Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kass tryckklocka, men har lite funderingar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    258

    Kass tryckklocka, men har lite funderingar

    Min tryckklocka har gått ner sig under vintervilan tror jag. GLT sjunker med varvet. Funderar på att hitta en fjäder och hänga på utvändigt för att se vad som händer. Har givetvis graderad laddtrycksmätare. Är det bara dumt, eller duger det som tillfällig lösning? Läste en tråd om nån som hade tagit en fjäder från en gammal bordslampa.

    Hade lite andra funderingar också. Jag skulle justera ner GLT lite idag. Låg på 0,45, men skulle ner till 0,4 som det ska vara. Ställde 2 varv på stången och fick ~0,39 bar (innan trycket börjar dala). Men jag upptäckte en sak när jag skruvade ut stången. Det blev inte att ligga i spänn med wastegate-porten längre. Så det skramlade och levde fan om wg-armen av motorvibrationerna. Beror det på att klockan är sliten det också? Testade vrida in den 1 varv men det skramlade fortfarande. Enda stället den är tyst på är just på 0,45 bar. Men så ska det väl inte vara? Antar att det beror på klockan. Eller?
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Svårt att få ett jämnt och bra ladd med två fjädrar.
    Labbade med det för att höja mitt GLT.
    Provade även med dubbla WG-dosor ett tag.

    Till slut så kapades WG-dosan upp och en fjäder modell "ventilfjäder" stoppades i.
    Fick då fin-fina 1.0-1.1 i GLT. Funkade då och funkar fortfarande.

    Tipset är att byta fjäder eller hela WG-dosan för att få bra resultat.

    Lycka till.
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    258
    Okej. Vad ska jag ha för klocka då? Duger det med original? Jag kommer troligtvis inte gå över steg 3 som jag har nu.

    För visst är den väl kass iaf? Håller inte GLT och det går inte att ha någon förspänning på stången om jag ska ha rätt GLT, för jag måste skruva ut den så långt för att få ner laddet.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

Liknande ämnen

  1. Lite funderingar ang däck!
    Av Eindpeng i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 22:17
  2. Lite APC funderingar...
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •