Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skrapande ljud i låga hastig. och stillastående?! 93 -01 185

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275

    Skrapande ljud i låga hastig. och stillastående?! 93 -01 185

    Vad kan det vara, detta började nyligen och uppkommer bara i låga hastigheter ca 0-10 kmh samt vid stillasående..

    Låter som ett metalliskt skrapande som kommer och går..

    Nån som känner igen detta?!
    Gäller 185hästaren föressten..

    Nån som kan rekommendera en vettig saabverkstad i gbg föressten?!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Kom igen nu! Nån av alla mekfantaster måste la ha nån idé?

    Måste man vara en forumräv för att få lite aktivitet här?!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Okaj, ingen som haft nån reflektion än..

    Jag var förbi en verkstad, vi kollade en stund och kom fram till att en pryl satt löst

    Står man framför bilen är den den saken det går en rem till på vänster sidan om motorn, den saken längst ner, tror det va ac kompressorn eller nåt, kan det stämma?

    #Så vad gör man? lämnar snällt in den?

    #Vanligt fel?
    #Och är det dyrt?! (Verkstaden skulle höra av sig när dom kollat runt lite..)

    BTW, hur länke skall man fortsätta denna monologen?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Problem med lagret/kopplingen på AC-kompressorn (oljud)

    Hej!

    Jag har precis råkat ut för exakt samma problem på min mors 9-3 från -98.

    Jag har sökt ett antal trådar här och det finns mycket information, och tillsammans med mina erfarenheter så kan jag komma fram till följande:

    Det sitter en magnetkoppling på AC-kompressorns axel. På denna magnetkoppling sitter sedan remskivan till den stora drivremmen som driver allt (generator, vattenpump, servopump samt flera spännrullar).

    Mors bil lät också som du skriver, ett litet skrapande ljud som hördes mest strax efter att man startat bilen, för att sedan kunna komma och gå lite grann.

    Enligt min analys så är det ett lager inuti denna "koppling" som är slut, jag fick några kulor i handen när jag plockade bort den, från lagret. När magnetkopplingen gör att AC är urkopplad, så snurrar remskivan helt på detta lager, och låter mer. När magnetkopplingen släpper på igen, så belastas AC-axeln mera och det låter mindre.

    Du behöver alltså bara byta denna magnetkoppling, och den heter på SAAB-språk Nr 475 99 81 och kostar där runt 3200 eller så (en kvalificerad gissning).

    Jag kommer att köpa den på www.Avantia.com eller någon av deras återförsäljare. Där står priset 2125 plus moms och frakt. Vet inte om privatpersoner kan handla där, men jag tror det.

    Det är inte så svårt att komma åt lagret. Man tar bort höger innerskärm och lite plastkåpor och sedan drivremmen. En 13-bult och sen en remskiveavdragare så är allt borta. Passa gärna på att kontrollera drivremmens skick också.

    mvh
    /Ulrik
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Japp det va det som var fel, jag fick hjälp att byta det och nu snurrar det som det skall. tack för det svar i alla fall!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Roligt att höra att det ordnade sig!

    Vad betalade du för den nya kopplingen? Köpte du på SAAB?

    mvh
    /u
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Ulrik
    Roligt att höra att det ordnade sig!

    Vad betalade du för den nya kopplingen? Köpte du på SAAB?

    mvh
    /u
    Jag fick det billigt genom en kontakt, en beggad hel kompressor för 1200, den hade gått kanske 200mil..
    Sen jobbet för några hundra. tror jag betalade ca 1600 för allt.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  8. #8
    hej jag har också samma fel på min att lagret i magnet koplingen har havererat så jag undrar hur ni har gjort för att få av motern som håller magnet kopplingen för magnet kopplingen snurar bara för mig /Mvh Andreas Olsson

Liknande ämnen

  1. Vibrerande/klonkande ljud spec hastig/rattutsl. og9-3
    Av Keezo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 23:16
  2. Metalliskt skrapande i låga hastigheter.
    Av RaggeNo1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 16:39
  3. tjutande/gnissel ljud när ja startar från stillastående!
    Av Syltarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 22:57
  4. Klonkande ljud vid hastig vänstersväng?
    Av boyinblue i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 09:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •