Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vad är det för ampere på säkring till dimljus

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Dala-Floda
    Inlägg
    40

    Vad är det för ampere på säkring till dimljus

    Hej..

    Har presis fått hem min aerofront med dimljus. Köpte strömställare med relä och säkring oxå. Problemet är bara att säkringen jag fick med är större än de som sitter i motorrummet. Har dom lagt i fel säkring? Det var samma säkring som sitter inne i bilen (fast 15A). Inne i bilen sitter det; farthållare, dimljus och nåt mer på samma säkring 7,5A Ska den bytas till 15A bara för jag har aerodimljusen?
    I motorrummet har jag redan en säkring till dimljus på 15A.

    lite krångligt men helt enkelt... vad sitter det för ampere i motorrummet till dimljus.. och inne i kupén?

    Tack för svar

    MVH Jens

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    158
    Lyfter denna!

    Vill veta själv!
    SAAB 900T -97 med 9-3 Optik *SÅLD*

    Kör nu: 9-5 AERO SC -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Det du behöver i säkringsväg är ungefär antalet watt på alla ljus/förbrukare hängande över just denna säkring delat på 12.

    Om inte en 7,5 eller 10A (vad nu max på amperemetern råkar vara) säkring bränns av kan du alltid sätta en amperemeter i serie och se vilken förbrukning du har och därefter välja lämplig säkring. Eller så kanske 7,5, 10 eller 15A blir bra om det fungerar? Jag menar, brinner den av så brinner den av, inget mer händer (trial and error-metoden). 15A är väl gränsen på 1,5mm2 kabel (i alla fall om den är lite längre) om du skarvar på bef. kablage, sämsta tjockleken i kedjan får inte vara tunnare än 1,5mm2.

    Att säkringen är större låter rimligt, du lägger ju på ytterligare last om det inte är relästyrt för då ska inte större säkring behövas. Vid relästyrning ska däremot den nya förbrukarkretsen vara lämpligt avsäkrad.

    två 55W, ett 5W och två 21W ljus plus en 300W häckvärmarefilt = 38A --> koppla om och dela upp.

    två 55w ljus = 9A --> 10 alt. 15A Säkring

    två 21w ljus = 3,5A --> 4 till 6A säkring

Liknande ämnen

  1. Panik: Säkring för dimljus, Saab 9-5 -98
    Av -flippen- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 15:40
  2. Säkring till dimljus 9-3 aero-02
    Av KungenEdholm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •