Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byte av stereo 9k

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    94

    Byte av stereo 9k

    Hej! Stereon i min 9k A50 -98 har packat ihop. Tänkte därför byta till en enhet som kan läsa mp3 och dvd. Går det att använda befintliga kablar från originalstereon? Eller måste nya kablar dras till högtalarna?
    Hälsn. BeGe

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Jajemen! Det är jag 95% säker på att det går. Det är väl iso-kablage färdigt att bara haka i. Det kan inte ha ändrats på senare årsmodeller som din -98a. Det har jag svårt att tro. Annars kollar du ju bara hur det ser ut bakom. Strömkablar och högtalarkablar ska vara samlade i en enda, eller möjligtvis två halvstora kontakter. Då är allt som det ska och det tar inte mer än 1 minut att hänga i en ny huvudenhet.

    Edit:
    Fast det sitter väl slutsteg från -94 eller nåt förresten? Går dom på högnivå? Nån som vet?
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    OM du inte har ett slutsteg under passagerarsätet (3 isokontakter bak på stereon)
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Men då lär det väl åtminstone finnas ISO-kablage att köpa som passar rätt i? BRL eller så.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Det är isokablage i bilen från fabrik men man måste konstatera om det går via slutsteg eller ej.

    Det går jättebra att koppla förbi slutsteget bara man har lite pejl på vilka kontakter som ska vart ( kanonenkelt )
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    94
    Sitter ett slutsteg under passagerarstolen. Hur koppla förbi??
    Hälsn. BeGe

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Ta ur originalstereon, i den sitter 3 isokontakter som EJ ska anslutas i den nya stereon.
    Känn in i hålet där stereon suttit så kommer du känna utterligare 2 isokontakter som har "isohonor" på sej som går till slutsteget.
    Dela på kablarna där och anslut de 2 isokontakterna i stereon.

    OBS jag tar inget ansvar för att du kopplar rätt här men det är som sagt svårt att göra fel.

    Vill du vara helsäker på att du gör rätt så plocka ur passagerarstolen, ta bort slutsteget samt kablaget till det så kommer allt att lösa sej på bästa sätt.

    Sen för att få ut bästa effekt så bör du montera ett eftermarknadslutsteg eftersom det inbyggda i stereon inte är allt för mycket att hurra för om man vill mosa på lite.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    94
    Tackar och bugar!
    Nu är det bara att handla och koppla.
    Mvh. BeGe
    Hälsn. BeGe

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Ta ur originalstereon, i den sitter 3 isokontakter som EJ ska anslutas i den nya stereon.
    Känn in i hålet där stereon suttit så kommer du känna utterligare 2 isokontakter som har "isohonor" på sej som går till slutsteget.
    Dela på kablarna där och anslut de 2 isokontakterna i stereon.

    OBS jag tar inget ansvar för att du kopplar rätt här men det är som sagt svårt att göra fel.

    Vill du vara helsäker på att du gör rätt så plocka ur passagerarstolen, ta bort slutsteget samt kablaget till det så kommer allt att lösa sej på bästa sätt.

    Sen för att få ut bästa effekt så bör du montera ett eftermarknadslutsteg eftersom det inbyggda i stereon inte är allt för mycket att hurra för om man vill mosa på lite.


    hmm stämmer det? monterade precis stereon i tjejens bil. bak stereon satt det 2 iso och en DIN- den ena av isokontakten är strömförsörjnignen som jag satte i nya stereon. den andra isokontakten fick jag tag i genom att dela en befintlig kontakt och ta honan och sätta i stereon. klart.


    jag tror det är som så att kablaget till steget ligger dubbelt. dvs högnivå går ifrån stereon, till steget, som förstärker och går tillbaka till utrymmet bakom stereon där 2 dinkonatker sitter i varandr aoch går ut till högtalarna.


    som helst så funakr stereon när jag delade dne kontakte och satt på högtalarsidan och använde befintlig strömkontakt ifrån den gamla stereon rakt i den nya.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av popeye
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Ta ur originalstereon, i den sitter 3 isokontakter som EJ ska anslutas i den nya stereon.
    Känn in i hålet där stereon suttit så kommer du känna utterligare 2 isokontakter som har "isohonor" på sej som går till slutsteget.
    Dela på kablarna där och anslut de 2 isokontakterna i stereon.

    OBS jag tar inget ansvar för att du kopplar rätt här men det är som sagt svårt att göra fel.

    Vill du vara helsäker på att du gör rätt så plocka ur passagerarstolen, ta bort slutsteget samt kablaget till det så kommer allt att lösa sej på bästa sätt.

    Sen för att få ut bästa effekt så bör du montera ett eftermarknadslutsteg eftersom det inbyggda i stereon inte är allt för mycket att hurra för om man vill mosa på lite.


    hmm stämmer det? monterade precis stereon i tjejens bil. bak stereon satt det 2 iso och en DIN- den ena av isokontakten är strömförsörjnignen som jag satte i nya stereon. den andra isokontakten fick jag tag i genom att dela en befintlig kontakt och ta honan och sätta i stereon. klart.


    jag tror det är som så att kablaget till steget ligger dubbelt. dvs högnivå går ifrån stereon, till steget, som förstärker och går tillbaka till utrymmet bakom stereon där 2 dinkonatker sitter i varandr aoch går ut till högtalarna.


    som helst så funakr stereon när jag delade dne kontakte och satt på högtalarsidan och använde befintlig strömkontakt ifrån den gamla stereon rakt i den nya.

    mvh popeye
    Det sätt jag beskrev funkar, bilar utan slutsteg har ju inte de kablar som går till slutsteget utan endast 2 isokontakter ( beroende på årsmodell givetvis)
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. Byte stereo i og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 18:14
  2. byte av stereo i en saab 9-5 me as2 stereo?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:59
  3. Stereo Byte!!!!!!!!!!!
    Av CH i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 22:28
  4. Byte av org. stereo
    Av helin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •