Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Diverse fel - Saab 9000 -96

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    12

    Diverse fel - Saab 9000 -96

    Har en saab 9000 CS 2.0T -96 med några fel på... Hoppas jag kan få lite hjälp med dom.

    1. Indikatorn till att höger dörr är öppen lyser ständigt, trots att kupebelysningen släcks och tänds av öppen och stängt dörr. Men ibland faktiskt så slocknar inte kupebelöysningen fast alla dörrar är stängda, så man måste ställa reglaget till 0 för att den ska slockna.

    2. Kylartempmätaren i instrumenteringen visar aldrig riktigt varmt, trots att motorn blir varm och fläkten går igång. Dålig givare kanske?

    3. Och så var det ACCn... Alla verkar ha problem med den. Min är nämligen så att kompressorn laddar vid OFF samt ECON, inte vid AUTO. Och överhuvudtaget, om den kompressorn är inkopplar med ström, trots att bilen är helt avstängd, laddas batteriet ur under natten. (tror åtminstone att den beror av det) Den elkabeln var nämligen urdragen när jag köpte bilen.

    Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta, för bilen är annars helt underbar.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Diverse fel - Saab 9000 -96

    Citat Ursprungligen postat av Tisu
    Har en saab 9000 CS 2.0T -96 med några fel på... Hoppas jag kan få lite hjälp med dom.

    1. Indikatorn till att höger dörr är öppen lyser ständigt, trots att kupebelysningen släcks och tänds av öppen och stängt dörr. Men ibland faktiskt så slocknar inte kupebelöysningen fast alla dörrar är stängda, så man måste ställa reglaget till 0 för att den ska slockna.
    Kupébelysningen går på den stora brytaren i dörrstolpen, indikeringen i pictogrammet på en microbrytare inuti dörrlåset om jag minns rätt. Altid en början att leta fel. Har för mig att RZ berättat om hur man kommer åt att justera pinnen till brytaren i låset, sök på hans inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Tisu
    2. Kylartempmätaren i instrumenteringen visar aldrig riktigt varmt, trots att motorn blir varm och fläkten går igång. Dålig givare kanske?
    Hängande tempmätare är ett typfel på 9000 av dessa årsmodeller, beror mest troligt på dålig kontakt i mätarhuset. Jag letar instruktionen och återkommer om ingen hinner före.

    Edit: Här var den: http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html

    Citat Ursprungligen postat av Tisu
    3. Och så var det ACCn... Alla verkar ha problem med den. Min är nämligen så att kompressorn laddar vid OFF samt ECON, inte vid AUTO. Och överhuvudtaget, om den kompressorn är inkopplar med ström, trots att bilen är helt avstängd, laddas batteriet ur under natten. (tror åtminstone att den beror av det) Den elkabeln var nämligen urdragen när jag köpte bilen.
    Låter som ett kärvande relä tycker jag. Alternativt en felkoppling då funktionen verkar "omvänd", kompressorn skall ju INTE slå till vid just OFF och ECON.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Jag kan nästan garantera att nån har bytt relät till kompressorn.
    Det ska sitta ett med dubbel slutning och om man sätter dit ett växlande relä blir det såhär.
    Relät sitter ovanför handskfacket på en 94 men bör sitta i motorrummet på din 96:a.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    12
    Man tackar för alla svar Har man lite att knåpa på nu då... Men kan urladdningen av batteriet (helt tomt, inte en led lampa fungerade ens...) bero på det felaktiga relät?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Relät till kompressorn är ett dubbelt slutande för att om det finns en extrakylfläkt ska den starta samtidigt som kompressorn.
    Om man ersätter detta med ett växlande relä så startar kompressorn när relät är släppt och den möjliga fläkten när det är draget.
    Och ja det drar ur batteriet om kompressorn är dragen hela tiden.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Och ja det drar ur batteriet om kompressorn är dragen hela tiden.
    Aeronorpan menar alltså att det är magnetkopplingen till kompressorn som är dragen hela tiden, detta oavsett om kompressorn snurrar eller ej.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Och ja det drar ur batteriet om kompressorn är dragen hela tiden.
    Aeronorpan menar alltså att det är magnetkopplingen till kompressorn som är dragen hela tiden, detta oavsett om kompressorn snurrar eller ej.
    Nästan precis, skrev kanske lite luddigt.
    Med fel typ av relä ligger det spänning på kompressorkopplingen när INTE kompressorn ska vara igång.
    Tillexempel när tändningen är avslagen.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    12
    Så, då var accproblemet fixat. Mycket riktigt var det relät det var problem med. Mittstiftet skulle vara ett 87b, men det var ett 87a som satt där. Vilket innebar motsatt effekt. 260kr på SAAB för ett nytt relä.

    Dock kunde reservdelskillen där ingenting om detta... Han sade att det relät inte styrde acc, utan kylfläkten. Undra hur han hade fått jobb där...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Citat Ursprungligen postat av Tisu
    Så, då var accproblemet fixat. Mycket riktigt var det relät det var problem med. Mittstiftet skulle vara ett 87b, men det var ett 87a som satt där. Vilket innebar motsatt effekt. 260kr på SAAB för ett nytt relä.

    Dock kunde reservdelskillen där ingenting om detta... Han sade att det relät inte styrde acc, utan kylfläkten. Undra hur han hade fått jobb där...
    Det var ju trevligt att du kunde lära honom nåt då.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Känner igen dessa fel på min oxå, får hem o testa detta!!
    Ingen som vet vad man kan göra om tankmätaren som verkar funka, men när den kommer ner till cirkus 10-15 liter kvar stannar den, även DTE visar 180 km kvar?
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Dörrkontakten som styr pictogrammet sitter i låsmekanismen om jag minns rätt. Vanligt fel på bakdörrarnas lås. Innerbelysningen styr av de vanliga dörrkontakterna. Tempmätaren är oxå en återkommande fråga. Taskiga jirdpunkter har jag hört talas om. Även felaktiga givare som s.a.s. inte går upp ordentligt. Däremot e de väl andra givare som styr motortempregleringen. E termostaten hel e de ju ingen fara direkt.
    Om soppapumpen e bytt av en klåpare är troligtvis givararmen böjd. Allt talar ju för klåpartagen då de satte dit fel relä. Byt pumparmatur eller lev med det.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Hejsan!!

    fixade min tempmätare idag(9000 -96), det gick bra och verkar funka fint!!
    Dock så lyser nu SRS-lampan, läste något om att det var sladden i mitten på panelen som var känslig som jag drog en del i(tyvärr)!!

    Någon som vet hur jag skall lösa detta, behöver jag byta kabel och plocka ner allt igen eller?
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Eazy
    Hejsan!!

    fixade min tempmätare idag(9000 -96), det gick bra och verkar funka fint!!
    Dock så lyser nu SRS-lampan, läste något om att det var sladden i mitten på panelen som var känslig som jag drog en del i(tyvärr)!!

    Någon som vet hur jag skall lösa detta, behöver jag byta kabel och plocka ner allt igen eller?
    Tyvärr så behövs Saabs Tech2 för att nolla felkoden som du fått.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Så du tror att allt är ok, "bara" en felkod som kan lösas med en tech2??
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Eazy
    Så du tror att allt är ok, "bara" en felkod som kan lösas med en tech2??
    Ja.
    Om du bara lossade överdelen av locket och utan att bryta strömmen när du drog åt skruvarna, så skall det räcka.

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Ok får väl prova under veckan!!
    Tack för hjälpen!!
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

Liknande ämnen

  1. Köpte Saab 9000 A50 -98 med diverse problem
    Av 360hackern i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 13:34
  2. Saab 9000 2.0t 1996 -Diverse problem
    Av Biohazard77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 09:38
  3. Diverse fel på Saab 9000 CD -92
    Av K.Andersson i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •