Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Besynnerligt uppförande T7-motor

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Besynnerligt uppförande T7-motor

    Min cabbe har börjat bete sig konstigt.
    Den laddar bara halva gula upp till ca 4000rpm, sen stiger nålen upp emot gränsen gul/röd. Det känns också som den tvekar lite då och då när man ger gas.
    Var ute och kollade med en Tech2a och maxladdet igår låg runt 0,9 vilket skulle väl kunna vara rätt. Sen kollade vi på differensen begärd och verklig luftmassa och det låg inom 5% + eller -.
    Den gick helt klart bättre förra veckan när jag hämtade den den blev sämre mot slutet av förra veckan. Kan ju vara inbillning, men jag har ju för mig att oavsett när man trampar pelle i botten så ska mätaren visa gränsen gul/röd eftersom det ändå inte har med laddet att göra? Ja, undantaget kanske etta å tvåan då, men trean och uppåt.

    Motorn ifråga är en T7a, 185hk i en 9-3a från 2000. DI-kassetten ser ny ut, men det kan ju ha att göra med att bilen bara gått 5000 mil. Stiften vet jag inget om. Dock tycker jag att differensen mellan begärd och verklig luftmassa borde diffa mer om det är något problem där?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Besynnerligt uppförande T7-motor

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Min cabbe har börjat bete sig konstigt.
    Den laddar bara halva gula upp till ca 4000rpm, sen stiger nålen upp emot gränsen gul/röd. Det känns också som den tvekar lite då och då när man ger gas.
    Var ute och kollade med en Tech2a och maxladdet igår låg runt 0,9 vilket skulle väl kunna vara rätt. Sen kollade vi på differensen begärd och verklig luftmassa och det låg inom 5% + eller -.
    Den gick helt klart bättre förra veckan när jag hämtade den den blev sämre mot slutet av förra veckan. Kan ju vara inbillning, men jag har ju för mig att oavsett när man trampar pelle i botten så ska mätaren visa gränsen gul/röd eftersom det ändå inte har med laddet att göra? Ja, undantaget kanske etta å tvåan då, men trean och uppåt.

    Motorn ifråga är en T7a, 185hk i en 9-3a från 2000. DI-kassetten ser ny ut, men det kan ju ha att göra med att bilen bara gått 5000 mil. Stiften vet jag inget om. Dock tycker jag att differensen mellan begärd och verklig luftmassa borde diffa mer om det är något problem där?
    Byt mjukvara

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ingen dum idé hörrudu, hur gör man då?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ingen dum idé hörrudu, hur gör man då?
    Tre alternativ.
    1. Uppgradering hos Saab till ny std mjukvara.
    2. Betala någon trimfirma
    3. Få det gratis/billigare mot att du blir en fanboy.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ingen dum idé hörrudu, hur gör man då?
    Hur stor skillnad i temp ute?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av Sasse

    Hur stor skillnad i temp ute?

    Mvh Sasse
    Är det en rent filosofisk fråga?

    Skillnad i temp ute... Hmm, låt se, skillnad mot igår? Skillnad mot min kroppstemperatur, eller något helt annat?

    Jag svarar JA på den frågan, och det är jag rätt säker på faktiskt!

    Fanboy? Du måste skämta? Jag är ju deras bitch ju!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    240
    Finns det nyare mjukvara???? (T7 185hk 2000)
    om så är fallet vad är bättre med den nya, skillnad??
    SAAB TONAFISH POWER
    SAAB 9-3´08 Biopower

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Vad jag förstår så uppgraderas ju SAABs programvara kontinuerligt (konstigt vore ju annars, men visst, T5-utvecklingen är väl rätt död numera). En uppgradering som finns är ju att T7-systemet kan känna igen en DI-kassett som håller på att ge upp och då sätta CE-lampan så man kan byta kassetten innan den rasar och river med sig något annat. Tydligen är det inte längre något som SAAB står till tjänst med utan de ville ha en rätt saftig summa för det jobbet.

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Kan ju vara läge att kolla stiften. Har ju hänt förr att det sitter fel typ.

    En T7 bil kan ju bli lite tråkig vid riktigt varmt väder. Lite BF98 för att testa.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    BF98 har den fått, stiften är ju som sagt av okänd "kvalité", men den skall in på årsservice den 20:e, jag ska säga till att de byter dem då.

    Jag har köpt en MV också (bara för att de är så trevligt billiga till T7or ) men det är ingen här som gissar på att den skulle kunna strula på min? Jag menar, så kul är det ju inte att skruva, ju

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Hade detta fenomen på min 9-3 Aero med originalprogram.
    Ibland gick den nästan bara på grundladd.

    Kan funka med att byta mjukvara/uppdatera!

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Hade detta fenomen på min 9-3 Aero med originalprogram.
    Ibland gick den nästan bara på grundladd.

    Kan funka med att byta mjukvara/uppdatera!
    Jag fick för mig att min 9-5 Aero blev så när man hade tankat. Kan det ha att göra med avluftning eller någonting ?

    Efter en stund hade den adapterat sig igen

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det var värst då.
    Men hörrni, kan man verkligen adaptera en T7a? Eftersom den ändå inte reglerar mot trycket så borde den ju inte kunna adaptera på det sättet iaf. Det kanske är något annat som adapteras? Hallå alla T7-experter?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det var värst då.
    Men hörrni, kan man verkligen adaptera en T7a? Eftersom den ändå inte reglerar mot trycket så borde den ju inte kunna adaptera på det sättet iaf. Det kanske är något annat som adapteras? Hallå alla T7-experter?
    Adapteras helst automagiskt. Vanlig körning i ett par mil. Kan ta upp till 15 mil innan allt är "perfekt", men nån enstaka brukar räcka för att den ska hitta hem efter nollställning. T7 adapteras med hjälp av LMM, bränslereglering och lambdavärden.

    Jag tycker förstås att det lutar åt att wastegaten inte kan reglera. Typ att den kärvar, att slangen e trasig eller att tryckklocken gått sönder. Men jag är ju bara lekman...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Skall adapteras det med

    Jag gjorde en sökning på adaption och drboost samtidigt. Fick ett femtal goa träffar. Bland annat trådar där du själv hade varit inne och kladdat

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Jag tycker förstås att det lutar åt att wastegaten inte kan reglera. Typ att den kärvar, att slangen e trasig eller att tryckklocken gått sönder. Men jag är ju bara lekman...
    Fast om det vore WG:n så borde den ju antingen tokladda eller inte alls. Det som känns så skumt är ju att med TECH2 kan man se att den får den luftmassa den begär. Om turbon laddade fel så skulle det ju vara en stor diskrepans mellan begärd och levererad luftmassa, väl?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Fast om det vore WG:n så borde den ju antingen tokladda eller inte alls. Det som känns så skumt är ju att med TECH2 kan man se att den får den luftmassa den begär. Om turbon laddade fel så skulle det ju vara en stor diskrepans mellan begärd och levererad luftmassa, väl?
    Om det är en läcka i slangen borde den visa sig vid högre laddtryck, tycker jag. Dvs att den inte orkar hålla stängt över 0,9 bar. Men om det är som du säger med begärd luftmassa och vad den får är samma, så skulle jag prova att koppla bort LMM för att se om den felar. Då ska den mäta luftmassa på "T5-vis" mha tryck och temp. Reagerar den exakt lika då är det kanske mjukvara, då... Bara tips från en lekman som sagt...

    [edit] Givetvis kan det ju ha med tempen att göra också. Om det är varmt ute laddar turbobilarna sämre, men det kanske du hade kläm på?[/edit]
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jo, visst gör de, men T7-bilarna skall ju till viss del kompensera för det i motsats till T5orna.
    Dock visar ju inte mätaren i bilen laddtryck utan begärt moment eller hur det nu var och om den inte visar mer än halva gula så börjar man undra, tycker inte bilen jag skall köra så fort eller?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    tycker inte bilen jag skall köra så fort eller?
    Har du inte förstått det redan? Det är en ny funktion i den nya fartkamerorna. De lägger in en momentbegränsning om du är för stressad...

    Skämt åsido; Bilen kan ju faktiskt skydda sig själv genom att sänka laddtrycket när inloppstempen blir för hög. Lägg dig i 90 på landsvägen i någon minut innan du trycker på. Funkar det bättre då? Isåfall har det ju med skyddsmekanismer att göra...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Okej, för att visa vad jag menar så filmade jag "turbo"-mätaren ikväll.
    Detta är en repa från ca 2000-5500rpm på 3an:
    Klicka här
    Lämplig MP4-spelare behövs, typ QuickTime

    Som sagt, lite mer än halva gula, och sen den där konstiga dippen. Kan komm när som helsst och det märks verkligen i draget.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. Uppförande med 9000 svänghjul
    Av Joni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 10:13
  3. Konstigt uppförande värmestolar i ny bil
    Av bduren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 20:26
  4. Konstigt uppförande på 9000 2,0
    Av LO_R1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •