Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: oljeläckage under motorn

  1. #1

    oljeläckage under motorn

    Hallå detta är mitt första inlägg här på forumet . Jag har en Saab 900T -96 års modell och den har speedparts steg 3 och så har jag sportkoppling.Nu är det så här igår när jag stannade bilen på jobbet va det en rejäl pöl olja under motorn det var förmodlingen växellådsolja den var bra lik den och den luktade så . nu undrar jag vad det läckaget kan komma ifrån för att ingen av drivaxlarna läcker olja det ser ut som det är vid den dära inspektionsluckan mot svänghjulet det kommer ifrån...
    Tacksam för svar Adam

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    Grattis till ditt inköp och välkommen hit

    hade jag varit dej hade jag tvättat bilen med avfettningsmedel under och även över men akta DI kasseten och gör detta med avfättningsmedel och sen högtryckstvätt. sen kör du bilen en liten sväng och sen upp på lyft om du har tillgång till en sådan annars bara att pumpa upp bilen och öppna huven och se om du kan se vart det kommer i från.

    Lycka till
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  3. #3
    ok tackar ska göra ett försök.Vart tycker ni att man ska köpa en ny växellåda om jag måste byta den ???

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 566
    Medlem#
    4156
    Välkommen!


    Citat Ursprungligen postat av Flygteknikern
    ok tackar ska göra ett försök.Vart tycker ni att man ska köpa en ny växellåda om jag måste byta den ???
    SDCC ( http://www.sdcc.se/ ), eller sök på bildelsbasen.se, alternativt håll ögon och öron öppna på blocket och på annonsdelen på forumet. Ibland dyker det upp grejor.


    Men spring inte och köp en växellåda på en gång, utan kolla upp varifrån det läcker först.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    ok det kan ju vara smart att kolla upp den befintliga lådan har man tur kanske man inte behöver byta låda...

  6. #6
    Någon som vet om 2,3l växellådan passar eller måste jag köpa en Turbolåda ???

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Växelådsoljan är nästan likadan som motoroljan.
    Vet inte hur det är på 900 men på 9000 passar alla lådor alla modeller, det enda man ska göra är se till så man har rätt medbringare till drivaxeln men sånna problem finns inte på 900:an då dom har medbringare som man bänder loss från lådan.

    Ett vanligt läckage är packboxen som sitter bakom svänghjulet.
    Läcker det mycket olja så e de lätt att ha koll på oljenivån i växelådan och motorn så ser du vart det försvinner från och så vet du vad som läcker, enkelt?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    ok för det läcker igen inspektionsplåten mot svänghjulet.Men oljan är lite genomskinlig och luktar fränt. Men motoroljan är i nivå så jag hoppas inte att det är nå skit med motorn..

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Flygteknikern
    ok för det läcker igen inspektionsplåten mot svänghjulet.Men oljan är lite genomskinlig och luktar fränt. Men motoroljan är i nivå så jag hoppas inte att det är nå skit med motorn..
    Jämför färgen på oljan som läcker med färgen på stickan så vet du om det är den.

    Kanske kan jämföra med färgen på kopplings/bromsvätskan med kan ju vara så att det e sånnt som läcker ut där med om du har hydraulisk koppling annar e de lådolja och den bör då komma ut vid ingående axel som man kan byta packning på.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #10
    jo det är inte motorolja men jag upptäckte att när jag startade bilen och la mig under och kollade så ramlade en lite aluminium bit ut från lådan ca 1X1cm stor så jag antar att nått är trasigt inne mot själva huset . Men hur blir det med kopplingen då den lär ju vara full i växellådsolja??? ska man kanske ta bromsrengöring och göra ren den??

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Flygteknikern
    jo det är inte motorolja men jag upptäckte att när jag startade bilen och la mig under och kollade så ramlade en lite aluminium bit ut från lådan ca 1X1cm stor så jag antar att nått är trasigt inne mot själva huset . Men hur blir det med kopplingen då den lär ju vara full i växellådsolja??? ska man kanske ta bromsrengöring och göra ren den??
    Happ, då e de hål i lådan helt enkelt.

    Kopplingen kan du rengöra med nått medel.

    Har själv rasat massvis med lådor på min 9000 och jag har bara torkat bort oljan som hastigast och sen slängt ihop den och den har funkat som den ska men man ska säkert rengöra det ordntligt o inte slarva som jag.

    Du kanske skulle fundera på att byta koppling om den har gått långt med nuvarande och renovera slavcylindern också under förutsättning att din koppling är hydraulisk då.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    nä men jag har bytt koppling nyligt så den är fräch och så har jag mekanisk koppling så nå sånt behöver jag nog inte investera i

  13. #13
    M.L du hade rätt. Rev till slut ner lådan idag och såg ett hål i huset till vänster om urtrampningslagret som va 2cm långt 1,5cm brett..Nå tycker ni att jag ska byta låda nu eller???? Ps det låg även lite kuggar utanför hålet!


    Tacksamm för svar

    Adam

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Flygteknikern
    M.L du hade rätt. Rev till slut ner lådan idag och såg ett hål i huset till vänster om urtrampningslagret som va 2cm långt 1,5cm brett..Nå tycker ni att jag ska byta låda nu eller???? Ps det låg även lite kuggar utanför hålet!


    Tacksamm för svar

    Adam

    hehe, sånna hål har jag gjort många, hade även kuggar innuti tryckplattan som var ett helt helvete att få bort...

    lådorna går att svetsa o renovera men det e dyrt som tusan, byt låda! eller köp en ny o renovera och uppdatera
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #15
    hehe jasså du är också en jävel på att gasa?? Jo jag ska ut på jakt imorrn efter en annan låda...lika bra det...

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Flygteknikern
    hehe jasså du är också en jävel på att gasa?? Jo jag ska ut på jakt imorrn efter en annan låda...lika bra det...

    kolla min projektråd i min signatur..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #17
    jaa det finns dom som kan..Intressant bygge

  18. #18
    Lite bilder på min rasade låda.





  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Har du hittat låda?
    Ett tips är att leta efter en låda som är från en bil tillverkad aug 1996 och senare, då kom den symetriska diffen som håller bättre än dom tidigare lådorna.
    En viggen-låda passar också med lite andra delar och modds.

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  20. #20
    Faan grabbar hade skittur nu. Hittade en saablåda i Lindesberg till en 900T -96 som hade gått iof20000 mil men det va den ända turbolådan jag lyckats fått tag i efter allt letande så jag är supernöjd nu...

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0t 184hk oljeläckage på baksidan av motorn.
    Av jdahlin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 14:52
  2. 95 MY01 Oljeläckage vänster sida på motorn (Bilder)
    Av Winbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 12:17
  3. Oljeläckage kring motorn
    Av Lillsven i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 19:13
  4. Märkligt(?) oljeläckage i motorn
    Av wete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •