Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hydraulolja till og900 cabriolet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    51

    Hydraulolja till og900 cabriolet

    Nivån i oljebehållaren till hydraulsystemet för taket i min og900 cabriolet är farligt låg. Vilken typ av hydraulolja skall jag använda? Skall det vara någon speciell klassning, eller går det bra med vilken hydraulolja som helst?
    Jag är Saab-fan, vad fan är du?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Ursäkta om jag klampar in, men är det något som går att fylla på själv eller?
    Tänkte nämligen kolla nivå på min till helgen.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Jag skulle använda Saabsolja, packningarna i styrväxeln är känsliga. Kostar inte mycket mer. Men vissa använder sig utav vanlig ATF-olja.
    Och fyller på gör du själv.


    H/David

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Vad har packningarna i styrväxeln med cabrioletens hydraulik att göra?

    Jag har bestämt för míg att det är ett helt eget system för cabrioletfällningen.

    http://townsendimports.com/Web/body_...fluidlevel.htm
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-18 klockan 17:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    51
    gbg

    Under baksätet sitter pumpen med behållaren. Se länken i LM:s inlägg för mer info.
    Jag är Saab-fan, vad fan är du?

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Enligt Saab's meddelande en gång i tiden var det okej med motorolja i hydraulen till cabben men det har man tagit tillbaka senare. Nu ska det endast vara Saabs egen hydraulolja speciellt för gamla cabben men på SAAB hittar dom inget på de artikelnumren, de hittar faktiskt inget alls när jag skulle köpa "cab-olja".
    Då köpte jag feltemas hydraulolja och fyllde systemet med. Inga problem så här långt.
    Det man är rädd för är att få läck i tätningarna i hydraulkolvarna för de är så förbaskat dyra.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    51
    Var inne på saabverkstaden i Kongsberg (Norge) idag och frågade efter olja. En av de "äldre herrarna" försvann in på lagret. Efter 5-10 min återkom han med en flaska Statiol Hydraulolja och mumlade något om Saab, cab och rekommendation. Nu har jag iaf en olja och skall fylla behållaren ikväll.
    Jag är Saab-fan, vad fan är du?

Liknande ämnen

  1. OG900 Cabriolet 1993 "Projekt Ruby"
    Av znorc i forum Projekt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 00:58
  2. hydraulolja till 9-3 OG cab
    Av montecarlsson i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 21:40
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •