Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorbyte från 2.0i till 2.3i.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    549

    Motorbyte från 2.0i till 2.3i.

    Ja kan man klämma i en 2.3 i en bil som har en 2.0 sugmotor tänkte på motorfästen samt lådan å kylaren å ja allt det där? Hur passar elsystemet mellan motorerna? har planer på ett litet bygge nämligen hehe. Funderar på om man ska orka slänga ner tid å pengar å trimma en 2.3 sugmotor så tips på trim till en sådan e välkommet oxå


    //Robin.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Det är bara slaglängden som skiljer de båda motorerna åt, så bytet är relativt enkelt. En ny motronicbox kommer du att behöva osså, dvs en som är anpassad för 2.3.

    Frågan är hur stor skillnad det är motorerna emellan? Vridet kommer naturligtvis att vara bättre, dock vill 2.0:an mer uppe i varv.



    H/David

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    549
    Passar boxens kontakter med det befintliga elsystemet då?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Det är plug and play

  5. #5
    JA
    Vill att det skall gå fort att köra om......
    http://www.garaget.org/?car=9430

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    549
    Ingen som vet vilka slags trim man kan välja till en sådan motor då? Tänkte lite andra kolvar samt stakar och vart man kan köpa sådana från?


    //Robin.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 453
    Medlem#
    9481
    Inte för att va kritisk men vad skulle du tjäna på att "trimma" en sugmotor i en bil från 95?
    fattar inte ens hur du trimmat 2,0an enligt din garagetlänk?

    mitt råd är ju nästan att sälja av den utan fälgarna och vingen och köpa en 2,3a om det nu är det du är ute efter.
    blir nog troligen billigare och mindre bök.

    vill inte verka som en surgubbe men känns lite som du är långt ute och seglar med tanke på att priset på en sånn bil du vill "bygga" kanske är 10-15 000kr.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 544
    Det där med kabelhärvorna kan ställa till det lite, Tro mig.

    Har själv bytt motorer och jag skulle råda dig att använda rätt delar, annars kanske inte bilen startar ens, som i mitt fall.

    Annars är bytet hyffsat smidigt.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    549
    Varför ska man göra det lätt för sej? Sen så är det ju ett trevligt tidsfördriv oxå å bygga en motor. Varför trimma bilar över huvud taget det e ju inte direkt så att en vanlig 900 turbo e värd allt för mkt även om den e trimmad till bristgränsen heller så. Men som sagt var så detta e bara en idé än så länge å om det blir för mkt ombyggnader i bilen å dess system så e det tveksamt att det blir av å varför ska man alltid göra som alla andra å trimma turbobilar för?


    //Robin.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Ingen som vet vilka slags trim man kan välja till en sådan motor då? Tänkte lite andra kolvar samt stakar och vart man kan köpa sådana från?


    //Robin.
    nja, det är ju kolvar stakar och veven som gör att du får 2,3 isf 2,0.
    Vad man kan göra är ytterligare borr till 2,5l, bättre andning (sportsystem, sportfilter mm), smidda kolvar o stakar, ballansering, och fixa toppen så att man kan varva mer, eller man kan nästan säga att du kan göra allt som man gör på en turbo förutom att höja turbotrycket och större IC. Nackdelen med en sugmotor är att man får så lite "utdelning" för den möda man lägger ner. Fördelen är att en toktrimmand sugmotor är ganska roande att köra.

    Det är min erfarenhet i alla fall. Proffsen här på forumet brukar vara mer pigg på att svara på turbofrågor. Men de har nog kunskapen ang. sugmotorer också.
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

Liknande ämnen

  1. Motorbyte från T7 till T5 OG9-3 Aero
    Av Aerocoffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 13:46
  2. motorbyte saab 9000 2,3t frän kort till långmotor
    Av ramlösa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 13:41
  3. motorbyte från I8 till T16
    Av saabidiot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 08:34
  4. Motorbyte från 900 T16 till Saab 99.
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •