Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bromar bak kärvar under vintern

  1. #1

    Bromar bak kärvar under vintern

    Hej!
    Jag har ett litet problem angående mina bromsar bak, det är nämligen så att de fryser fast vid vintertid när bilen har stått en stund, utan att den är igång alltså.

    Vad kan detta bero på? Klossarna är nyligen bytta på alla hjul, det låter lite omöjligt att bromsarna fryser fast utan någon bromspåverkan och att den bara står helt stilla.

    Jag har ingen handbroms i heller när jag parkerar.

    Kan det vara ABS:en som strular men då får ni förklara för det begriper jag mig inte på om det kan vara ABS:en som strular, låter också lite konstigt i så fall.

    Tack på förhand!
    9-3 2.0t T5 steg 2

    /Mvh Tony

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    263
    Kan bero på kondens som fryser och tinar och fryser och tinar = rostar fast.(kärvar fast)
    Pärlan: Saab Aero -90
    Bruksbilen: Mercedes V220 cdi

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Aerotobias
    Kan bero på kondens som fryser och tinar och fryser och tinar = rostar fast.(kärvar fast)
    Vet du eller nån hur man kan förhindra kondensen om det nu är det? Och vart kommer kondensen ifrån isåfall?
    9-3 2.0t T5 steg 2

    /Mvh Tony

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    samma här, vågar inte använda handbromsen...den fryser fast bara jag petar på spaken
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av costello
    samma här, vågar inte använda handbromsen...den fryser fast bara jag petar på spaken
    Fast det här handlar ju inte om handbromsen i detta fall men jag vet att förra vintern använde jag handbromsen och då var det kronkört...
    9-3 2.0t T5 steg 2

    /Mvh Tony

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    578
    he he he...

    grabbar nu gäller det att ligga med smörjkannan hela julen.. så slipper ni detta problem... hi hi hi


    Mvh WoX

    och God jul på er
    Varför Aero när det finns Viggen

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av wox
    he he he...

    grabbar nu gäller det att ligga med smörjkannan hela julen.. så slipper ni detta problem... hi hi hi


    Mvh WoX

    och God jul på er
    Måste det verkligen behöva vara så illa?
    9-3 2.0t T5 steg 2

    /Mvh Tony

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Citat Ursprungligen postat av Wolfsbane
    Vet du eller nån hur man kan förhindra kondensen om det nu är det? Och vart kommer kondensen ifrån isåfall?
    Bromsvätskans sämsta egenskap är att den binder fukt. Därför det är så viktigt att alltid ha fräsh sådan i systemet. När bytte du senast?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Wolfsbane
    Vet du eller nån hur man kan förhindra kondensen om det nu är det? Och vart kommer kondensen ifrån isåfall?
    Bromsvätskans sämsta egenskap är att den binder fukt. Därför det är så viktigt att alltid ha fräsh sådan i systemet. När bytte du senast?
    Jag bytte för typ ett halvår sen men det är inte så lång tid jag har kört med den vätskan eller?
    9-3 2.0t T5 steg 2

    /Mvh Tony

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Ne, då borde den va ok. Har du renoverat oken? D.v.s nya packningar och kollat över kolven?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ne, då borde den va ok. Har du renoverat oken? D.v.s nya packningar och kollat över kolven?
    Det kolla jag på och det såg helt ok ut men det kanske skulle behövas göras
    9-3 2.0t T5 steg 2

    /Mvh Tony

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Du menar väl att beläggen fryser fast på skivorna..?
    Att kolvarna skulle frysa fast har jag svårt att tänka mig.
    Dem sätter väl sig inte jätte hårt utan bara så att det rycker/låter till lite lätt när du kör iväg..??
    /Mikael #3277

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 942
    När det är minusgrader så fastnar ju vattnet som finns i luften på alla föremål som håller noll grader eller mindre.

    Så vid denna tiden på året så är det väl mest att accaptera att bromsklossarna helt enkelt fastnar (rostar fast) mot bromsskivan när bilen stått några dagar.

    Det lossnar väl när du kör iväg? Smäller till när bilen börjar röra sig?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    När det är minusgrader så fastnar ju vattnet som finns i luften på alla föremål som håller noll grader eller mindre.

    Så vid denna tiden på året så är det väl mest att accaptera att bromsklossarna helt enkelt fastnar (rostar fast) mot bromsskivan när bilen stått några dagar.

    Det lossnar väl när du kör iväg? Smäller till när bilen börjar röra sig?
    Det kan ta ett tag innan det lossnar, tills dess ligger man med bredställ hela tiden i varje kurva, lite jobbigt men samtidigt kul

    Jag vet att alla bromsskivor beter sig så även när det har regnat ute och bilen står stilla så rostar det men i mitt fall är det nog så att min kolv i oket inte åker framoch tillbaks som det ska så man får nog smörja upp det lite...
    9-3 2.0t T5 steg 2

    /Mvh Tony

Liknande ämnen

  1. Passar bromar från 9-5aero -04 på 9-3aero -01?
    Av Henke_Vector i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 10:45
  2. Backväxel kärvar !!
    Av thunder i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •