
    [quote=9-3 aero-01][quote="Mr.P":1vf76lzt]Nu kan det ju skilja en del i pris mellan verkstäder men hela kalaset slutade på 4994:- för mig Byte av remmskiva med lager och magnetkoppling... Det hände ganska plötsligt, kom ett skramlande ljud framifrån efter en omkörning och kylan försvann delvis.[/quote]


    inressant det där du skriver..... ringde till saab för att höra vad remmskiva + magnetkoppling kosta!!! till mig sa dom att min ac-kompressor är ett stycke. fanns inga lösa delar att köpa . och så sa han att det är bara vissa årsmodeller man kan byta skiva + magnetkoppling.

    kompressorn kosta 8800:- sura pengar....

    9-3 aero -01[/quote:1vf76lzt]

    Gå in [url="http://search.swedac.se/index_ie.asp"]http://search.swedac.se/index_ie.asp[/url] och leta efter en verkstad som passar dig i ditt område. Finns lösa delar att köpa till den ex. http://www.avantia.com/ac_produktkat_vi ... ik=45-1218

    www.avantia.com

    www.waeco.se säljer också delar
    /Morgan

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Det kan ju hända att det skiljer en del min är en '99 års modell. Men jag har för mig att verkstan var skeptisk till att det gick att byta bara skivan och det till de kollade på datorn och såg att det fanns som reservdel dock ingen arbets beskrivning. De hade alldrig gjort jobbet förut här. Det kan ju vara så att de tror att det inte finns och inte igentligen kollat upp det. Men det är bara en fundering. Att byta hela kompressorn bara för att remskivan är pajj tycker jag är tossigt...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    26
    [quote=playboj][quote=9-3 aero-01][quote="Mr.P":14qj8ae1]Nu kan det ju skilja en del i pris mellan verkstäder men hela kalaset slutade på 4994:- för mig Byte av remmskiva med lager och magnetkoppling... Det hände ganska plötsligt, kom ett skramlande ljud framifrån efter en omkörning och kylan försvann delvis.[/quote]


    inressant det där du skriver..... ringde till saab för att höra vad remmskiva + magnetkoppling kosta!!! till mig sa dom att min ac-kompressor är ett stycke. fanns inga lösa delar att köpa . och så sa han att det är bara vissa årsmodeller man kan byta skiva + magnetkoppling.

    kompressorn kosta 8800:- sura pengar....

    9-3 aero -01[/quote]

    Gå in [url="http://search.swedac.se/index_ie.asp"]http://search.swedac.se/index_ie.asp[/url] och leta efter en verkstad som passar dig i ditt område. Finns lösa delar att köpa till den ex. http://www.avantia.com/ac_produktkat_vi ... ik=45-1218

    www.avantia.com

    www.waeco.se säljer också delar
    /Morgan[/quote:14qj8ae1]


    det ser mycket lovande ut..... tur att man har er alla.

    är det både skiva + magnetkopplingen syns dåligt..
    tusen tack ialla fall, i natt kommer jag sova gott

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    aah! Håller med, tur att detta forum finns med alla eminenta medlemmar. Har också problem med antingen remskiva eller expansionsventil. Har ett oouuh-ljud då kompressorn är igång och det försvinner när man slår av AC:n
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •