Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: kylvätska..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    387
    Medlem#
    5159

    kylvätska..

    Undrar vilken kylvätska det ska vara i min 9-3 Aero -02... fick ett felmeddelande på siden idag att jag skulle fylla på det...

    är det någon speciell? vilken färg?

    jag stängde av bilen och startade den efteråt, då kom det inte upp något felmedd. i sid:en.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    387
    Medlem#
    5159
    upp!

    någon som kan ge svar på vilken kylvätska det ska vara i bilen?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 279
    Hm, kan inte ge dig något svar på frågan.

    Varnar den för låg kylvätskenivå så skulle åtminstonde jag fundera på varför det är låg kylvätskenivå och inte bara fylla på.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888

    Re: kylvätska..

    Citat Ursprungligen postat av Kallegogo
    Undrar vilken kylvätska det ska vara i min 9-3 Aero -02... fick ett felmeddelande på siden idag att jag skulle fylla på det...

    är det någon speciell? vilken färg?

    jag stängde av bilen och startade den efteråt, då kom det inte upp något felmedd. i sid:en.
    Nu är ju jag ingen expert, men bilen jag tror kommer med den blå. Om man lämnar in den på Saab här i Gävle får man den röda. Den är dock lite dyrare, men passar för båda användningsområdena. Men kolla bara vilken färg du ha på den nu så ser du ju rätt snart...

    Dock vill jag påminna om Wikanders inlägg: Varför har den sjunkit? Har du en topplockspackning på gång, tro? Eller läckage?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    387
    Medlem#
    5159

    Re: kylvätska..

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Kallegogo
    Undrar vilken kylvätska det ska vara i min 9-3 Aero -02... fick ett felmeddelande på siden idag att jag skulle fylla på det...

    är det någon speciell? vilken färg?

    jag stängde av bilen och startade den efteråt, då kom det inte upp något felmedd. i sid:en.
    Nu är ju jag ingen expert, men bilen jag tror kommer med den blå. Om man lämnar in den på Saab här i Gävle får man den röda. Den är dock lite dyrare, men passar för båda användningsområdena. Men kolla bara vilken färg du ha på den nu så ser du ju rätt snart...

    Dock vill jag påminna om Wikanders inlägg: Varför har den sjunkit? Har du en topplockspackning på gång, tro? Eller läckage?

    jag kollade upp färgen som låg i behållaren idag, den var röd..

    jag ställer mig också frågan om vart resten har tagit vägen.. jag servade den för 3 veckor sedan, och bilmecken sa att bilen var torr och fin, inga oljeläckage eller dylikt, så jag undrar vad som hänt liksom..
    går det på garantin?
    det är en -02 med 9750 mil på mätaren...

  6. #6
    Hejsan


    Kan vara en O-ring vid värmepaketet eller vid vatten pumpen som läcker , eller det värsta är ju om topppackning har gått

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan


    Kan vara en O-ring vid värmepaketet eller vid vatten pumpen som läcker , eller det värsta är ju om topppackning har gått
    Ja, just det... Det tipsade de om när jag hade samma problem. Tydligen kan den däringa O-ringen vara lite knepig att se om den läcker om jag inte minns fel.

    Ang. garantin så vet jag faktiskt inte, men det låter ju inte alls otroligt om det skulle funka att ta den på det. Annars har du väl maskinskadeförsäkring. Den gäller väl till 10.000 mil (eller 15.000 om du har Saab Försäkring). Kolla!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    387
    Medlem#
    5159
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan


    Kan vara en O-ring vid värmepaketet eller vid vatten pumpen som läcker , eller det värsta är ju om topppackning har gått
    Ja, just det... Det tipsade de om när jag hade samma problem. Tydligen kan den däringa O-ringen vara lite knepig att se om den läcker om jag inte minns fel.

    Ang. garantin så vet jag faktiskt inte, men det låter ju inte alls otroligt om det skulle funka att ta den på det. Annars har du väl maskinskadeförsäkring. Den gäller väl till 10.000 mil (eller 15.000 om du har Saab Försäkring). Kolla!
    Det är helt klart värt att kollas upp detta!

    tackar för infon boys!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    31

    Kylvätskeläckage 9-3

    Tydligen fler än jag som har samma problem - kylvätskan försvinner sakta utan synbart dropp. Min har läckt lite i 1 år nu. Senast har nu på 2 månader gått från fullt till nästan tom expansionskärl (kall, utan tryck förstås). Fyllde Bars leak 4/9...Tipsen tycks vara att a) antingen läcker en o-ring i värmepaketet - eller också b) topplockspackningen.

    Men ingen verkar ha löst problemet ?!

    Nu undrar jag
    - VAR SITTER DEN FÖRB. O-ringen - och vart läcker det - in i kupén eller ut ?
    - Går det att komma åt att lägga en trasa för at kolla ?
    - Måste jag montera ur hela värmarpaketet & AC för at fixa detta (verkar stökigt minst sagt) ?
    - Om man nu skall köra med "spårningsvätska" - går det att belysa/se vid värmarpaketet ?

    Har Saab skrivit något om detta ?
    :(
    Saab 9-5 Aero -04
    9-3 -01 "Nordic" (skrotad)
    Alfor...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Tydligen fler än jag som har samma problem - kylvätskan försvinner sakta utan synbart dropp. Min har läckt lite i 1 år nu. Senast har nu på 2 månader gått från fullt till nästan tom expansionskärl (kall, utan tryck förstås). Fyllde Bars leak 4/9...Tipsen tycks vara att a) antingen läcker en o-ring i värmepaketet - eller också b) topplockspackningen.

    Men ingen verkar ha löst problemet ?!
    Vet ej om denna är moterad på 9-3, men läs denna tråd.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=15
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

Liknande ämnen

  1. Låg kylvätska
    Av BillyBragg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 13:50
  2. Kylvätska
    Av zRo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 15:35
  3. Kylvätska ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 16:29
  4. kylvätska
    Av dodol i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 08:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •