Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: kina ic i saab 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230

    kina ic i saab 9000

    hej jag skall sätta i en kina ic i min 9000 2,3t 1997 de jag undrar över hur ni har bygt jag tänkte sätta ic.n framför ac kylaren eller är det dumt ? för det sitter ju tvärt om orginal sen undrar jag om det är någon som har lite bygg bilder?

    der är för övrigt den stora ic.n som kl racing säljer
    600*300*76 har jag för mig
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230
    ingen som har kina ic i sin 9000?
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Jag har ingen kina-IC men att sätta IC framför AC:t är i och för sig inget problem.

    Men om du har ett cellpaket som är 600 brett blir det nog till att ta fram snickartalangerna...

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230
    så nu har jag mått upp gifter

    Mått:
    Bredd överkant inklusive anslutningar 63cm
    Bredd nederkant 50 cm
    Höjd 30cm
    Tjocklek 7,8cm
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 153
    Jag har gjort exakt detta du vill göra, med precis samma IC, och tog 50 bilder under tiden. De är totalt på 7,9 Mb tillsammans. Kan jag maila dom till dig eller kan jag lägga upp dom nån stans?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Jag har gjort exakt detta du vill göra, med precis samma IC, och tog 50 bilder under tiden. De är totalt på 7,9 Mb tillsammans. Kan jag maila dom till dig eller kan jag lägga upp dom nån stans?
    http://www.imageshack.us/index.php
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    466
    Inga problem kolla min garaget länk


    /Stefan.
    9000 Aero Silver MapTun Performance
    Bilar utan turbo suger!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230
    jag tackar för svar
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 058
    Både jag och Urban har monterat kina ic i våra 9000cc aeros. Vi gjorde på 2olika sätt också. Bild på min finns i garaget länken..

    Mvh

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Ursäkta för att jag inkräktar på din tråd här 9000 a50 maptun steg 3

    Har märkt nu att min ac kylare håller dom små grejerna som sitter i mitten av den.. hur ska man beskriva dom?
    aja.. dom håller på att lossna iallafall och hänger nedanför bilen så jag har klippt till nästan alla så jag har kvar 3 fjärdedelar av nätet..
    var tror ni man kan få tag på en ny kylare? komplett med fästen och allt.. för jag tror jag har gängat sönder dom när jag tvångsdrog den med en rörtång :P

    sedan var kan man få tag på en kina ic ? har tänkt börja skruva lite i motorn och trimma den lite
    Volvo S80 T5 -+- saab 9-3 SS 2.0T
    BMW 320tdi - Och min favorit av dessa är?
    borde egentligen köpt mig en cheva

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Sterran
    Inga problem kolla min garaget länk


    /Stefan.
    Lyfter en gammal tråd, då jag precis håller på att svettas med montering av 600x300x76mm Kina-IC´n. Problemet gäller frigången mellan IC och kondensorn. Vill göra en seriös montering med IC´n monterad gummiupphängd och satt så det inte skaver nånstans mellan IC´n och kringliggande detaljer.

    Jag har hittills gjort följande:

    #1 Flyttat kondensorn bakåt och monterat den mot vattenkylaren med de skruvar som sitter i de nedre båda hörnen samt (ska) tillverkat ett nytt fäste till det övre så att kondensorn ligger parallellt med kylaren hela vägen. så långt allt bra och kondensorn sitter alltså på den plats original-IC´n satt.

    #2 Har kapat av yttre delen de båda nedre subframe/chassiefästena, detta för att rören till kondensorn skall gå fritt vilket de också gör, de nedre fästhålen (med gummigenoföringarna) för vattenkylaren sitter fortfarande på "original"-plats.

    #3 Problemet blir när ic´n skall klämmas på plats, Lite lätt kapning i sidoplåtarna i karossen kanske behövs, men det stora problemet är att det tar i kondensorn! På den nedre röranslutningen(kondensorn) sitter det en sexkantskruv på framsidan vilken jag antar är en alternativ köldmedie-anslutning av kondensoröret. Denna skruv trycker rakt in i IC´n och skulle antagligen skava hål i IC´n med tiden om det monteras så.

    Jag kan se några alternativa lösningar på problemet:

    #1 Att sätta en distans i det övre fästet för kylarpaketet och fila lite i de nedre fästerna så att hela kylar/kondensorpaket flyttas några millimeter bakåt.
    #2 Ta vinkelkapen och planslipa skruven på kondensoranslutningen, risken är ju då förståss köldmedieläckage.
    #3 Kombination av båda ovan
    #4 Kapa ur lite grand stötfångarbalken i fronten så att IC´n kan gå fritt framåt, detta vill jag helst undvika göra.

    Hur har ni löst detta på era bilar?
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    87
    Tjenare, förlåt om jag e OT å så nu men jag har en liten fråga bara.
    Vad är en kina ic? Alltså vad är det för skillnad på en sådan och en vanlig ic?

    Frågar man inget får man inget veta

  14. #14
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 495
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Albin_9000
    Tjenare, förlåt om jag e OT å så nu men jag har en liten fråga bara.
    Vad är en kina ic? Alltså vad är det för skillnad på en sådan och en vanlig ic?

    Frågar man inget får man inget veta
    Vi har haft en del intercooler gruppköp här på stcs-forumet ifrån kina, och dessa har fått namnet "kina-ic". Vissa är t.o.m. måttanpassade för Saab 9000 / ng900,og9-3.

    Sen finns det firmor som säljer billiga universal intercoolers tillverkade i kina.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Albin_9000
    Tjenare, förlåt om jag e OT å så nu men jag har en liten fråga bara.
    Vad är en kina ic? Alltså vad är det för skillnad på en sådan och en vanlig ic?

    Frågar man inget får man inget veta
    I mitt fall handlar det om denna "universal-IC" http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=723
    Alltså inte det minsta måttanpassad

    Sterran i inläggen ovan och flera andra har dock denna monterad, så det har ju gjorts förr.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Citat Ursprungligen postat av Albin_9000
    Tjenare, förlåt om jag e OT å så nu men jag har en liten fråga bara.
    Vad är en kina ic? Alltså vad är det för skillnad på en sådan och en vanlig ic?

    Frågar man inget får man inget veta
    I mitt fall handlar det om denna "universal-IC" http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=723
    Alltså inte det minsta måttanpassad

    Sterran i inläggen ovan och flera andra har dock denna monterad, så det har ju gjorts förr.

    Jag har trocklat dit en 62mm tock ic på min och det är enligt mig MAX om man inte ska ta bort AC-kyl eller böörja kapa i saker.

    Var väääääldigt försiktig med allt du gör med AC-kylet jag hade nämlige sönder mitt när jag tryckte dit IC:n.

    Det bäste e o använda en tunnare IC som istället har samma area som orginal då blir det betyligt enklare.

    Annars i ditt fal så får du försöka flytta bak hela kylpaketet ca 15-20mm.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    87
    okej då vet jag : tack för det hehe

    mvh Albin

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    319
    [quote=M.L][quotemAero]
    Citat Ursprungligen postat av Albin_9000":1266tr3h]Tjenare, förlåt om jag e OT å så nu men jag har en liten fråga bara.
    Vad är en kina ic? Alltså vad är det för skillnad på en sådan och en vanlig ic?

    Frågar man inget får man inget veta :blush:[/quote]

    I mitt fall handlar det om denna "universal-IC" [url="http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=723
    http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=723[/url]
    Alltså inte det minsta måttanpassad

    Sterran i inläggen ovan och flera andra har dock denna monterad, så det har ju gjorts förr.

    Jag har trocklat dit en 62mm tock ic på min och det är enligt mig MAX om man inte ska ta bort AC-kyl eller böörja kapa i saker.

    Var väääääldigt försiktig med allt du gör med AC-kylet jag hade nämlige sönder mitt när jag tryckte dit IC:n.

    Det bäste e o använda en tunnare IC som istället har samma area som orginal då blir det betyligt enklare.

    Annars i ditt fal så får du försöka flytta bak hela kylpaketet ca 15-20mm.[/quote:1266tr3h]

    Tror faktiskt det kan gå... Har nu filat bakåt, samt naggat lite i gummit på de nedre subframefästerna (som kylarens piggar sitter i) samt lagt en distans på 12-13mm bakom gummit i de övre kylarfästet. Hela kylar/kondensorpaketet har på så sätt flyttats 12-13mm bakåt. får se om det räcker.

    Kan se att det finns problem med att det övre kondensoröret skaver emot oljekylet, men det kanske går att böja till lite eller kläs med industrigummi i samband med tömning/tryckrpovning/fyllning som jag ändå hade planerat göra innan sommarhettan.

    Det ser nu ut som att IC´n ska kunna monteras fritt. Ska tillverka fästen för IC´n imorgon så får vi se hur det blir. Men värst mycket marginal är det inte!.

    Var har du köpte du din 62mm tjock IC nånstans?
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    lite nyfiken på hur ni gjort med slangar å dylikt ? vilka modeller ni använt för att det ska passa och tryckrören å det
    Nissan sunny gti-r

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av tobbe_n
    lite nyfiken på hur ni gjort med slangar å dylikt ? vilka modeller ni använt för att det ska passa och tryckrören å det
    Vi har använt orginalrör o sen kapat till bitar av andra orginalrör som vi knackat kant på sen skarvat med orginalIC rör så det ser snyggt o prydligt ut och funkar kalas.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. Beijing C71 - en Saab 9-5 byggd i Kina
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 15:44
  2. Finns det Kina-grenrör till 9000?
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 16:02
  3. kina ic?
    Av *star* i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 22:15
  4. kina ic
    Av freddy_crueger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 14:48
  5. Kina IC på 9000 CC Aero
    Av SaabAero i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •