Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur skyddar man sina dimljusglas i fortsättningen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Hur skyddar man sina dimljusglas i fortsättningen?

    Hej!

    Har läst här på forumet om hur dyrt det är med dimljusglas som är spräckta. Enligt vad jag har läst så går det inte bara att byta själva glaset, utan man måste byta hela insatsen. Idag blev det tyvärr min tur... . Kom hem och upptäckte att höger dimglas hade träffats av ett stenskott och var helt spräckt.

    Skulle vilja ställa 3 frågor:

    1) Var hittar man ett dimljus till bäst pris. Har läst här på forumet att mekonomen är billigast, men det verkar som om dom inte har dom runda dimljus som sitter på Aero -04.

    2) Hur skyddar man sina dimljus i forsättningen? Har för mig att jag har läst både om någon slags plastfilm som man sätter på dimljusen och även något slags nätgaller i hårdplast. Någon som har något bra förslag? Dom sitter ju ganska utsatt för stenskott och dyligt om man säger...

    3) Får man nerslag på besiktningen om man har ett spräckt dimljusglas?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Re: Hur skyddar man sina dimljusglas i fortsättningen?

    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Hej!

    Har läst här på forumet om hur dyrt det är med dimljusglas som är spräckta. Enligt vad jag har läst så går det inte bara att byta själva glaset, utan man måste byta hela insatsen. Idag blev det tyvärr min tur... . Kom hem och upptäckte att höger dimglas hade träffats av ett stenskott och var helt spräckt.

    Skulle vilja ställa 3 frågor:

    1) Var hittar man ett dimljus till bäst pris. Har läst här på forumet att mekonomen är billigast, men det verkar som om dom inte har dom runda dimljus som sitter på Aero -04.

    2) Hur skyddar man sina dimljus i forsättningen? Har för mig att jag har läst både om någon slags plastfilm som man sätter på dimljusen och även något slags nätgaller i hårdplast. Någon som har något bra förslag? Dom sitter ju ganska utsatt för stenskott och dyligt om man säger...

    3) Får man nerslag på besiktningen om man har ett spräckt dimljusglas?
    2. Finns laminat att klistra. Tyvärr tror jag inte att dom är jätteffektiva. Att sätta galler o dyl. försämrar ljusutbytet REJÄLT.

    3. Svar ja...om dom fungerar. Dra annars av kontakten eller liknande så dom slutar att fungera. Det finns nämligen inget krav på att dom måste fungera, men om dom gör det, så får dom inte bl.a. inte blända.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458
    Tror du att det räcker med att plocka bort säkringen innan besiktningen? Fast den kanske styr något annat också?

    Läste på säljforumet om någon som hade tillverkat några slags plexiglas att sätta framför dimljusen, tyvärr så var det ej till dom runda dimljusen, utan bara till 9-5 98-03.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Tror du att det räcker med att plocka bort säkringen innan besiktningen? Fast den kanske styr något annat också?

    Läste på säljforumet om någon som hade tillverkat några slags plexiglas att sätta framför dimljusen, tyvärr så var det ej till dom runda dimljusen, utan bara till 9-5 98-03.
    Det går bra att dra säkringen så länge det BARA är dimljusen som slutar fungera. Annars är kontakterna lätta att nå. Likså kontakten till strömbrytaren.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Hej

    Jag har lagt på "Ricochette", osäker på stavningen, plastfilm på mina dimljus. Inte ett stenskott på 3 år. Dock sa glasfirman att de kan gulna lite med åren, fast de hände oftast på x-ljus, motsv.

    Jag drar dimljus-säkringen inför varje besiktning. Inga problem.

    Mvh

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    www.abenum.com finns det lite olika skydd iform av klisterfilm. Hitta för 9-5 Aero 04-> .. kosta 180 kr ..

    Citat Ursprungligen postat av Adenum
    Toplite® finns i transparent, gul- eller blåtonad.

    Toplite® transparent är godkänd på alla lysen av vägverket.

    Toplite® gul- och blåtonad är godkänd på alla lysen, utom på huvudstrålkatare där den förnärvarande testas.
    Dimljusen finns att köpa på Speedparts .. säkert billigare där än på SAAB
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    103

    Re: Hur skyddar man sina dimljusglas i fortsättningen?

    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Hej!

    Har läst här på forumet om hur dyrt det är med dimljusglas som är spräckta. Enligt vad jag har läst så går det inte bara att byta själva glaset, utan man måste byta hela insatsen. Idag blev det tyvärr min tur... . Kom hem och upptäckte att höger dimglas hade träffats av ett stenskott och var helt spräckt.

    Skulle vilja ställa 3 frågor:

    1) Var hittar man ett dimljus till bäst pris. Har läst här på forumet att mekonomen är billigast, men det verkar som om dom inte har dom runda dimljus som sitter på Aero -04.

    2) Hur skyddar man sina dimljus i forsättningen? Har för mig att jag har läst både om någon slags plastfilm som man sätter på dimljusen och även något slags nätgaller i hårdplast. Någon som har något bra förslag? Dom sitter ju ganska utsatt för stenskott och dyligt om man säger...

    3) Får man nerslag på besiktningen om man har ett spräckt dimljusglas?
    2. Finns laminat att klistra. Tyvärr tror jag inte att dom är jätteffektiva. Att sätta galler o dyl. försämrar ljusutbytet REJÄLT.

    3. Svar ja...om dom fungerar. Dra annars av kontakten eller liknande så dom slutar att fungera. Det finns nämligen inget krav på att dom måste fungera, men om dom gör det, så får dom inte bl.a. inte blända.

    Får dom lysa blått då ? :P

    För när man ska besiktiga så drar man ut säkringen så funkar dom ju inte och då kan dom inte klaga på något ! Jag är grymt smart


    Kom på att det var en jävligt dum fråga av mej!

    Någon som vet var man kan köpa blå film som man kan klistra på dimljusen som dom lyser blåa ?

    Mvh

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Hur skyddar man sina dimljusglas i fortsättningen?

    Citat Ursprungligen postat av NoIQ
    Någon som vet var man kan köpa blå film som man kan klistra på dimljusen som dom lyser blåa ?

    Mvh
    Testa att läsa inlägget ovan ditt ....
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    103

    Re: Hur skyddar man sina dimljusglas i fortsättningen?

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Citat Ursprungligen postat av NoIQ
    Någon som vet var man kan köpa blå film som man kan klistra på dimljusen som dom lyser blåa ?

    Mvh
    Testa att läsa inlägget ovan ditt ....
    Du är en ängel Krantz!!!!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114
    Jag har sån genomskinlig transparent film på mina dimljus, och dom har inte spruckigt på flera år...
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458
    Då får det bli sådan film. Tack för hjälpen!

    En liten fråga till bara: är det lätt att byta insatsen själv. Det kanske bara är att lossa skruvarna från insidan om spoilern och sätta dit den nya?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114
    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Då får det bli sådan film. Tack för hjälpen!

    En liten fråga till bara: är det lätt att byta insatsen själv. Det kanske bara är att lossa skruvarna från insidan om spoilern och sätta dit den nya?
    Glaset är limmat på dimljusen så det är svårt att byta reflektor utan att ha sönder glasen..
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

Liknande ämnen

  1. I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 07:49
  2. Våtslipa dimljusglas 9-5 -05 möjligt?
    Av A. Bengtsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 23:54
  3. Hur skyddar man emblemet bäst?
    Av Hamilton i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 12:16
  4. Byta dimljusglas
    Av Robban_88 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 20:42
  5. Dimljusglas till 9-3?
    Av stefffe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-04, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •