Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: HJÄLP! skadegörelse på bilen, hur göra?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    HJÄLP! skadegörelse på bilen, hur göra?

    Hej!

    Natten till idag har någon repat sönder bilen, jag blir så ledsen!

    Min fråga är då hur jag ska agera, jag har betalat bilen med pengar från banken, inget lån, men bilen står försäkrad på min mor, kan detta spåras?

    hur är bäst att gå till väga?

    tacksam för svar

    mvh matte

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mittre delarna av västsverige
    Inlägg
    41
    Usrsäkta men.

    Min första tanke. "Köp en egen bil".

    Min andra tanke. Gör ingeting, det får din mor fixa, hennes bil.
    Börjar du röra med polisanmälningar etc så blir det bara stökigare. Hoppas du bor hemma.

    Seda bör man ju klippa pungen ur idioten som förstört bilen, helt klart.
    Världens enda och bästa Pellefant med knakelibraksnabel...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro, Sweden
    Inlägg
    414
    Det blir väl som så att din mor måste göra en anmälan sen kontakta försäkringsbolaget. Sen tror jag att Bilskadecenter eller liknande vill ha dit bilen för att ta lite bilder på skadegörelsen. Sen får man väl pröjsa självrisken och försöka se glad ut.

    Men din mor måste iallafall kontakta försäkringsbolaget och kolla med dom hur Hon ska göra.

    Mvh//Mackan
    9-3 Aero -01 - Tidigare: 9-5 Aero -01, ng900 2.0T Talladega -97, og900 Aero T16 -88, 900T8, 9k CD T16, 9k CC T16

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    136
    MattA: det är såna som du som bidrar till vi andra får så höga premier.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 429
    Citat Ursprungligen postat av Mr Alfa
    MattA: det är såna som du som bidrar till vi andra får så höga premier.
    Öööö

    Hur tänker du nu?

    Jag har hela tiden trott att det var tjuvarna som gjorde att premierna steg varje år.
    Också har det varit MattA hela tiden...
    Snacka om att jag har haft fel.

    Jag kan ju upplysa dig om att jag har också använt min försäkring nyligt för på nyårsafton
    var det någon som hade skurit sönder 2 av mina däck.
    Min bil är försäkrad av mig men nog bidrog jag ändå till att alla som har Saabförsäkringar
    får några ören till i premie nästa år.

    Ska jag skämmas/må dåligt över det tycker du?
    Kanske skulle betalat 2600:- ur egen ficka för att få nya däck fastän de "gamla" bara rullat 200 mil?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    378
    Kunde inte sagt det bättre själv !
    Saab 9-5 Aero Kombi -01

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av Mr Alfa
    MattA: det är såna som du som bidrar till vi andra får så höga premier.
    Som D.J sa så är det nog tjuvar och andra kräk som bidrar med den höga premierna och inte dem som har sin bil försäkrad i någon annans namn.

    Det är inte kul att betala bilens värde varje år i försäkring (ofta mer). Tex. på min förra bil en og900 t8a så skulle jag få betala 6-8k för att ha den halvförsäkrad, var precis när jag tagit körkort. Köpte bilen för 3500 så detta kändes inte kul. Ställde bilen på morsan och betalade 2700 för halv.

    Med dessa premier för oss unga förare är det inte kostigt att folk ställer bilen på tex. morsan eller farsan.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Att regga sin bil på någon annan är försäkringsbedrägeri, prata inte om sådant på forumet är ett gott råd. Om du har Saab försäkring med stora bil extra har du /din mor självrisk elliminering till 1000k vid skadegörelse.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro, Sweden
    Inlägg
    414
    Citat Ursprungligen postat av mulle1
    Att regga sin bil på någon annan är försäkringsbedrägeri, prata inte om sådant på forumet är ett gott råd. Om du har Saab försäkring med stora bil extra har du /din mor självrisk elliminering till 1000k vid skadegörelse.
    Är det verkligen det när en förälder står som ägare på bilen och då även försäkrat den.

    Exempel: Att förare under 25år kommer köra bilen är angivet när försäkringen tecknades. Med andra ord, en nära släkting?
    Eftersom det är angivet att förare under 25år kan framföra fordonet
    så kan dom inte neka morsan att betala självrisken och få sakerna åtgärdade bara för att jag låna den?

    Jag som är under 25år och haft en bil reggad på farsan och råkade backa in i en Ford Ka (hehe ), försäkringsbolaget sa typ "jaha? ok? skicka in en skaderapport i ditt namn", skrev en rapport, skicka in med mitt namn, betalde självrisken och gumman fick sin Ka fixad.. inget krångel eller bedrägeri där inte? Eller var det försäkringsbolaget som handlade fel?
    9-3 Aero -01 - Tidigare: 9-5 Aero -01, ng900 2.0T Talladega -97, og900 Aero T16 -88, 900T8, 9k CD T16, 9k CC T16

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Det är inte kul att betala bilens värde varje år i försäkring (ofta mer).
    Det är inte kul att betala bensinräkningen heller, men det kostar att ha bil. Har man inte råd får man helt enkelt avstå!

    Sköt försäkringarna på ärligt vis, det tjänar vi alla på.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Dragge
    Citat Ursprungligen postat av mulle1
    Att regga sin bil på någon annan är försäkringsbedrägeri, prata inte om sådant på forumet är ett gott råd. Om du har Saab försäkring med stora bil extra har du /din mor självrisk elliminering till 1000k vid skadegörelse.
    Är det verkligen det när en förälder står som ägare på bilen och då även försäkrat den.
    mulle1 har rätt, det klassas som föringsbedrägeri att medvetet försäkra en bil på anna person för att få lägre premier. Premierna är bl.a. beräknade på skaderisken i förhållande till ålder & kön.

    Citat Ursprungligen postat av Dragge
    Exempel: Att förare under 25år kommer köra bilen är angivet när försäkringen tecknades. Med andra ord, en nära släkting?
    Eftersom det är angivet att förare under 25år kan framföra fordonet
    så kan dom inte neka morsan att betala självrisken och få sakerna åtgärdade bara för att jag låna den?
    Om du bara lånar den nån gång då & då gäller den uppgiften & dem kan inte normalt inte neka till ersättning. Den som huvudsakligen använder fordonet skall normalt sett även vara ägare & försäkringstagare.

    Citat Ursprungligen postat av Dragge
    Jag som är under 25år och haft en bil reggad på farsan och råkade backa in i en Ford Ka (hehe ), försäkringsbolaget sa typ "jaha? ok? skicka in en skaderapport i ditt namn", skrev en rapport, skicka in med mitt namn, betalde självrisken och gumman fick sin Ka fixad.. inget krångel eller bedrägeri där inte? Eller var det försäkringsbolaget som handlade fel?
    Japp, det är försäkringsbedrägeri! Ni har uppgivit oriktig eller ofullständiga uppgifter till försäkringsbolaget och kan då få nedsatt ersättning eller om det vill sig illa dömmas för bedrägeri om försäkringsbolaget får kännedom om förhållandena.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Det är inte kul att betala bilens värde varje år i försäkring (ofta mer).
    Det är inte kul att betala bensinräkningen heller, men det kostar att ha bil. Har man inte råd får man helt enkelt avstå!

    Sköt försäkringarna på ärligt vis, det tjänar vi alla på.
    Så om ingen skenförsäkra skulle det bli lägre priser för försäkringar då tror du ?
    INTE en chans , är fortfarande samma bilar som kommer och skadas osv.
    Bolagen kan säga vad dom vill , men ja tror inte att det skulle va lägre priser för försäkringar, så länge det finns drägg som snor bilar så kommer dom och vara höga.
    Saab 9-5 Aero Kombi -01

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Wack0
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Det är inte kul att betala bilens värde varje år i försäkring (ofta mer).
    Det är inte kul att betala bensinräkningen heller, men det kostar att ha bil. Har man inte råd får man helt enkelt avstå!

    Sköt försäkringarna på ärligt vis, det tjänar vi alla på.
    Så om ingen skenförsäkra skulle det bli lägre priser för försäkringar då tror du ?
    INTE en chans , är fortfarande samma bilar som kommer och skadas osv.
    Bolagen kan säga vad dom vill , men ja tror inte att det skulle va lägre priser för försäkringar, så länge det finns drägg som snor bilar så kommer dom och vara höga.
    Wac0, i de fallen där dräggen snor & förstör bilarna så påverkas inte premierna i hänseendet om bilen är skenförsäkrad eller ej. Det är ju oftast inte "ägaren" som är orsak då. Utan det är i de fallen där det sker olyckor med förare som borde varit ägare som sitter i skenförsäkrade bilar som kostnaderna ökar.

    Försäkringsbolagen har ju uppmärksammat den ökande delen av skenförsäkringar så de är mer uppmärksamma i dagens läge.

    Den sanna vekrligheten är ju sådan att har man inte råd så får man vänta med att köpa. Visst är det tråkigt men så är det.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    133
    Att betala 2x- 3x så mycket för samma försäkring bara för att man är under 25 är helt absurt. Som att man skulle köra så mycket säkrare bara för att man fyller 25.
    Hade det varit en vettig premie kanske fler hade betalat.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    259
    Medlem#
    4881
    Försäkringsbedrägeri ligger i betraktarens ögon. En man och en kvinna bor tillsammans. Bilen står på kvinnan. Ska mannen inte få låna bilen, och om han krockar så ramlar himlen ner över våra huvuden? Skulle inte tro det.

    Det fungerar precis så i dessa beskrivningar. Ska en pappa inte få låna ut "sin" bil till sin son hur mycket han vill? Eller är det FB som ska bestämma?

    Sist jag kollade då det gäller skadegörelse så är ju varken grabben eller farsgubben förare. Bilen är ju tom, så det kan knappast vålla problem.
    900 Aero -87, 3" avgas resten orginal.
    Citroën BX 14 -91 - Vinterräsern. Extrautrustad med Momo-växelspaksknopp!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    136
    Inom samma familj får man givetvis använda samma bil / försäkring.

    Sam det skrevs tidigare så kollar bolagen upp vem som är huvudsaklig brukare av fordonet. Den personen skall stå som ägare !!

    Anledning till att unga har högre premier är att dom krockar MER, Sken försäkringar drar då upp de yngres olyckstatiskt till oss äldre som då får högre premier = även ni unga om ni någon gång vill ha bilen på er själva!!

    Misstänker bolagen en sken försäkring så kollar dom upp det stenhårt. Händer då och då att unga människor med "felaktig" försäkring blir utan ersättning. Inte så kul med en bil som man kanske har avbetalningar och allt på
    (Jobbar på en fullservice anläggning till annat märke, så jag har daglig kontakt med plåtverkstad som man får höra detta av)

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Det är inte kul att betala bilens värde varje år i försäkring (ofta mer).
    Det är inte kul att betala bensinräkningen heller, men det kostar att ha bil. Har man inte råd får man helt enkelt avstå!

    Sköt försäkringarna på ärligt vis, det tjänar vi alla på.
    Kör inte för fort, kör inte bil i onödan, varför inte sälja bilen ? Blir du skadad i en olycka eller något så kostar du mig pengar.

    Drick inte alkohol, risken för att du gör något dumt och kostar mig pengar ökar då.

    Rök eller snusa inte eller något annat skadligt heller, det kan kosta mig några kronor.


    Sen tror jag faktiskt inte premierna ökar speciellt mycket pga. att folk tecknar bilen på sin mor/far/mormor/farmor/farfar/bror/syster/flickvän etc. etc.

    Det är idioter som snor och vandaliserar som kostar oss bilägare massa onödiga pengar i försäkringspremier. Tycker premierna är helt orimliga. När jag köper mig en bil som kostar mindre att försäkra än halva bilens värde, då ska jag ha bilen skriven på mig själv. Tills dess ska jag fortsätta ruinera dig.

    Sen är det väl knappast mitt fel att andra unga kör som idioter och ser till att min premie blir orimligt hög isf, om jag nu ska resonera på samma sätt som dig.

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av apan
    Försäkringsbedrägeri ligger i betraktarens ögon.
    Hehe. Försök säga det till FB...

    FB är av födsel och ohejdad vana ovilliga att gödsla försäkringstagare med pengar, ser de en chans att låta bli så tar de den. Har de skäl att misstänka att försäkringstagare ej är identisk med den som har "ekonomiskt intresse" i bilen så blir det tji pengar..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. saab 9-3 skadegörelse
    Av Asene i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 17:44
  2. skada pga inbrottsförsök, ta det som skadegörelse?
    Av termos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 08:09
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 15:49
  4. Inbrott i bilen,tak sönderskurit.Hjälp med vad man ska göra?
    Av storfredda i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 11:32
  5. Vad ska jag göra med bilen?????
    Av Tobias L i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •