Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Koppla ur strålkastarspolningen?

  1. #1

    Koppla ur strålkastarspolningen?

    Well, nu är sommaren här, stolt har jag parkerat min lilla ford och köpt mig en Saab. En 9-5 kombi 00' för att vara exakt. Efter att ha tagit några längre turer har jag insett hur mycket jag irriterar mig på strålkastarspolningen så här i pollentider. Långa, gula ränder löper likt flames från strålkastarna bak över huven. Så, jag tänkte höra om någon vet hur man kopplar ur dom

    Är det möjligt utan att få ett larm i displayen, så kanske bilen kan se renare ut efter några mil på landsväg?

    // Tobbe

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Haj!

    Drog bara ur slangen till mina, kör 9000 i o för sig.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Eller gör som jag...Dra ur säkringen till strålkastarspolarna under sommaren, och sätt tillbaks den inför vintern . Säkringen sitter i motorrummet och påverkar ENDAST strålkastarspolarna. Bara att kika i instruktionsboken..
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Eller gör som jag...Dra ur säkringen till strålkastarspolarna under sommaren, och sätt tillbaks den inför vintern . Säkringen sitter i motorrummet och påverkar ENDAST strålkastarspolarna. Bara att kika i instruktionsboken..
    Finns det en sådan säkring till 9-3an också som bara tar spolningen å torkarna på lysena?
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Eller gör som jag...Dra ur säkringen till strålkastarspolarna under sommaren, och sätt tillbaks den inför vintern . Säkringen sitter i motorrummet och påverkar ENDAST strålkastarspolarna. Bara att kika i instruktionsboken..
    Finns det en sådan säkring till 9-3an också som bara tar spolningen å torkarna på lysena?
    På 9-3 SS/SC finns det säkring att dra ur(Har kopplat ur även på denna bilen). Samma på 9-5.
    På OG9-3, så måste man dra ut sladdarna till torkarmotorn, samt dra ur spolarslangen och leda tillbaks den till spolartanken. Inte fullt så lätt som att dra ur en säkring. Jag kopplade ihopa slangen till strålkastarspolarna med slangen till avluftningen av spolartanken.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Eller gör som jag...Dra ur säkringen till strålkastarspolarna under sommaren, och sätt tillbaks den inför vintern . Säkringen sitter i motorrummet och påverkar ENDAST strålkastarspolarna. Bara att kika i instruktionsboken..
    Finns det en sådan säkring till 9-3an också som bara tar spolningen å torkarna på lysena?
    På 9-3 SS/SC finns det säkring att dra ur(Har kopplat ur även på denna bilen). Samma på 9-5.
    På OG9-3, så måste man dra ut sladdarna till torkarmotorn, samt dra ur spolarslangen och leda tillbaks den till spolartanken. Inte fullt så lätt som att dra ur en säkring. Jag kopplade ihopa slangen till strålkastarspolarna med slangen till avluftningen av spolartanken.
    Ok va lite mera att göra då

    Verkar vara en sjuka sett många saabar med ena torkan stående rakt upp inte så kul...
    Komiska va att den gick ner igen när ja testade larmet för motorhuven hehe
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Om man kör "dim & glim" (parkeringsljud och dimljus) går inte strålkastarrengöringen på 9-5 !

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    89
    OG9-3 har visst en säkring för detta.Iaf -02 modellen om det skulle skilja nåt mellan modellerna.
    9-3 Aero V6 XWD -09

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av DillinetZki
    OG9-3 har visst en säkring för detta.Iaf -02 modellen om det skulle skilja nåt mellan modellerna.
    Kanske missade detta när jag hade min OG9-3:a, men men. Kanske var så att säkringen på min og9-3 -00 även säkrade av något annat som jag inte ville vara utan...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Säkringen till strålkastarspolningen på og9-3 är bara lite svår att hitta.

    Den sitter inte i den vanliga säkringsdosan utan i säkringsdosan under motorhuven.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    89
    Oj fel av mig. Kom just på att den inte koppla av spolningen utan bara torkar armarna. Sorry my bad.
    9-3 Aero V6 XWD -09

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Säkringen till strålkastarspolningen på og9-3 är bara lite svår att hitta.

    Den sitter inte i den vanliga säkringsdosan utan i säkringsdosan under motorhuven.
    Kan tillägga att det gör den öven på 9-5orna och på 9-3 ss/sc

    Citat Ursprungligen postat av DillinetZki
    Oj fel av mig. Kom just på att den inte koppla av spolningen utan bara torkar armarna. Sorry my bad.
    Därför är det enklast att koppla ihopa slangen till torkarna med luftningsslange, såvida man inte vill ha massa spill.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

Liknande ämnen

  1. koppla in aux 9-3 ss
    Av DIFRobban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 21:10
  2. Täcklocken till strålkastarspolningen sitter fast hur?
    Av tubben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 03:20
  3. kan man koppla ur TCS
    Av maximus75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •