Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kyla insugningsluft

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258

    Kyla insugningsluft

    Har för mig jag skrev om detta för nått år sedan....iallafall, nu när det är så varmt ute märker jag klart att bilen är slöare.
    Det är gött med AC i bilen nu, skulle man inte kunna koppla att AC även kyler insugningsluften när den ändå finns där?
    Kanske inte enkelt att bygga men om man skiter i AC i bilen kan man väl bara dra rören att spruta ut lite kalluft vid insuget?
    Eller bygga om hela jävla IC att AC kyler paketet, fan va gutt.
    Nån som har testat?
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    144
    hm ja i någons fantasi kanske det jag gjorde var att isolera intercooler rör efter intercooler. Plocka bort kondensorn (nu när a/c ändå inte funka) och planerar sätta dit en aluintercooler iställe, mycket bättre!

    Varför krångla med sånt när det finns lättare och mycke mer effektivare allt, som man vet funkar med...


    // Tommy

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 262
    stäng av ACn så får du ju några extra hk

    Annars skulle jag tro att det är bättre att uppgradera ICn till en bättre.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Kyla insugningsluft

    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Har för mig jag skrev om detta för nått år sedan....iallafall, nu när det är så varmt ute märker jag klart att bilen är slöare.
    Det är gött med AC i bilen nu, skulle man inte kunna koppla att AC även kyler insugningsluften när den ändå finns där?
    Kanske inte enkelt att bygga men om man skiter i AC i bilen kan man väl bara dra rören att spruta ut lite kalluft vid insuget?
    Eller bygga om hela jävla IC att AC kyler paketet, fan va gutt.
    Nån som har testat?
    Om du räknar lite på kapaciteten på AC´n så inser du att bef AC har alldeles för klen kapacitet för att göra någon nytta i det sammanhanget.
    Det AC´n gör är ju dessutom att flytta värmen från insugsluften i detta fall (kupén i normalfallet) till kondensorn. Värmen från kondensorn bidrar sedan till att höja temperaturen på IC och vattenkylaren som sitter bakom kondensorn...

    Lägg krutet på en bättre IC istället
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Tekniken att anvænda AC-systemet før att kyla insugsluften har testats redan før længe sedan av GM (tror jag det var) i den ganska ovanliga Buick GNX med turboladdad V6. Tror det var den kærran i alla fall.

    Likaså micklade SAAB vad jag vet med detta på sin motor med variabel kompression.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Kyla i 9000
    Av ErikssonR i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 12:37
  2. Check engine - tempgivare insugningsluft nånting
    Av horizon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 21:58
  3. kyla IC
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 12:11
  4. ABS fel vid kyla 9-3SS
    Av Bender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •