Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: ACC fungerar, men endå inte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Timrå / Stockholm
    Inlägg
    3

    ACC fungerar, men endå inte

    Hej!

    Har kikat runt lite på forumet och sett liknande problem som jag har på min 9000 -91:a, men det skiljer sig med att fläkten dör (Min blåser och funkar finfint). I mitt fall så fungerar kylanläggning (Testat genom att helt enkelt lägga handen på röret som går in mot kupén och får köldskador på handen ) men problemet sitter i att det blåser enbart varmluft i kupén.

    Saken är också den att det spelar ingen roll vilken temp jag ställer in, det är samma grad på varmluften som sprutar in. Har testat att köra kalibrering men ingen ändring, rapporterar heller inget fel. Verkar som om den helt enkelt inte vill ställa om sig till att släppa in kall luften. Kan detta också bero på reglerdon eller är det nått annat då?

    Jag har fått för mig att reglerdonet även styr fläkten och därav man märker att den kan ballat ur? Kan det endock vara att det är för lite kylmedel så den dära mojängen (Ventil eller vad det nu heter, har det på tungan :Þ) stängt igen systemet? Den blev konverterad 2004 (Det fanns bara en knapp, ni vet den dära med en snöflinga på innan) helt och hållet samt satte in kontrollpanelen för att kunna styra temperaturen. Hur länge håller sig ett tätt system innan man måste fylla på det?

    Blev lite mycket det hära, men lika bra att fråga allt!

    Mvh

    Daniel

    SAAB, Svoch!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618

    Re: ACC fungerar, men endå inte

    Citat Ursprungligen postat av dabe79
    Hej!

    Har kikat runt lite på forumet och sett liknande problem som jag har på min 9000 -91:a, men det skiljer sig med att fläkten dör (Min blåser och funkar finfint). I mitt fall så fungerar kylanläggning (Testat genom att helt enkelt lägga handen på röret som går in mot kupén och får köldskador på handen ) men problemet sitter i att det blåser enbart varmluft i kupén.

    Saken är också den att det spelar ingen roll vilken temp jag ställer in, det är samma grad på varmluften som sprutar in. Har testat att köra kalibrering men ingen ändring, rapporterar heller inget fel. Verkar som om den helt enkelt inte vill ställa om sig till att släppa in kall luften. Kan detta också bero på reglerdon eller är det nått annat då?

    Jag har fått för mig att reglerdonet även styr fläkten och därav man märker att den kan ballat ur? Kan det endock vara att det är för lite kylmedel så den dära mojängen (Ventil eller vad det nu heter, har det på tungan :Þ) stängt igen systemet? Den blev konverterad 2004 (Det fanns bara en knapp, ni vet den dära med en snöflinga på innan) helt och hållet samt satte in kontrollpanelen för att kunna styra temperaturen. Hur länge håller sig ett tätt system innan man måste fylla på det?

    Blev lite mycket det hära, men lika bra att fråga allt!

    Mvh

    Daniel

    SAAB, Svoch!
    Lite luddiga frågor.
    Men är det en 9000 med acc kan det vara spjällarmen i akvariet som har gått av, eller stegmotorn vid sidan av handskfacket som har lagt av.
    Vet inte riktigt hur det fungerar med manuell ac men om spjället finns med då också borde även spjällarmen som kan gå av finnas.
    Och nån form av mekanik som flyttar spjället efter vad du ställer värmereglaget på.

    Ett tätt system behöver du inte fylla på just för att det är tätt.
    Inte så vanligt med täta system på bilar då.

    Eftersom du har konverterat från R12 till 134 så är ditt ganska säkert inte tätt för 134 molekylerna är mindre så de har lättare att ta sig ut.

    Min 92:a som jag fyllt med 134 brukade kallas för sållet av min kylmedieleverantör, men en fyllning om året var tillräckligt.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Timrå / Stockholm
    Inlägg
    3
    Det stämmer. AC:en fungerar för kyla finns, den leds via slang mot kupén, men den vill lixom inte komma in i själva kupén. Samt att det är samma grad på värmen som kommer ut genom vent oavsett om det står HI eller LO i displayen. Så jag misstänker att det är den som ska reglera om det ska komma värme eller kyla är kaputt. Ska kika imorrn! Tack för svar

    Daniel

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Timrå / Stockholm
    Inlägg
    3
    Tänkte bara informera att jag hittade felet. En liten plastspak hade brutits av pga kärvande spjäll. Denna plastspak reglerade varm/kall luften. Den styrde mixandet av det. Den är belägen mellan torpedväggen och mellanväggen till motorn.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av dabe79
    Tänkte bara informera att jag hittade felet. En liten plastspak hade brutits av pga kärvande spjäll. Denna plastspak reglerade varm/kall luften. Den styrde mixandet av det. Den är belägen mellan torpedväggen och mellanväggen till motorn.
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Men är det en 9000 med acc kan det vara spjällarmen i akvariet som har gått av,
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Intervalltorkare fungerar inte OG9-5 -02
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 23:46
  2. NTK lambdasensor? Fungerar inte?
    Av 170KJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 13:45
  3. Dimljus fungerar inte
    Av xor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •