Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Aero-trim i 9-5 M99! Funkar det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    120

    Aero-trim i 9-5 M99! Funkar det?

    Har läst här på forumet att man kan ta en orginal styrbox från en 9-5 aero och få den att funka utan bekymmer i en 9-5 2,3t 170hk.

    Det jag undrar nu är om man kan ta en trimbox till en 9-5 aero M00-M01 från tex bsr, speedparts eller motsvarande och få denna att funka i en 9-5 2,3t M99?

    Tack på förhand!
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Hej,

    Kommer inte att fungera. Dels har Aeron ett annat, större turboaggregat, dels har Aeron dubbla lambdasonder.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Kommer inte att fungera. Dels har Aeron ett annat, större turboaggregat, dels har Aeron dubbla lambdasonder.

    Mvh

    KK
    Utöver detta har Aeron andra spridare, annat insugningsrör och annan insugningskobra.

    Så mao, köp en programvara som är anpassad för just din bil, eller anpassa din bil till programvaran.

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Utöver detta har Aeron andra spridare, annat insugningsrör och annan insugningskobra.

    Så mao, köp en programvara som är anpassad för just din bil, eller anpassa din bil till programvaran.
    Sitter väl t.o.m. annat spjällhus och annan fuelrail på den?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Vad har du läst det? snacka om att skapa problem med en sådan operation...
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    120
    Oki, tack så mycket då vet man det!

    Orginal aerobox vet jag att man kan köra med om man vill, helst ska man ju byta spridare och turbo också. Detta har jag fått reda på av en kille som jobbat med Saab i ca 10 år och har provat detta i verkligheten!
    Jag vet även om att detta har diskuterats här på forumet och de flesta säger att det inte funkar.

    Men jag tackar för svaren samt för visat intresse!
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873
    Citat Ursprungligen postat av 9-5-Staffan
    Oki, tack så mycket då vet man det!

    Orginal aerobox vet jag att man kan köra med om man vill, helst ska man ju byta spridare och turbo också. Detta har jag fått reda på av en kille som jobbat med Saab i ca 10 år och har provat detta i verkligheten!
    Jag vet även om att detta har diskuterats här på forumet och de flesta säger att det inte funkar.

    Men jag tackar för svaren samt för visat intresse!

    Att det går är faktiskt en helt annan sak än att det fungerar bra.
    Köra med så fel optimerad mjukvara låter allt annat än snällt mot bilen. Varför inte antingen leta på ett steg1 mjukvara till din eller köpa de delar som behöver bytas?

    mvh
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av 9-5-Staffan
    Oki, tack så mycket då vet man det!

    Orginal aerobox vet jag att man kan köra med om man vill, helst ska man ju byta spridare och turbo också. Detta har jag fått reda på av en kille som jobbat med Saab i ca 10 år och har provat detta i verkligheten!
    Jag vet även om att detta har diskuterats här på forumet och de flesta säger att det inte funkar.

    Men jag tackar för svaren samt för visat intresse!

    Att det går är faktiskt en helt annan sak än att det fungerar bra.
    Köra med så fel optimerad mjukvara låter allt annat än snällt mot bilen. Varför inte antingen leta på ett steg1 mjukvara till din eller köpa de delar som behöver bytas?

    mvh
    Jepp, du har helt rätt såklart! Men när man snubblar över billiga prylar så är man juh nyfiken på om det skulle funka!
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Hej,

    Org. Aerobox i en 170hk kommer att fungera att köra, dock så generes 3 olika felkoder och C.E tänds. bla lamdasond(bakre) och nått med tankurluftning(minns ej just nu, 60 årskalas)

    Har själv gjort denna operation dock bytt turbo och insugningsrör, ej fuelrails och spridare(vilket man bör göra iofs). dvs 170hk ->230hk jag föredrog att göra detta kontra chipptrimma bla med tankte på att saabsprg att "hyffsat" utprovat.
    iofs se min sign.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Visst är Saabprogram utprovat, men inte till den hårdvaran ni kör med om ni stoppar den i fel bil. Då har jag hellre "rätt" mjukvara till den befintliga hårdvaran. Saabs original mjukvara är ju sååå tråkig. Håller på att få utslag efter att ha kört en veckas tid med min SS Aero. Känns ju som världens gubbaprogram.
    Jävla tur vi har duktiga tuners i detta land så man kan få ändrat pedalmapp, gasrespons och effektkurva. Att sen få lite mer effekt skadar ju inte heller.

    Mvh Stoffe

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jävla tur vi har duktiga tuners i detta land så man kan få ändrat pedalmapp, gasrespons och effektkurva. Att sen få lite mer effekt skadar ju inte heller.
    Själv prioriterar jag mer effekt. Hellre en bil som är snabb än en som känns snabb...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jävla tur vi har duktiga tuners i detta land så man kan få ändrat pedalmapp, gasrespons och effektkurva. Att sen få lite mer effekt skadar ju inte heller.
    Själv prioriterar jag mer effekt. Hellre en bil som är snabb än en som känns snabb...

    Mvh

    KK
    För vissa är det ju viktigast att ha en bil som SER snabb ut, själv kräver jag ju dessutom även kupéutrymme av redan uppgiven anledning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Själv prioriterar jag mer effekt. Hellre en bil som är snabb än en som känns snabb...

    Mvh

    KK
    Men sen "gubbkör" du ju bara KK. Inte konstigt att du inte behöver ha en bil som svarar på gasen när du försöker dra dig ur böjarna.
    Nu fick man ju börja gasa samtidigt som man gick in i böjen för att få effekt lagom till man gick ur den.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Trim till 9-3 Aero-06?
    Av mikael holmberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 23:28
  2. Trim 9-5 AERO -00
    Av TripeE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 19:43
  3. Trim Aero SS
    Av Exup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 120
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 20:44
  4. Funkar detta trim.
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 10:21
  5. 9-5 aero -03 TRIM
    Av Tryffeln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •