Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Klargörande ang laddproblem (generator)?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041

    Klargörande ang laddproblem (generator)?

    Om laddningslampan ej lyser under färd MEN batteriet ändå blir urladdat, är det då kolen/anliggningsytan som är slut eller generatorn i sig?

    Har sökt å funnit massa fin info men detta kräver mer klarhet för mig.

    Har nämligen just detta fenomenet på min bil, rätt som det var hördes Pling-plong, å ABS-lampan tändes. Förmodligen pga av spänningsfallet (eller vad det nu heter), men kunde dock köra vidare en mil innan bilen dog lagom på mors uppfart.

    Nu undrar jag om jag kommer behöva ny generator eller kol. Kommer plocka ner generatorn å kontrollera kolet osv men vill vill gärna veta vad ni tror i saken.
    Gone country....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Om generator inte laddar lyser (om det inte är fel på kretsen)laddningslampan.
    Det bör alltså inte vara fel på laddningen.
    Mät över batteripolerna med motorn på tomgång spänningen bör ligga på ca 14volt. Kolla även att batteriets jordkabel sitter bra och är hel i båda ändar, kolla även jorden mellan motorn och chassit.

    //Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Batterier kan även dom gå sönder [/code]
    9-3 2,0t CV -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av SDJ
    Om generator inte laddar lyser (om det inte är fel på kretsen)laddningslampan.
    Det bör alltså inte vara fel på laddningen.
    Mät över batteripolerna med motorn på tomgång spänningen bör ligga på ca 14volt. Kolla även att batteriets jordkabel sitter bra och är hel i båda ändar, kolla även jorden mellan motorn och chassit.

    //Jesper
    Lampan fungerar på det viset med originalregulatorn, aftermarketgrejor är det inte alls lika säkert med.

    Lyser laddningslampan med tändning på och motor av är det iallafall lite kol och släpringar kvar.
    Lyser den inte blir det ingen laddning men det kan vara sladden eller lampan.
    Lossa den tunna (vitgrön (tror jag)) sladden på generatorn och jorda den med tändning på, då ska lampan lysa.
    Om den inte gör det får du kolla sladden och laddningslampan.

    Kolla även B+ ledningen, den tjocka från generatorn.

    Eller börja som sagt med att spänningsmäta, laddar den runt 14V blir det nog ett nytt batteri.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041
    Kollade lite snabbt på generatorn idag när jag slängde i ett nyladdat batteri, och då såg jag att en svart/grön kabel från generatorn var mitt av! Såg ut att vara avklippt! Generatorn har blivit renoverad för ett par år sedan och möjligtvis har man då klippt av kabeln och sedan satt ihop den på felaktigt vis.

    Ska ner idag och försöka koppla ihop den, det är lite trångt men det ska nog gå. Just nu är det alldeles för varmt för att stå å meka.
    Gone country....

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041
    Kopplade ihop kabeln med en extra bit kabel. Blev dåligt skalat på den lilla korta änden och enbart ca 1/3 av innanmätet fanns kvar.

    Iaf efter uppstart pling-plongar det konstant och laddningslampan lyser väldigt svagt, knappt jag såg den ens.

    Kan det va den dåliga skalningen och ihopkopplingen som är osrsaken? Eller är det kolet som är slut? Mätte på batteripolerna när bilen va igång å voltantalet låg på 12,33 som högst.

    Eller handlar det om att jag måste köra bilen ett tag innan generatorn verkligen börjar leverera ström till batteriet?

    Ska få in bilen på en lyft och göra om skarvningen, man kom inte åt så bra uppifrån kan jag säga.
    Gone country....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    kolen är slut om du bara har 12.33v, förutsatt att alla kablar sitter ordentligt, det ska ladda fullt direkt, minst 14v.
    vet inte riktigt hur generatorn ser ut lös, men på de flesta är det ganska enkelt att ta isär den och inspektera kolen o kollektorn.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Kopplade ihop kabeln med en extra bit kabel. Blev dåligt skalat på den lilla korta änden och enbart ca 1/3 av innanmätet fanns kvar.

    Iaf efter uppstart pling-plongar det konstant och laddningslampan lyser väldigt svagt, knappt jag såg den ens.

    Kan det va den dåliga skalningen och ihopkopplingen som är osrsaken? Eller är det kolet som är slut? Mätte på batteripolerna när bilen va igång å voltantalet låg på 12,33 som högst.

    Eller handlar det om att jag måste köra bilen ett tag innan generatorn verkligen börjar leverera ström till batteriet?

    Ska få in bilen på en lyft och göra om skarvningen, man kom inte åt så bra uppifrån kan jag säga.
    Nu glömde du ju att skriva hur det betedde sig med laddningslampan innan du lagade sladden, men eftersom bilen klagar på laddningen nu så var det mest troligt sladden till laddningslampan du lagade.

    Det kan vara fel på dioderna inuti generatorn, eller lindningen, om den sitter långt ned i sprutet från framdäcken, isåfall blir det generatorbyte.
    De brukar bli gröna och fina inuti då.

    Om bilen är nyinvesterad är sladdavklippning ett enkelt sätt att få bort laddningslarmet med.
    Isåfall tycker jag att du bör du trycka in generatorn på nåt lämpligt ställe på den du köpte bilen av.

    Ivilketfallsomhelst så är det enklast och billigast att prova med en ny regulator som då innehåller nya kol.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Kopplade ihop kabeln med en extra bit kabel. Blev dåligt skalat på den lilla korta änden och enbart ca 1/3 av innanmätet fanns kvar.

    Iaf efter uppstart pling-plongar det konstant och laddningslampan lyser väldigt svagt, knappt jag såg den ens.

    Kan det va den dåliga skalningen och ihopkopplingen som är osrsaken? Eller är det kolet som är slut? Mätte på batteripolerna när bilen va igång å voltantalet låg på 12,33 som högst.

    Eller handlar det om att jag måste köra bilen ett tag innan generatorn verkligen börjar leverera ström till batteriet?

    Ska få in bilen på en lyft och göra om skarvningen, man kom inte åt så bra uppifrån kan jag säga.
    Nu glömde du ju att skriva hur det betedde sig med laddningslampan innan du lagade sladden, men eftersom bilen klagar på laddningen nu så var det mest troligt sladden till laddningslampan du lagade.

    Det kan vara fel på dioderna inuti generatorn, eller lindningen, om den sitter långt ned i sprutet från framdäcken, isåfall blir det generatorbyte.
    De brukar bli gröna och fina inuti då.

    Om bilen är nyinvesterad är sladdavklippning ett enkelt sätt att få bort laddningslarmet med.
    Isåfall tycker jag att du bör du trycka in generatorn på nåt lämpligt ställe på den du köpte bilen av.

    Ivilketfallsomhelst så är det enklast och billigast att prova med en ny regulator som då innehåller nya kol.
    Jag skulle inte tro att lampan lyst innan, det syntes dåligt i dagsljus, men nattetid skulle det nog inte va några problem att se den lysa. Kabeln var klippt men det trådarna stack ut så förmodligen har det suttit nån form av koppling mellan.

    Generatorn är renoverad för ett par år sedan enligt kvitton i boken, om det har någon betydelse. Vet inte hur/vad man gör med en generator när man renoverar den och om den då kan räknas som ny.

    Men en liten fråga, vad är det för sladd som var av? Vad är den till? Bara till lampan eller har den någon funktion för att laddningen ska fungera?

    Jag kunde bara se den och fetkabeln till batteriet.

    Ska iaf försöka fixa till ihopkopplingen av kabeln imorgon, blir det inte bättre då får det väl bli ny laddregulator.
    Gone country....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Den tunna sladden går somsagt till laddningslampan men lampan matas med plus och jordas genom ankaret i generatorn.
    Den lilla strömmen är vad som behövs för att generatorn ska börja ladda.
    När den har börjat ladda matar generatorn sig själv och det blir 12 Volt på båda sidorna av lampan så då lyser den inte.
    Nu kan en generator börja ladda även utan denna startström men det är sällan detta händer på moderna generatorer och isåfall vid höga varv.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    kristianstad
    Inlägg
    49
    Har haft liknande dilemma som dig men med lite annorlunda fel
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=139157

    Trodde också att det var kolen på min som var slut eftersom den inte laddade så mycket(mätte över batteriet), dock så tändes inte laddningslampan när jag körde.

    Jag plockade bort laddningsregulatorn från generatorn och kolen var ganska slitna så jag köpte en ny och satte dit den men den laddade inte mer för det, plockade av generatorn och lämnade den till en kompis som kollade dioderna i laddningsbryggan(tror jag att det var) och det visade sig att en var kass där + lite slitna lager.
    Han bytte laddningsbryggan,axeln och lager i den och nu fungerar allt igen
    (ska det inte hålla mer än 32000Mil? )

    Ska tillägga att även mitt batteri sögs ur och det var inte i bästa skick så jag fick köpa ett nytt.
    Crille 1821
    9-5 SC Vector 2,3T-04

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Den tunna sladden går somsagt till laddningslampan men lampan matas med plus och jordas genom ankaret i generatorn.
    Den lilla strömmen är vad som behövs för att generatorn ska börja ladda.
    När den har börjat ladda matar generatorn sig själv och det blir 12 Volt på båda sidorna av lampan så då lyser den inte.
    Nu kan en generator börja ladda även utan denna startström men det är sällan detta händer på moderna generatorer och isåfall vid höga varv.
    Jag hann inte med att fixa till kabeln idag, den lilla tiden jag hade på morgonen var inte tillräckligt för att katten skulle hinna svalna till en rimlig temperatur.

    Men du menar alltså att den dåliga kopplingen jag nu har kan va orsaken till att generatorn inte börjar ladda riktigt? Lampan lyser ju väldigt svagt, knappt synligt oavsett om motorn är igång eller bara tändningen.

    Om jag fixar till det ordentligt kan det alltså va möjligt att generatorn laddar som den ska?

    Crille- tack för infon!
    Gone country....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Den tunna sladden går somsagt till laddningslampan men lampan matas med plus och jordas genom ankaret i generatorn.
    Den lilla strömmen är vad som behövs för att generatorn ska börja ladda.
    När den har börjat ladda matar generatorn sig själv och det blir 12 Volt på båda sidorna av lampan så då lyser den inte.
    Nu kan en generator börja ladda även utan denna startström men det är sällan detta händer på moderna generatorer och isåfall vid höga varv.
    Jag hann inte med att fixa till kabeln idag, den lilla tiden jag hade på morgonen var inte tillräckligt för att katten skulle hinna svalna till en rimlig temperatur.

    Men du menar alltså att den dåliga kopplingen jag nu har kan va orsaken till att generatorn inte börjar ladda riktigt? Lampan lyser ju väldigt svagt, knappt synligt oavsett om motorn är igång eller bara tändningen.

    Om jag fixar till det ordentligt kan det alltså va möjligt att generatorn laddar som den ska?

    Crille- tack för infon!
    Det kan vara så men det är stor risk att du behöver en annan generator eller iallafall en ny regulator.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Den tunna sladden går somsagt till laddningslampan men lampan matas med plus och jordas genom ankaret i generatorn.
    Den lilla strömmen är vad som behövs för att generatorn ska börja ladda.
    När den har börjat ladda matar generatorn sig själv och det blir 12 Volt på båda sidorna av lampan så då lyser den inte.
    Nu kan en generator börja ladda även utan denna startström men det är sällan detta händer på moderna generatorer och isåfall vid höga varv.
    Jag hann inte med att fixa till kabeln idag, den lilla tiden jag hade på morgonen var inte tillräckligt för att katten skulle hinna svalna till en rimlig temperatur.

    Men du menar alltså att den dåliga kopplingen jag nu har kan va orsaken till att generatorn inte börjar ladda riktigt? Lampan lyser ju väldigt svagt, knappt synligt oavsett om motorn är igång eller bara tändningen.

    Om jag fixar till det ordentligt kan det alltså va möjligt att generatorn laddar som den ska?

    Crille- tack för infon!
    Det kan vara så men det är stor risk att du behöver en annan generator eller iallafall en ny regulator.
    Ska göra om min skarvning imorgon och hoppas på det bästa.
    Gone country....

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041
    Så då var det löst!

    Montera dit en ny generator idag (efter många om och men ska tilläggas), och nu lyser batterilampan klart å fint när tändningen är till.

    Den gamla generatorn lät ganska dåligt när man snurra på den, och det föll bort lite delar av lindningen samt att ena kolet var väldigt slitet.

    Tänkte bara delge lite info för er om bytet.

    Haynesboken är värdelös i avsnittet ang. demontering av generator. Allt är fel i princip.

    Först och främst ska man se till att avgasröret går att dela efter katten, och då eventuellt köpa en nya klammer om den rostat sönder.

    När man delat på röret kan man flytta katten åt sidan så man kan få ut generatorn, det är nämligen det enda sättet att få ut den. Det går alltså inte att göra som det står i haynesboken; "Dra bort generatorn via det högra hjulhuset." Det är stört omöjligt. Så nu vet ni det.

    Haka upp remspännaren enligt Haynesboken (ja det var rätt fast pilen pekar åt fel håll på bilden i boken). Man ska alltså vrida spännaren medurs och inte moturs som det står.

    Till själva generatordemonteringen då. Den nedre fästbulten till generatorn är lättåtkomlig bakom den lilla främre plastbiten i innerskärmen. Men den övre bulten var väldigt förbryllande.

    För att komma åt den måste man ta bort remspännaren då bulten är gömd bakom denna. Det sitter en genomgående bult på själva spännarhuset, skruva loss den och remspännaren är lös. Relativt enkel att ta bort, men det tar lite tid då man inte har så mycke plats att skruva. Samtliga bultar sitter med insexskruvar och på min bil var de ganska lätta att lossa.

    När man tagit bort remspännaren kommer man åt generatorns övre fästbult. Vilken man med fördel skruvar loss uppifrån.

    Bänd bort generatorn från fästet med en kofot eller liknande. Men se till att inte skada den om inte en annan ska dit.

    Monteringen sker i omvänd ordningsföljd (precis som i Haynesboken)


    SÖKORD: Generatorbyte NG900, byte av generator. Byte kol.


    Hoppas ni har nytta av denna infon.

    /MVH Schnabbelito
    Gone country....

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Du verkar inte speciellt imponerad av Haynes tycker jag mig ana.
    Trevligt att det löste sig iallafall.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 041
    Hehe, jo oftast är den bra men ibland så stämmer ju ingeting. Överlag är den superbra att ha till hands.
    Gone country....

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    du ska vara glad att insex skruvarna lossnade för många gånger gör dom inte det.............Brukar ärga fast duktigt på äldre orörda bilar och det är ingen höjdare när man känner att insex fattningen börjar ge med sig.......
    Bosch generatorerna på dessa är rent ut sagt skit grejer, har slutat laga dem och själv sätter jag uteslutande dit nya generatorer. (finns taiwan kopior som är bättre med kraftigare dioder och annat)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    plockar upp en gammal tråd men jag har samma problem jus tnu. SKall bort med generatorn men får fan inte bort den.

    HAr lossat nedre bulten på generatorn men den övre..tji.
    Ser här ovan att man skall lossa/ta bort remspännaren..Var sitter bulten till den mer exakt?Detaljerad beskrivning tas tacksamt emot för jag har bilen upppallad jus tnu för att jag vill lämna in generatorn och se om den e slut.Kolen/regulatorn är bytta men det hjälpte inte ett smack så jag tror generatorn är slut..Låter inget fint i lagren heller... :-(
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    ok löste problemet. Tog lös remspännaren som skrivet ovan, men ve och fasa- övre bulten till generatorn var runddragen!! Hmm..vad göra? Jo jag lossade nedre bulten till generatorn, vek sedan upp generatorn mot torpedväggen så långt det gick( övre bulten fortfarande fast alltså) och lyckades då komma åt den bult som sitter bakom generatorn och håller hela fästplattan mot blocket. Fick bort den bulten, tog även lös de andra tre som satt kvar och voila...Hela klabbet med generator och fästplatta lös!
    Fick sedan plocka isär agat och ta ner alltihopa nedåt men hellre det är försöka få lös den runddragna bultskallen på annat sätt.
    Väl löst var det inget problem att få isär och byta generatorn.
    Nu går bilen som en klocka igen!!
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  2. klargörande ang spridare?
    Av Fahlgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 14:31
  3. Klargörande av avgastemp och givare?
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 00:59
  4. Klargörande om toppar önskas
    Av amazonraggare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 23:29
  5. Klargörande för 402 och 201 meterskörning
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •