Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vilka olika originalmodeller av tryckklockor finns det???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262

    Vilka olika originalmodeller av tryckklockor finns det???

    Min tryckklocka är kass. En ny originalklocka till 9000 går på 2275 spänn!Bilmeken intill jobbet byter Saab-turbos varje dag, mycket på 9-5or. Är det nåt som passar även till en 9000? För isf kan jag ta en begagnad klocka, typ 10.000 mil. Eller kommer den också ge med sig förr eller senare? Borde jag köpa något som är starkare istället? Steg 3
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Köp en forge klocka från maptun, känner många som kör med den funkar klockrent!

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info.php?id=1701

    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Fortfarande lite dyrt. Behövs verkligen en förstärkt klocka till Steg 3? Ny klocka hänger ju med först i maptuns steg 4.

    Men 9-5or med T25 borde väl använda likadana klockor som på 9000 med T25? Tycker det ser ut att passa fysiskt iaf. Men är det SAMMA klocka? Eller klarar dom åtminstone samma tryck?
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    9-5or har GT17 eller TD04. Om du har en T25 så sitter sånna på 9-3 fram till 00 (på 00 endast 154hk) och alla ng900.
    Bäst är ju att leta efter klockan på en 99a 9-3 med 200hk, då är det förstärkt klocka redan orginal.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    Men är det SAMMA klocka? Eller klarar dom åtminstone samma tryck?
    Du kan hänga dit vilken klocka som helst bara den håller GLT 0.4bar och inte skenar på högre varv.
    Så testa med en 9-5 du.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Fick låna en skuren turbo från bilverkstan som dom precis hade plockat ur en 9-3a av okänd årsmodell. En GT17 var det iaf. Bilen har gått 9000 mil. Fick kapa lite på stången och haken men sen satt det som gjutet.

    När jag jämförde min gamla klocka och den nya så hade den nya ca 5mm mer slaglängd på armen. Det känns som att det borde vara samma i och med att själva klockan är precis lika stor. Fick för mig att det hade lite att göra med att den gamla jag hade betedde sig så konstigt. Fick justera ut den ända tills förspänningen var helt borta för att få rätt GLT.

    Hur som helst.. jag justerade GLT till 0,4 med den nya klockan och bilen har aldrig laddat så jämnt och fint förut! Dock så sjunker faktiskt GLT ändå från stabila 0,4 till 0,3 som lägst vid varvstoppet. Inte alls lika illa som med gamla klockan, och det börjar inte dala lika tidigt, men ändå lite halvdrygt. Men det kanske å andra sidan är normalt? Att jag behöver en hårdare fjäder?

    Det var helt klart värt det iaf. 300 spänn fick jag ge för tryckklockan. Jämfört med 3000 kr ny. Och 1800 för Forge's förstärkta. Antingen köper jag hårdare fjäder och stoppar i själv eller så lämnar jag in den. I vilket fall blir det mkt billigare än något annat alternativ jag kunnat välja.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Kan säga att en förstärkt WG klocka är att rekomendera på alla trimmade bilar.
    de är stor skillnad och dom håller trycket mycket bättre på högre varv och speciellt på T25.
    Men då kan de även vara lämpligt att anpassa program varan.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    Dock så sjunker faktiskt GLT ändå från stabila 0,4 till 0,3 som lägst vid varvstoppet. Inte alls lika illa som med gamla klockan, och det börjar inte dala lika tidigt, men ändå lite halvdrygt. Men det kanske å andra sidan är normalt? Att jag behöver en hårdare fjäder?
    Jag skulle testa med en "smyghöjning" till 0.45bar, brukar funka fint.

    O när du endå pratar pengar och funderar på en starkare klocka så kan jag tipsa om att en påhängsfjäder av rätt fjäderkonstant funkar precis lika bra.
    Gäller bara att hitta rätt fjäder men det känns som det kan vara värt den tiden det tar att hitta en och testa fram rätt längd/inställning för pengarna man sparar.
    Kör 18T original med påhängsfjäder på min som ger ett stabilt GLT på 0.6 genom hela registret, peeeerfekt

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Intressant. Finns ju inget att förlora i att experimentera med externa fjädrar. Ska testa i veckan!
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Har testat lite med fjädrar nu. Har en fjäder som jag succesivt kortat och provkört.

    Började med GLT 0,4. Sen hängde jag på fjädern och fick 0,5, men fortfarande med dalande tryck. Kortade lite till fick 0,55. Kortade ännu mer och fick 0,6 men fortfarande dalande tryck. GLT sjunker fortfarande med drygt 1 hekto vid varvstoppet oavsett hur hård fjäder jag monterar.

    Tänkte testa justera ned GLT till 0,4 igen, fast med fjädern monterad. Dock är jag tveksam till hur det kommer fungera. Tror inte att wastegaten kommer klara att stänga helt i och med att jag kommer få skruva ut stången X antal varv. Ligger på ett par mm förspänning på originalklockan just nu och får 0,4 bar. Dvs helt normalt.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Fast om du har en orginal T25 och 2,3-motorn så har jag för mig att den inte pallar hålla trycket ändå, den orkar inte flåsa in så mycket luft.
    Vid 6500rpm ska 2,3 ha 7475 liter luft/minut vid 0 i överladd. Vid 0,5 överladd ska den ha 11,2 kubik i minuten, vid 1bar överladd ska den ha nästan 15 kubik i minuten.
    Alltså, 125 liter/sekund vid 0,5 överladd. Fasen vet om T25an pallar det?

Liknande ämnen

  1. vilka olika tryckpattor och lameller sitter de i olika 9000?
    Av tummen87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 23:48
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 14:15
  3. Vilka olika ljud finns det när man låser?
    Av Skånesaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •