Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kamaxelhjul sitter fast OG900 16V -91

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58

    Kamaxelhjul sitter fast OG900 16V -91

    Bytar packningar och kollar över motorn på min saab900og -91 och har kommit så långt som att kamaxelhjulen ska av. Dessa sitter dock som *svordom* och vi har precis förstört två nycklar då vi försöker utnyttja hävstångsprincipen och långa rör utan resultat. Några ideer?? Enligt haines så ska man bara hålla emot med en blocknyckel samtidigt som man lossar muttern på hjulet... dock inte det enklaste.

    Saab 900 -91 b202 motorn 2,0i 16 vent...

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    Vilket håll har ni dragit åt?
    De är ju motsols dom ska lossas!
    Jag har aldrig haft problem när jag har lossat dessa drev.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    självklart... motsols är ju "rättgängat". ingen annan idee?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    Andvänd krafthylsa och ett långt skaft.
    Vanliga blocknycklar funkar inte.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    Japp gör vi men problemet är att vi inte kan hålla emot... dvs kamaxeln roterar. Nu vågar vi inte mer för vi håller på att göra kamaxel rundad där man ska hålla emot.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Mutterknackare brukar göra jobbet.....

    Annars värma med gasbrännare....
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 786
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Mutterknackare brukar göra jobbet.....

    Annars värma med gasbrännare....
    Lyckas du få plats med mutterknack så lycka till

    Värma och sedan byta yt skruv och hjul kan man väl göra..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    jepp har också funderat på det med gasolbrännare men har inte vågat... rätt mycket oljor osv just där...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    jepp har provat med gasolbrännare och dom buötarna sitter som berget! Har dock en ny idee... vad tror ni om att skruva loss kamaxel och på så sätt få loss kedjan genom att bända lite och sen lyfta toppen med kamaxelhjulen på?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    427
    Om du ska byta Kjedjan så är det väl bara ta en bultsax och klippa av kjedjan eller?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    Klart men den är rätt ny... vill inte byta den igen.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    Har ni testat att lägga i en växel också när ni håller på + att en står på bromsen?
    de kan också funka!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234
    Att lägga i växeln kan funka, men att trampa på bromsen
    Den låser ju inget i motorn..
    Men ett svänghjulsstopp skulle sitta fint här tror jag..
    Ni ska ju ha isär kamaxelhjulen.. Sätt i blocknyckeln så att den ligger imot den andra kamaxeln så tar du i med spärrskafte på bulten till kamaxelhjulet.. Men är du osäker så gör inte detta..

    Sen en fråga.. Hur värmde du med gasolen??? På bulten eller kamaxeln??

    Mr_Lööf
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-05 klockan 12:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 585
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    ...Att lägga i växeln kan funka, men att trampa på bromsen
    Den låser ju inget i motorn..
    Det gör det ju visst men det kan ju ta ett tag innan det börjar hålla emot.
    Annars tar du ett kvatsskaft eller dyligt som du stoppar in i hålen i kamdreven. Denna lämpliga träbit får sedan hålla spjärn mot godset i toppen och så är det bara att vrida loss...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    Så äntligen loss... vi la en riktigt fet järnpinne i ett av hålen på kamaxelhjulen och sen vilade järnpinnen mot motorblocket. Därefter var det att utnyttja hävstångsprincipen med ett järnrör på 1,5 meter... det small rätt bra när bulten släppte

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur sitter reflexrampen fast OG900
    Av henrikg i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •